Hej,
Jeg har en søn på ca. 11 måneder, som klasker sig selv på siden af hovedet med højre hånd, når han fx ser mig, når jeg henter ham i vuggestuen. Det hænder også, at han gør det, når han ser sin far eller hvis der sker andre ting omkring ham. Han gør det altid med den højre hånd. Han knytter ikke hånden, men han klasker sig selv nogle gange ved tindingen med flad hånd.
Han virker glad og tilfreds, når han gør det. Han bliver ikke ked af det eller forskrækket, når han gir’ sig selv nogle klask. Han har ikke oplevet nogen slå sig selv - hverken af glæde eller frustration!!
Vi prøver at lære ham at vinkle, og han kan godt klappe. Mon det hænger sammen...?
Hvad tænker du det er utryk for? Bør vi være bekymrede, eller er den en helt naturligt?
Kh Maja
Trines svar
Tak for dit spørgsmål.
Når børn gør mærkelige ting er det ofte helt normalt. Også når de slår sig selv.
Børn og særlig børn under 2 år er oftest ikke helt bevidste om deres handlinger. De har heller ikke helt styr på kroppen og deres bevægelser endnu.
Derfor er det helt normal at de gør nogle ting som vi voksne finder upassende eller underlige.
Det er en del af deres læring.
Derfor er det også vigtigt at være nysgerrig på hvorfor børn gør som de gør.
Hvad får de ud af det?
Når jeg høre din beskrivelse bliver jeg ikke nervøs.
Din søn skader jo ikke sig selv tværtimod lyder det som om han gør det af glæde.
Det der så er det vigtigste, er hvorfor han gør det?
Og her tænker jeg at det er en form for begejstring som kommer ud som en fysisk reaktion.
Ofte reagere børn i den alder med skrig eller høje lyde når de bliver begejstret. Jeg ser også tit børn der begynder at "vifte” med arme og hænder når de ser deres forældre.
Alt det er helt normalt.
Jeg vil råde dig til, når du henter ham og han klasker sig selv på hovedet, at tage hans hænder og høre dem sammen så han klapper i stedet.
Du skal ikke skælde ud eller irettesætte, blot tage hans hænder og tale venligt til ham. Når du gør det viser du ham en anden måde at reagere på når han bliver begejstret. En måde som der er mere socialt accepteret.
Hvis du gør dette konsekvent vil der ikke gå lang tid før han ændre sin adfærd.
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk