Min søn slår hovedet ind i ting

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.430 visninger
8 svar
1 synes godt om
7. december 2018

Anonym trådstarter

Hej alle, 

Lidt bekymret og forundret mor her. Jeg har en dejlig søn på knap et år, han er mit tredje barn. Han er født 2.5 uge før termin. Teknisk set til tiden, men fødslen gik i gang pga sygdom hos mig, og ikke fordi min krop var klar til at føde. Lægerne har vurderet at han er at betragte som lidt for tidlig født, selvom han på papiret er inden for den lovlige periode.

Han har deraf haft et umodent nervesystem, vi har gået til behandling hos fys/osteopat og skulle fokusere ekstra på at "vække hans nervesystem" om man vil med trykmassage osv. Han har haft en noget langsom motorisk udvikling, han trillede først da han var næsten 7 mdr. Til gengæld har han så lige snuppet alle de motoriske milepæle han skulle have nået fra start fra 7 mdr til nu, og nu er han begyndt at rejse sig uden at holde ved ting, så han har bestemt indhentet det.

Han har altid sovet uroligt om natten. Bedre om dagen hvor han er omsluttet på en anden måde i barnevognen. Om natten vågner han ofte eller ligger og siger brummelyde i timevis i søvne. 

Det var sådan lidt relevant baggrund. Ellers er han generelt en glad og dejlig dreng med masser af smil og grin. Han er ikke hypersensitiv eller noget. Han er glad for mad og har været hurtig finmotorisk, er også nu begyndt at sige "Det?" og pege her i en alder af lidt over 11 mdr.

MEN! der er den her ting han altid har gjort, og det nager mig. Det er at han slår hovedet ind i ting. Han har gjort det fra han fysisk var i stand til det. Det kan både være ting, og i starten var det også måden han viste han ville op på, at han bankede hovedet ind i vores ben. 

Det er ikke i arrigskab han gør det, slet ikke. Det kan være han har kravlet rundt og leget, og pludselig giver han sig til at slå hovedet ind i væggen. Nogen gange er det fordi han er træt,, men ofte tolker vi det som at det er hans måde at signalere på han har brug for nærhed. Synes bare han gør det meget. 

Når vi skifter ham ligger han også og skubber fra med fødderne for med vilje at banke hovedet ind i væggen bag sig. Når han skal falde i søvn til nat (hans tremmeseng har vi taget siden af, den står i spænd op af vores og vi ligger der til han sover), ligger han også og banker hovedet op i enden af sengen. Igen han græder ikke eller noget.

Læste et sted at det måske handlede om opmærksomhed. Men for det første har han banket hovedet ind i ting siden han var for lille til at lave den kobling. For det andet gør han det også om natten, hvis han er et sted i søvnen hvor han er urolig. Så banker han hovedet op i sin sengegavl igen og igen. 

Vi stopper ham selvfølgelig, og det er bestemt ikke fordi han ikke får nok nærhed, omsorg og opmærksomhed i det daglige. 

Hvad tænker i om det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2018

Skrukskør

Kære du. Der er mange der har set din besked, men du har ingen svar fået. Jeg tror, sagen er for kompliceret til at nogen kan give dig svar, så jeg vil opfordre dig til at kontakte din læge. Hellere en gang for meget end for lidt Det eneste jeg kan komme i tanke om som årsag er faktisk autisme, men det er jo lidt voldsomt at skille bekymre sig om, så mon ikke en læge eller henvist fagperson kan komme med bedre bud? Held og lykke med knægten  

Anmeld Citér

8. december 2018

Anonym trådstarter

Skrukskør skriver:

Kære du. Der er mange der har set din besked, men du har ingen svar fået. Jeg tror, sagen er for kompliceret til at nogen kan give dig svar, så jeg vil opfordre dig til at kontakte din læge. Hellere en gang for meget end for lidt Det eneste jeg kan komme i tanke om som årsag er faktisk autisme, men det er jo lidt voldsomt at skille bekymre sig om, så mon ikke en læge eller henvist fagperson kan komme med bedre bud? Held og lykke med knægten  

Tusind tak for svaret, det er rigtig sødt af dig. Det er "sjovt" du siger det. Jeg arbejder faktisk til dagligt med udredning af børn, hvor der er mistanke om gennemgribende udviklingsforstyrrelse (autisme), og måske har det derfor i særlig grad bekymret mig af den årsag du nævner. Også fordi han ikke reagerer så meget på navn osv. Omvendt kan jeg også sige, at han i hvert for nuværende kan alt for meget i kontakten til det kan være det, og netop kontakten har været god for tidlig.

Så ved man selvfølgelig ikke om han senere kunne få en atypisk autisme-diagnose, hvor der ikke har været symptomer før 3 års alderen, men lige for nu tænker jeg i hvert fald ikke, at der er guf nok til det kan være det.. Så er det bare hvad det handler om.

Altså om det måske er sådan et eller andet manglende kropsfornemmelse eller noget. Synes i hvert fald det er mærkeligt, kunne bedre forstå hvis han gjorde det i raserianfald eller noget. Men måske har du ret i jeg skal kontakte lægen - tusind tak fordi du tog dig tid til at svare! 

Anmeld Citér

8. december 2018

ChesireKitty

Min lille fyr (som fylder 2 år idag ) har altid gjort det samme. Han er født 23+5 og er derved ekstremt præmatur.

Det hjalp om natten da han fik en kugledyne, men det andet gør han stadig. Vi fik af vide af fys at vi skulle massere hans led når han gør det, da det netop skyldes motorisk uro pga umodent nervesystem. Ved ikke om det også kunne hjælpe for jer?

Anmeld Citér

8. december 2018

Anonym trådstarter

ChesireKitty skriver:

Min lille fyr (som fylder 2 år idag ) har altid gjort det samme. Han er født 23+5 og er derved ekstremt præmatur.

Det hjalp om natten da han fik en kugledyne, men det andet gør han stadig. Vi fik af vide af fys at vi skulle massere hans led når han gør det, da det netop skyldes motorisk uro pga umodent nervesystem. Ved ikke om det også kunne hjælpe for jer?

Tak for svaret og stort tillykke med din seje dreng, sikke meget han må have været igennem! 

Det giver utrolig godt mening det du skriver. Sad og læste lidt om at være for tidligt født i dag og kan genkende meget hos min søn, selvom han teknisk set er født til tiden. Man kan måske sige, at han er født for tidligt på baggrund af han ikke var klar. Så er det jo for tidligt uanset om datoen siger det eller ej. Det er egentlig interessant ift det her med igangsættelse før termin.. Mit vand gik jo pga jeg havde en infektion, og det var en lang og hård fødsel med vestimulerende piller og vedrop fordi min krop jo ikke var klar. 

Anyway, det der med motorisk uro er også meget genkendeligt. Min søn er urolig og i gang konstant. Altså KONSTANT. Han sidder aldrig stille, man kan ikke sidde og nusse med ham,så ormer han sig rundt, og når han puttes til nat mosler han også rundt til han falder i søvn af udmattelse, og så ligger han jo også om natten og bøvler rundt og bevæger sig og brummer indtil han vågner osv. Er det noget lignende du har oplevet? 

Måske skal man prøve en kugledyne eller sådan en tyngdepose.. 

Anmeld Citér

8. december 2018

ChesireKitty

Anonym skriver:

Tak for svaret og stort tillykke med din seje dreng, sikke meget han må have været igennem! 

Det giver utrolig godt mening det du skriver. Sad og læste lidt om at være for tidligt født i dag og kan genkende meget hos min søn, selvom han teknisk set er født til tiden. Man kan måske sige, at han er født for tidligt på baggrund af han ikke var klar. Så er det jo for tidligt uanset om datoen siger det eller ej. Det er egentlig interessant ift det her med igangsættelse før termin.. Mit vand gik jo pga jeg havde en infektion, og det var en lang og hård fødsel med vestimulerende piller og vedrop fordi min krop jo ikke var klar. 

Anyway, det der med motorisk uro er også meget genkendeligt. Min søn er urolig og i gang konstant. Altså KONSTANT. Han sidder aldrig stille, man kan ikke sidde og nusse med ham,så ormer han sig rundt, og når han puttes til nat mosler han også rundt til han falder i søvn af udmattelse, og så ligger han jo også om natten og bøvler rundt og bevæger sig og brummer indtil han vågner osv. Er det noget lignende du har oplevet? 

Måske skal man prøve en kugledyne eller sådan en tyngdepose.. 

Ja, det lyder meget som min dreng. Han er altid oppe i alting.

Han får så også voldsomme raseriudbrud hvis tingene ikke går efter hans hoved og kan finde på at slå/sparke/kaste ting efter specielt mig, eller direkte modbydeligt at flå i hans søsters hår hvis hun har noget han gerne vil have.

Anmeld Citér

8. december 2018

Kærlighedskartoflen

Profilbillede for Kærlighedskartoflen

Når jeg læser om din dejlige dreng, så tænker jeg, at han har rigtig svært ved, at mærke sig selv og det er derfor, at han slår hovedet ind i ting. Det hænger også rigtig fint sammen med hans motoriske uro og hans umodne nervesystem. 

Anmeld Citér

8. december 2018

Anonym trådstarter

Kærlighedskartoflen skriver:

Når jeg læser om din dejlige dreng, så tænker jeg, at han har rigtig svært ved, at mærke sig selv og det er derfor, at han slår hovedet ind i ting. Det hænger også rigtig fint sammen med hans motoriske uro og hans umodne nervesystem. 

Det giver god mening - ved du hvad man kan gøre? 

Anmeld Citér

8. december 2018

Kærlighedskartoflen

Profilbillede for Kærlighedskartoflen
Anonym skriver:

Det giver god mening - ved du hvad man kan gøre? 

Jeg har mest erfaring i, at hjælpe lidt ældre børn. Men de tryk-øvelser I allerede laver, er en rigtig god idé og når han så begynder at banke med hovedet, så tryk ham andre steder. Evt. håndflader mod håndflader eller skub ham under fødderne. For mig lyder det som om, han hele tiden søger at mærke hvor han ligesom går til. Jeg tror også, som en anden skriver, at en kugledyne vil hjælpe på hans uro om natten  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.