Min søn der lige er blevet 3, er pt inde i en periode hvor han "lyver"/finder på historier. Alt fra at mormor slår, til at en flodhest kravlede op i hans seng i nat, til historier om hvad han har lavet i dagplejen- som så slet ikke passer når jeg spørger dagplejemor næste dag.
Pt synes jeg faktisk næsten alt hvad han siger er historier og "pladder".
Mindes ikke at min store dreng havde sådan en periode- er det normalt?
Trines svar
Kære mor
Tak for dit spørgsmål.
Du har en hel normal dreng der er i fuld gang med at blive klogere.
Han lyver ikke for at lyve eller med ”vilje”.
Men derimod fordi han er i gang med at afkode verden.
Hver gang han fortæller noget som han ikke har oplevet spørger han dig faktisk om hvad der ville ske hvis det skete i virkeligheden.
Han leger altså med verden ud fra det han kan forestille sig.
Men det er ikke kun den ydre verden han bliver klogere på, det er også på ham selv.
Og på hans følelsesliv.
For hvordan føleles det hvis en flodhest kravlede op i sengen?
Er han modig?
Flygter han, slås han eller bliver han grebet af panik?
Det samme hvis mormor slog.
Selvom det er vigtigt at han får ”afprøvet ” disse følelser er det lige så vigtigt at han lærer at fortælle om det er en historie eller sandheden.
Derfor skal du øve dig i ikke at blive sur når han lyver men i stedet spørger ind til historien.
Først skal du spørger om det er en historie eller sandheden?
Hvis han siger det er en historie så gå med på den og spørg ind, hvad gjorde du så?
Hvad skete der så?
Hvis han siger det er sandheden og du ved det ikke er rigtigt så sig at det er okay at fortælle historier men at man så skal huske at fortælle at det er en historie.
Og så forklar ham hvad der sker når man lyver.
Fortæl eventuelt historien om Peter og ulven eller find på din egen historie med din søn som hovedperson.
Hvis han fortæller historier der kan have alvorlige konsekvenser så som at mormor slår eller at ændre har gjort noget ulovligt skal du slå hårdt ned på det.
Stop ham med det samme og sig at du ikke vil have at han fortæller usandheder om andre.
Og fortæl ham så hvorfor.
Jeg håber det giver mening.
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk