Hej. Jeg har gået og været meget bekymret for min søns udvikling. Han blev født i uge 38+1 i en akutkejsersnit, da han lå med fødderne nedad og ikke kunne vendes de 3 gange der blev forsøgt vending. Han bliver 7 måneder om 5 dage og han har siden fødslen lidt af refluks og lider stadig meget af det. Derfor har vi hverken lagt ham på mave eller ryg de første 4 måneder. Det skal siges at han har lavet en pH måling på sygehuset og får Nexium 30 mg pr. dag som behandling på refluks, men der kommer stadig en masse mavesyre op og det kan ses på ham. Han er meget irriteret i løbet af dagen, men smiler og griner meget når vi leger med ham. Han kan sidde uden støtte og vende fra mave til ryg og så føler jeg bare han ikke gider mere. Jeg ser alle andres børn være mere interesseret i legetøj og leg, hvor jeg så kigger på min søn og kan ikke lade være med at få skyldfølelse over at han ikke kan mere end ovennævnte motorisk. Er det meget normalt for refluks at være så irriteret og motorisk bagud end andre børn? Jeg er meget forvirret og føler jeg er træt mentalt.. træner/leger med ham meget i løbet af dagen, men føler bare ikke han gider. Hvad skal jeg gøre?
Ps. Han har været til osteopat, kiropraktor, fysioterapeut og børnelæge, de har bare ikke været en stor hjælp, da jeg bare får øvelser som skal udføres derhjemme, men det er svært at fuldføre dem med en irriteret lille baby.
Hilsen en MEGET frustreret mor til en dejlig dreng.
Karis svar
Kære Mor,
Tillykke med din dejlige dreng, der heldigvis får lov til at have sine gode stunder - og kn smile og grine til jer <3
Det svære ved at være brevkasse ekspert er, at jeres henvendelser ofte giver anledning til en del flere spørgsmål fra mig, jeg gerne vil have besvaret for at kunne give dig den bedste feedback!
Men jeg skal prøve alligevel.... I min optik er det væsentligste der skal ske motorisk fra 0-12 måneder, at barnet skal udvikle sig fra lille og hjælpeløs til et stående, gående individ! Den proces handler om, at hjælpe barnet til at opbygge god og stærk "core" muskulatur, da det er en forudsætning for god motorik og koordination. Men core muskler er jo bla. mavemuskler, og når disse skal i spil, er det klart at en refluks problematik vil påvirke, særligt hvis den er udtalt.
Derfor bliver rådgivningen i jeres tilfælde så pokkers afhængig af en individuel vurdering, og det er svært gennem en brevkasse. Det jeg er nysgerrig på, er jo naturligvis, om det er "de rigtige" øvelser du bruger så meget tid på hver dag, om om de rigtige øvelser kan gennemføres, samtidig med han provokeres mindst muligt i forhold til refluksen.
Normalt vil jeg altid fraråde at lade et barn sidde selv, før det selv er i stand til at komme fra liggende til siddende stilling - og det kan de færreste børn når de er 7 mdr gamle. Og jeg ser gerne, at de triller fra ryg til mave før de triller den anden vej. Men jeg kan regne ud, at det måske har været/er nødvendigt i jeres tilfælde at acceptere den siddende stilling mere, af hensyn til refluksen.
Hvis den kiropraktor og/eller den fysioterapeut I har set, ikke er DNS uddannet, er det bedste råd jeg kan give dig på distancen nok, at opsøge den nærmeste børnebehandler med DNS kompetencer. (DNS står for dynamisk neuromuskulær stabilisering - https://www.rehabps.com/REHABILITATION/Home.html)
Håber det er brugbart, og ellers skriver du bare igen!
Held og lykke med det hele,
bedste hilsner
Kari
Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.
Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk