Hej.
Jeg har en dreng på 3 år og 3 mdr, som ikke kan tale. Han forstår alt, og kan også drille mor og far. vi har fået ham undersøgt af øre næse hals læge og af egen læge. Intet fysisk galt. Nu har vi så haft møde med PPR sprogkonsulent og børnehave, og de er bekymrede for ham. Under mødet nævner vi at han efter et fald som knap 2 årig har været til observation for hjerneblødning, hvorfor konsulenten foreslår en MR scanning på børne ambulatoriet samt at han bliver tilset af en ergoterapeut, Mest for at tjekke mundmuskulaturen. Det kunne vi passende bruge ventetiden på, da der er 6 mdrs ventetid på talepædagog. Nu vil lægen så ikke skrive en henvisning før vi har noget fra kommunen, men når først barnet er indstillet til talepædagog, så slipper sprogkonsulenten sagen.
Har masser af øvelser fra sprogkonsulenten, som vi laver. Hvordan kommer jeg igennem hos lægen, så vi kan få ham tjekket, eller skal jeg ud i en privat talepædagog? Er der virkelig kun det kommunale system. Er ved at blive idiot.
På forhånd tak for svar.
Mvh
Lene
Trines svar
Kære Lene
Hvor er det idiotisk at lægen ikke vil skrive en henvisning.
Det kan jeg godt forstå at du bliver frustreret over.
Jeg må indrømme at det er svært for mig at komme med det helt rigtige råd.
For når det handler om bureaukrati er det en ulige kamp.
Når det så er sagt så ved jeg at der findes nogle regionale patientvejleder som er til for at hjælpe.
Måske der er en i jeres region?
Alternativ ville jeg kontakte PPR.
De er forpligtede til at tage referat af deres møder og vil derfor have sprogkonsulentens anbefaler på skrift.
Lige meget hvad så føres der journal på din søn så snart han er tilknyttet PPR.
Og den kan du bede om aktindsigt i og herefter vise lægen.
Jeg håber det kan hjælpe lidt.
Og så ønsker jeg jer al held og lykke.
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk
Anmeld
Citér