Eksperthjælp: Mormor er ikke altid den bedste.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.242 visninger
1 svar
1 synes godt om
20. november 2018

Trine Andreasen

Jeg prøver dette spørgsmål som handlet om at være farmor. Hvorfor er mormor den bedste ? Os farmødrer og farfædrer ender med at skubbe vores børn og børnebørn lidt væk for det gør så ondt ikke at være god nok. Heldigvis i vores familie er vi velsignet med 3 andre børnebørn som vi må have altid hvis vi kan. Jeg kender mange som er i samme situation som os, så håber i vil tage det op på et tidspunkt.

Trines svar

Kære farmor

Tak for dit spørgsmål. 

Mormor er ikke altid den bedst. Og det er farmor heller ikke. 

Men det der ofte sker er, at det jo er moderen til den lille nye som vælger den person som hun har det tætteste forhold til. 

Og ofte har mor og datter et tættere forhold end søn og mor har.

Og derfor er det ofte mormor der bliver inddraget i hele graviditeten og også hende der bliver spurgt til råds efterfølgende. 

Uden at kunne vide hvordan din relation til din svigerdatter er så vil jeres forhold nok aldrig blive lige så tæt som den relation hun har til sin egen mor. Som hun jo har kendt hele livet. 

Men jeg kan ikke lade vær med at tænke om du har talt med din søn og svigerdatter om det? 

Har du fortalt om hvordan du føler dig fravalgt? 

Jeg kan ikke lade være med at tænke at det er vigtigt at du ikke trækker dig for det vil ikke gavne jeres forhold. 

I stedet skal du prøve at nyde den tid du har sammen med dine børn og børnebørn. 

Vær til rådighed. 

Vær imødekommende. 

Tilbyd din hjælp og dit samvær. 

Og vær glad. 

Hvis du møder din familie med modstand og med en frustration så vil din familie trække sig. 

Jeg håber det giver dig lidt en forklaring på dit spørgsmål. 

Mange hilsner Trine 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2018

AnoMor

Trine skriver:

Jeg prøver dette spørgsmål som handlet om at være farmor. Hvorfor er mormor den bedste ? Os farmødrer og farfædrer ender med at skubbe vores børn og børnebørn lidt væk for det gør så ondt ikke at være god nok. Heldigvis i vores familie er vi velsignet med 3 andre børnebørn som vi må have altid hvis vi kan. Jeg kender mange som er i samme situation som os, så håber i vil tage det op på et tidspunkt.

Trines svar

Kære farmor

Tak for dit spørgsmål. 

Mormor er ikke altid den bedst. Og det er farmor heller ikke. 

Men det der ofte sker er, at det jo er moderen til den lille nye som vælger den person som hun har det tætteste forhold til. 

Og ofte har mor og datter et tættere forhold end søn og mor har.

Og derfor er det ofte mormor der bliver inddraget i hele graviditeten og også hende der bliver spurgt til råds efterfølgende. 

Uden at kunne vide hvordan din relation til din svigerdatter er så vil jeres forhold nok aldrig blive lige så tæt som den relation hun har til sin egen mor. Som hun jo har kendt hele livet. 

Men jeg kan ikke lade vær med at tænke om du har talt med din søn og svigerdatter om det? 

Har du fortalt om hvordan du føler dig fravalgt? 

Jeg kan ikke lade være med at tænke at det er vigtigt at du ikke trækker dig for det vil ikke gavne jeres forhold. 

I stedet skal du prøve at nyde den tid du har sammen med dine børn og børnebørn. 

Vær til rådighed. 

Vær imødekommende. 

Tilbyd din hjælp og dit samvær. 

Og vær glad. 

Hvis du møder din familie med modstand og med en frustration så vil din familie trække sig. 

Jeg håber det giver dig lidt en forklaring på dit spørgsmål. 

Mange hilsner Trine 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Fra egen erfaring:

mormor er bestemt ikke altid bedst. 

Jeg har minimal kontakt haft med min mormor frem til hun døde. Kunne simpelthen ikke fordrage hende og var heller ikke med til hende begravelse. 

Min egen søn har både mormor og farmor og begge to er lige vigtige og tætte med vores søn. 

Så fat mod og tilbyd dig. Så vil du blive rigtig tæt. Og snak med sønnen om det  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.