Graviditetssukkersyge eller ej? Forvirret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.440 visninger
10 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. november 2018

Anonym trådstarter

Hej 

jeg fik lavet en glukosebelastning for noget tid siden, den viste at mit sukkertal lå på over 9 (hvilket er grænsen). Nååå men da hun far selv har sukkersyge spurgte jeg ham om jeg måtte låne et af hans nye målingsappereater og har selv målt mit sukker hver dag inden mad og efter mad osv og der er alle mine tal inden for normalen? aldrig i nærheden af 9. Jeg skal til samtale senere på mdr, men er der nogen af jer der har styr på det her som måske kan fortælle mig at det er normalt eller om jeg ik selv kan måle sukkertallet? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2018

NosaNosa

I min forrige graviditet fik jeg også konstateret graviditetsbetinget sukkersyge. ALLE mine målinger var helt fine, pånær den aller første morgen hvor jeg ikke lige vidste at havregryn med mælk var noget fik mit blodsukker til at stige. 

Jeg var alligevel til ekstra kontroller, fik ekstra scanninger og skulle fortsat måle resten af graviditeten nogle gange om ugen. 

Det er fordi du fint kan regulere dit blodsukker med kosten. Og det er kun skønt du ikke skal have insulin. Så du HAR sukkersyge, selvom målingerne er fine 

Anmeld Citér

14. november 2018

xStinepigen

Anonym skriver:

Hej 

jeg fik lavet en glukosebelastning for noget tid siden, den viste at mit sukkertal lå på over 9 (hvilket er grænsen). Nååå men da hun far selv har sukkersyge spurgte jeg ham om jeg måtte låne et af hans nye målingsappereater og har selv målt mit sukker hver dag inden mad og efter mad osv og der er alle mine tal inden for normalen? aldrig i nærheden af 9. Jeg skal til samtale senere på mdr, men er der nogen af jer der har styr på det her som måske kan fortælle mig at det er normalt eller om jeg ik selv kan måle sukkertallet? 

Altså jeg havde det i sidste graviditet, of troede også At mine målinger var helt fine. Kan ikke huske præcise tal, men før er måltid må blodsukkeret ikke ligger over 5 eller sådan noget. Det var ret forvirrende, det kan også være at hvis du spiser fornuftigt at det bare ikke bliver så påvirket, hvilket er helt fint. Testen har jo vist at du har det, så det har du jo men man kan oftest spise sig forbi det

Anmeld Citér

14. november 2018

Anonym trådstarter

xStinepigen skriver:

Altså jeg havde det i sidste graviditet, of troede også At mine målinger var helt fine. Kan ikke huske præcise tal, men før er måltid må blodsukkeret ikke ligger over 5 eller sådan noget. Det var ret forvirrende, det kan også være at hvis du spiser fornuftigt at det bare ikke bliver så påvirket, hvilket er helt fint. Testen har jo vist at du har det, så det har du jo men man kan oftest spise sig forbi det

Mit ligger aldrig på 5 før t måltid. Altid omkring 4,5  men ja, må forsøge med kost 

Anmeld Citér

14. november 2018

Anonym trådstarter

Er det egentligt farligt for babyen at ha? 

Anmeld Citér

15. november 2018

xStinepigen

Anonym skriver:

Det eneste jeg fik at vide var, st man risikere st få et stort barn oppe omkring de 5 kilo, derfor bliver man fulgt med vækstscanninger, og så er der større chance for f.eks at udvikle svangerskabsforgiftning osv 

Anmeld Citér

15. november 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hej 

Hvad de færreste læger oplyser om er, at du kan få taget en HbA1c (blodprøve) i stedet, det er en langtidsblodsukkermåling, som fortæller, hvad gennemsnittet har været over de sidste måneder, hvis gennemsnittet er højt, indikerer det lige så vel som glukosebelastningen.

Anmeld Citér

1. januar 2023

2 gang behandling

Anonym skriver:

Hvad de færreste læger oplyser om er, at du kan få taget en HbA1c (blodprøve) i stedet, det er en langtidsblodsukkermåling, som fortæller, hvad gennemsnittet har været over de sidste måneder, hvis gennemsnittet er højt, indikerer det lige så vel som glukosebelastningen.

Godt nok super jeg læste det da det ikke vil gå med glukosebelastning for mig og ingen andre muligheder.

Anmeld Citér

2. januar 2023

Anonym

Enig, men sladreprøven som den måling hedder, viser ikke, hvordan ens blodsukker svinger i løbet af dagen. Den viser “blot” hvor højt det har været de seneste 8-12 uger.

Det springende er, hvad ens blodsukker er fastende og 11/2 time efter spisning. Målene kan variere en smule, alt efter hvilken type diabetes man har.

Ved graviditetsbetinget diabetes skal målinger før hovedmåltider ligge mellem 4 og 6 (gerne 5) og 11/2 time efter hovedmåltider 4 og 8 (gerne 7). Langtidsprøven skal være under 38 mmol/mol.

Anmeld Citér

2. januar 2023

Anonym

Anonym skriver:

Det kan det blive. Derfor meget vigtigt at tage imod tilbudene om screening.

Vigtigst af alt er at holde øje med barnets størrelse, idet overskuddet af blodsukker frit passerer direkte videre til baby. Dette kan øge barnets vægt betydeligt og vanskeliggøre fødsel. Det kan også resultere i for tidlig fødsel.

Hos mor kan diabetes forsage svangerskabsforgiftning, ændring af syn og udvikling af forhøjet blodtryk.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.