Eksperthjælp: Min mand har ikke lyst til sex

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.792 visninger
0 svar
0 synes godt om
12. november

Vivi Hollænder

Hej Vivi
Jeg skriver til dig da jeg ikke ved hvad jeg skal stille op pt. Kan mærke min mand og jeg er to helt helt forskellige steder når det kommer til sexlivet.
Vi har været sammen i næsten 9 år og har to børn (7 og 4 år). Der har altid været en forskel på vores sexlyst, men ikke noget vi før har haft rigitge problemer med. (Jeg har høj sexlyst og han lidt mindre).

For tre måneder siden flyttede vi i hus og her er selvfølgelig meget at gøre, ydermere skete der en voldsom ændring på mandens arbejdsplads, og begge ting har resulteret i at vores før gode sexliv nu ikke eksistere. (Eller jo men ca, en gang hver 14 dag, når han lige har lyst og behov.)

Mit problem er nu at jeg føler mig ikke længere elsket og begæret. Jeg føler mig faktisk en smule udnyttet når der går så længe, og han kun lige når at støde to gange før det overstået... (nu længere der går nu hurtigere kommer han.)
De første to måneder har jeg bare ladet stå til og håbet at når tingende begyndte at føles normale og hverdagsagtige igen at så ville sexlivet også følge med. Men nu vi næsten igennem tredje måned og jeg har sååå dårlig samvittighed over at jeg er begyndt at hobe en vrede og fustration op på min mand.

Der er 14 år imellem os jeg er 25 og han er 39år. Ved ikke om det er relevant.

Har virkelig forsøgt at være tålmodig men, men kan simpelthen ikke gå så længe uden at få mit behov dækket overhovedet. Når vi hat haft sex de få gange det sket de sidste tre måneder har jeg efterfølgende stået med et behov der slet ikke bliver dækket, når ikke at komme eller føle mig rigtigt med før det bare er slut igen og han lægger sig til at sove.

Idag er særligt slem kan slet ikke kigge på ham uden at blive gal. (Ved godt det ikke er fair). Men kan slet ikke styre det. Føler mig så snydt og glemt og udnyttet og vil bare have god sex igen.

Hvad kan jeg gøre eller vi gøre ? Jeg elsker min mand, men Gud hvor er det frustrerende. Ved godt sex ikke burde fylde så meget for mig, og det siger min mand også, men det gør det. Det fylder og jeg savner det så meget.

Vivis svar

Kære Du

Der er slet ingen tvivl om, at jeres situation er uholdbar.

Du bliver mere og mere frustreret, mærker vrede og modvilje mod din mand. Det vil efterhånden gennemsyre stemningen i hjemmet og også påvirke børnene.

Aldersforskellen kan i nogle tilfælde have en betydning, men om det er tilfældet for jer, kan jeg ikke vide uden at have talt med jer.

Jeg bider mærke i, at der var forskel på jeres sexlyst lige fra starten og derfor tror jeg ikke umiddelbart at din mands lyst nogensinde vil nå op på siden af din – tværtimod. Hvis han i forvejen er en mand med lav libido, er hans lyst formentlig toppet for flere år siden. ( Det siger jeg selvfølgelig igen med det forhold, at jeg kun har din beskrivelse her i mailen)
Du, derimod, er kun 25 år og har endnu ikke udfoldet dit fulde seksuelle potentiale. Der er ikke udsigt til at din seksuelle appetit falder foreløbig. Generelt ser man at kvinders lyst stiger med alderen op til ca. 40 års-alderen og mænds begynder langsomt at dale fra midten af 20´erne. (Igen med forbehold for individuelle undtagelser)

Set fra den synsvinkel kan aldersforskellen godt betyde at sexlivet bliver noget af en udfordring med tiden, især når det var skævt allerede fra begyndelsen.

Nu har I skabt en familie, I har børn og kærlighed til hinanden og derfor mener jeg, at I bør investere i noget parterapi, inden det er for sent.

Find en parterapeut, der også har sexologisk erfaring og få hjælp. Det bliver måske din opgave, at få din mand motiveret, men du bliver nødt til at få ham forklaret, at det i bund og grund handler om jeres ægteskabs overlevelse.

Husk, at han ikke mærker den samme længsel og savn, som du gør. Han mærker din utilfredshed, men det er dig og ikke ham, der har det udækkede behov. Det kan være svært for ham at sætte sig ind i, hvor stor indflydelse det har på din/jeres hverdag. Ofte føler den part med mindst lyst sig utilstrækkelig og skamfuld, hvilket vanskeliggør kommunikation om emnet.

Når der er stor forskel på sexlysten i et parforhold, sker der også en skævvridning af magtbalancen. Den med mindst lyst får en magt over den anden. Det er ikke en magt, som vedkommende selv ønsker, men den kommer uvilkårligt, fordi han/hun kan dosere den andens velbefindende gennem tildelingen af sex. Denne skæve magtrelation er ofte årsag til vrede, frustration og fortvivlelse. Følelsen af seksuelle afvisninger kan også resultere i en oplevelse af at være uelsket og det er med til at forstærke en negativ spiral.

De bedste hilsner

Vivi

I Vivis brevkasse kan du få svar på alle spørgsmål, der vedrører din eller din partners seksualitet eller jeres fælles sexliv.

Se Vivis hjemmeside på: Bedresexliv.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.