Skift af daginstitution - overvejelser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.481 visninger
5 svar
14 synes godt om
7. november 2018

Nomnom

Er der nogen af jer, som har skiftet daginstitution fordi jeres mavefornemmelse bare var helt forkert?

Vi overvejer det - har faktisk overvejet det siden vores søn startede i vuggestuen (integreret institution) men så kom der en fantastisk pædagog, som vores søn blev mega glad for, så vi nænnede det ikke. Vi har nok hele tiden tænkt, de har travlt de pædagoger - de løber rundt og selvfølgelig sker der så engang imellem fejl.

Nu er vores søn så startet i den tilhørende børnehave. Vi fik besked om, dengang vores søn startede i vuggestue, at fordi det jo var en integreret institution, ville de sørge for at der blev en glidende overgang fra vuggestue til børnehave. I sommer bliver det så besluttet, at børnehavens stuer skal slås sammen til én kæmpe stue med ca 40 - 50 børn. Dette ved vi ikke før en måneds tid, før vores søn skal starte i børnehaven. Her finder vi også ud af, at der er flere langtidssyge så grundet den nye struktur, har der ikke været tid til at have besøg af de kommende børn fra vuggestuen. Jeg har ellers allerede i juni efterspurgt lidt info omkring børnehavestart, da jeg skal starte nyt arbejde samme tidsrum, som han skal starte i børnehave. Det kan de desværre ikke give mig. Først dagen før han skal starte, kan de sige mig, hvilke pædagoger, som er hans primære i børnehaven og hvad tidspunkt vi skal møde. 

Pædagogerne virker max presset i det her og de gør det de kan, i de rammer de har fået udstukket, men hold op det er kaos. De giver forskellige informationer, de glemmer hvad de selv siger og så er 40-50 børn bare virkelig mange på stuen. Vores søn har egentlig taget ok i mod det. Han leger meget selv, hvilket pædagogerne siger, nok er fordi der er så meget nyt og mange lyde og børn. Men han har ikke været ked af det som sådan.

Jeg har SÅ ondt i maven over at aflevere ham. Jeg kan slet ikke se ideen med den kæmpe stue. 

I næste uge, skal vi ud at se på en ny børnehave.

Men er ovenstående hvad man kan forvente i en børnehave?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2018

AlwaysAno

Jeg må i hvert fald bare sige at du desværre nok ikke finder ek børnehave hvor pædagogerne ikke løber hurtigt. Normeringerne er så ringe de fleste steder. Og børnehaverne bliver større og større fordi de små bliver nedlagt, og så er støjniveauet jo derefter. 

Så desværre tror jeg det bliver svært at finde de optimale rammer

Anmeld Citér

7. november 2018

esioul

Nomnom skriver:

Er der nogen af jer, som har skiftet daginstitution fordi jeres mavefornemmelse bare var helt forkert?

Vi overvejer det - har faktisk overvejet det siden vores søn startede i vuggestuen (integreret institution) men så kom der en fantastisk pædagog, som vores søn blev mega glad for, så vi nænnede det ikke. Vi har nok hele tiden tænkt, de har travlt de pædagoger - de løber rundt og selvfølgelig sker der så engang imellem fejl.

Nu er vores søn så startet i den tilhørende børnehave. Vi fik besked om, dengang vores søn startede i vuggestue, at fordi det jo var en integreret institution, ville de sørge for at der blev en glidende overgang fra vuggestue til børnehave. I sommer bliver det så besluttet, at børnehavens stuer skal slås sammen til én kæmpe stue med ca 40 - 50 børn. Dette ved vi ikke før en måneds tid, før vores søn skal starte i børnehaven. Her finder vi også ud af, at der er flere langtidssyge så grundet den nye struktur, har der ikke været tid til at have besøg af de kommende børn fra vuggestuen. Jeg har ellers allerede i juni efterspurgt lidt info omkring børnehavestart, da jeg skal starte nyt arbejde samme tidsrum, som han skal starte i børnehave. Det kan de desværre ikke give mig. Først dagen før han skal starte, kan de sige mig, hvilke pædagoger, som er hans primære i børnehaven og hvad tidspunkt vi skal møde. 

Pædagogerne virker max presset i det her og de gør det de kan, i de rammer de har fået udstukket, men hold op det er kaos. De giver forskellige informationer, de glemmer hvad de selv siger og så er 40-50 børn bare virkelig mange på stuen. Vores søn har egentlig taget ok i mod det. Han leger meget selv, hvilket pædagogerne siger, nok er fordi der er så meget nyt og mange lyde og børn. Men han har ikke været ked af det som sådan.

Jeg har SÅ ondt i maven over at aflevere ham. Jeg kan slet ikke se ideen med den kæmpe stue. 

I næste uge, skal vi ud at se på en ny børnehave.

Men er ovenstående hvad man kan forvente i en børnehave?

Jeg er selv pædagog i børnehave og jeg kan godt forstå dig. Det lyder da virkelig som en omgang kaos. Og ja, en kæmpe stue. Det kunne da egentlig være sjovt at høre deres argument for det?

Nej det er ikke hvad du kan forvente. Jo altså at pædagogerne løber stærkt... Men der burde være tid til besøg.. 

Anmeld Citér

7. november 2018

Soonmom

Pædagoger løber stærkt over det hele, så det slipper du nok ikke for og jeg tror også der på tidspunkter kan herske kaos alle steder. 

Men når det er sagt. 

I vores integreret institution er der vist også omkring Ca 40 børn og funktions opdelt børnehus. Men de er stadig tilknyttet en gruppe, små, mellem og store og har to pædagog/medhjælper tilknyttet.

Min dreng skulle starte i børnehave her 1/12, men er allerede startet indkøring de sidste par uger og starter fuldt ud på mandag fordi de vurdere han var klar.

Vi er så glade for den glidende overgang og at vi slet ikke skal afsætte tid til indkøring - det forgår i øvrigt også sådan på mit job (også integreret institution), troede jeg faktisk det gjorde over det hele, det er da netop fordelen ved at der både er vg og bh i huset 

Anmeld Citér

8. november 2018

Nomnom

Tak for jeres svar

Jeg forbereder mig også på at normeringen er skidt mange steder. Jeg har selv arbejdet i folkeskolens indskoling i mange år og ved at så snart der er børn indblandet til få voksne, så kan der nemt opstå kaos  - så jeg ved jeg ville være naiv, hvis jeg forventede konstant ro og orden. 

Men det er bare den der følelse, som jeg ikke rigtig kan beskrive. Måske er det alle de langtidssygemeldinger fra personalets + en leders side og det, at personalet egentlig heller ikke taler den nye struktur op, men taler om at de ved det er ustruktureret og kaosfyldt, men de øver hver dag og ved det nok skal blive bedre. Jeg føler nok bare min søn er med i et forsøg, som er blevet pædagogerne påduttet, fra øvre instanser,

Og så selvfølgelig den manglende kommunikation. Vi ville gerne have haft vores søn i dagpleje i sin tid, men desværre var der ingen pladser. Da han så startede i vuggestuen og de talte varmt for den glidende indkøring til børnehaven grundet en integreret institution, kunne vi jo bestemt se fordelene ved at han endte i vuggestue.

At vi så en måned før børnehavestart, finder ud af at der er kommet ny struktur som gør, at der slet ikke har været tid til den glidende overgang skuffer mig også. Vi er jo endt med at måtte tage fri en uge for, at kunne køre ham ind. 

Så ja, det er jo nok mange ting, som hober sig op.

Vi skal i hvert fald ses med en anden børnehave. Så vil jeg mærke godt efter. Måske er det bare sådan det ER i vores kommune, og så må vi nok se mod det private, hvis vi ønsker noget andet for vores søn. Måske viser det sig, at den børnehave vi skal vises rundt i lyder meget bedre på strukturfronten, så skifter vi nok.

Tusind tak fordi I har taget jer tid til at svare

Anmeld Citér

5. december 2018

Nomnom

Lige en lille opdatering - hvis nogen da skulle være interesserede Ej, jeg kan godt selv nogengange føle jeg mangler en afslutning i en debat, altså hvor man hører hvordan det er gået osv. Derfor denne opdatering.

Min søn startede i en ny børnehave i mandags, den som jeg skrev vi skulle ud at se tidligere i tråden. Vi havde simpelthen sådan en god snak og der var bare styr på det. Vi var slet ikke i tvivl om at det var det der ville være det bedste for vores barn.

Nu er han startet og det går SÅ godt. For første gang i hele hans institutionstid er vi 100 % trygge og glade. Vi oplever at der er mere struktur, hvilket giver mere ro, glade børn og voksne. Vi har simpelthen fået den bedste velkomst. Jeg har talt mere med pædagogerne i disse dage, end jeg har gjort i den tidligere, hvor han har gået siden han var et år. De ser virkelig mit barn og alle de andre. Jamen jeg elsker virkelig det sted.

Så den læring jeg tager med fra dette her, er altid at følge min mavefornemmelse og ikke være så fokuseret på hvad andre dog vil tænke og om jeg er for curlingmor-agtig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.