Julegaver .

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. november

A38

Profilbillede for A38

Hos os er der en klar regel om at gaver ikke koster mere end 250 kroner, men er de billigere, så gør det bestemt ikke noget. Vi giver kun til de nærmeste, men jeg har mange søskende og de har mange børn. Hos os skal det være sjovt og rart og glædeligt at give gaver. Vi har flere gange talt om at ændre konceptet så man fx kun giver gaver til børnene, men vi er altid gået tilbage til at give gaver til alle. Fordi det ikke rigtig er en stressfaktor hos os (endnu - der kommer hele tiden flere spædbørn til familien )

Min svigerfamilie giver store, dyre, flotte gaver, det er dejligt, men jeg kan mærke at jeg bliver lidt træt ved tanken om at der skal gives gave for et vidst (stort) beløb og især gaverne til de små børn bliver i mine øjne for voldsomme.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

6. november

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Vi giver kun den nærmeste familie.. Altså forældre og søskende, samt deres børn og samlevende.. Ikke engang min papfarfar får noget hvert år (er kun når vi har lyst), da vi for flere år siden aftalte med min nu afdøde farmor, at vi droppede gaverne mellem os.. 

Og så betaler vi det, som vi har råd til.. Mine forældre får ca. for 150 kr. PR. Person, og det samme gælder min svoger.. Min søster og hendes to børn får for ca. 200-250 kr. PR. Person.. Min kæreste får for ca. 300-400 kr. (Vi har aftalt en maks pris, da vi er ved at spare op til hus, og vi ikke har vildt mange penge i forvejen)..

Selvom vi har de her priser, så kan vi sagtens betale mindre endnu, hvis vi finder noget godt til billige penge.. Min mor fik fx for 60 kr. til sin sidste fødselsdag, og det var fra både mig, min kæreste, min søster og hendes kæreste.. Og hun elskede sin gave.. 

Her giver vi også kun de nærmeste , forældre , søskendes børn . Der er aftale et ca beløb hvilket er fint for mig. Men koster gaven mindre en aftalte f.eks købt på bud er det jo fint. Men nu er beslutningen blevet at børnene heller ikke giver hinanden gaver for det er for dyrt. Så efterhånden giver vi kun vores egne børn gaver, vores forældre . Vi voksne får ikke gaver til jul , kun børnene fra deres bedsteforældre . Jeg kan sagtens forstå at julen er dyr,  men en gave behøver ikke koste alverden for at brunge glæde. 

Anmeld Citér

6. november

Anonym trådstarter

A38 skriver:

Hos os er der en klar regel om at gaver ikke koster mere end 250 kroner, men er de billigere, så gør det bestemt ikke noget. Vi giver kun til de nærmeste, men jeg har mange søskende og de har mange børn. Hos os skal det være sjovt og rart og glædeligt at give gaver. Vi har flere gange talt om at ændre konceptet så man fx kun giver gaver til børnene, men vi er altid gået tilbage til at give gaver til alle. Fordi det ikke rigtig er en stressfaktor hos os (endnu - der kommer hele tiden flere spædbørn til familien )

Min svigerfamilie giver store, dyre, flotte gaver, det er dejligt, men jeg kan mærke at jeg bliver lidt træt ved tanken om at der skal gives gave for et vidst (stort) beløb og især gaverne til de små børn bliver i mine øjne for voldsomme.

Hvor er det fedt I holder fast , trods forsøg på at ændre det . Det “ misunder “ jeg , her er glæden efterhånden væk , for både fødselsdags og julegaver handler mere om snakken om hvor DYRT det er , end glæden ved at give og modtage . Gaven skal være korrekt ellers er skuffelsen stor. Her har det kun været børnene som har fået i mange år , men også dette er nu fjernet . 

Anmeld Citér

6. november

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Tænker også man skal forstå især når der er mange, at en gave givet med omtanke og drømme for personen er langt mere værd end en gave gave købt huhej for 500 kroner fordi man skal. 

Jeg kan godt se når familien er stor, så må man måske opstille nogle regler. Da jeg var barn var det kun børnene der fik gaver. Det betød ikke at min mor og far ikke udvekslede hver - ja det er faktisk dej hyggestund jeg bedst kan huske, når vi enten sagde farvel til den sidste gæst eller kom hjem, så tog vi madrasser ind i stuen og så fik jeg de sidste gaver og min mor og far gav hinanden gaver - det var langt mere jul end ræset hvor alle skulle have et hav af gaver bare fordi....

for os her hjemme er julen endt med at blive hygge og ro - både fordi vi har en lille familie (desværre er mange døde) og fordi der har været så mange dødsfald, så vi skulle finde glæden ved julen på ny og de har gjort vi kunne reskabe den og finde de værdier vi følte var vigtige. Så jul hos os er med juletræ, glæde, and osv men det kan også sagtens være med hyggetøj hvis det er det vi har lyst til....

Enig  vi er en stor familie , ville godt nok ønske vi bare var en lille . Savner glæden og hyggen ved julen fremfor det handler om hvor dyre og hvilken gaver der skal gives eller ikke. Vi holder ofte jul hjemme, for vi nyder det slet ikke mere. 

Anmeld Citér

6. november

Anonym trådstarter

Annemette07 skriver:

Vi giver gaver til vores forældre, søskende, mine brødres kærester og min nevø og niece. Vi har ikke som sådan et loft over hvad der maks må gives for, men ca. For et par hundrede til hver person. Man giver det man synes man har råd til. Jeg har ind imellem givet lidt dyrere gaver, men så har det også været fordi de ikke har fået fødselsdagsgave. Vi går ofte sammen for at kunne give lidt dyrere gaver 

Til vores egne børn afhænger det af hvad de ønsker sig, og om det er noget de har brug for, men ca. For 500 kr.

Lyder som gode “ aftaler “  vi giver normalt også kun de nærmeste , vores forældre,  søskende børn men aftalerne bliver løbende lavet om . Så nu giver vi kun vores egen børn og forældre fra børnene . Vi voksne får ikke gaver til jul.

Anmeld Citér

6. november

Annemette07

Profilbillede for Annemette07
Anonym skriver:

Lyder som gode “ aftaler “  vi giver normalt også kun de nærmeste , vores forældre,  søskende børn men aftalerne bliver løbende lavet om . Så nu giver vi kun vores egen børn og forældre fra børnene . Vi voksne får ikke gaver til jul.

Tænker heller ikke det varer ved, men på min side er det kun mig og min ene af to brødre der har børn(2 hver), og på mandens side giver de kun til hinanden søskende. :-) Min mand og hans familie har ingen aftale om loft på gaverne, så han giver det han føler for. 

Anmeld Citér

6. november

tossen93

Profilbillede for tossen93

Vi er en stor familie. Vi giver alle ca. 50 kr. Til hver søskende og niecer/nevøer, plus søskende kærester. Det gælder både jul og fødselsdag. Vores forældre giver vi hver 100 kr. Til. Til dem hver. 

Vi går gerne sammen om gaverne, så vi kan give en lidt større gave. Men det er ikke et krav.  Og vi kan godt give lidt mere til enten jul/fødselsdag og lidt mindre den anden dag. 

Anmeld Citér

6. november

IenFart

Profilbillede for IenFart
HåberPåMirakler skriver:

Sidste år valgte vi i min familie at holde 100kr jul, så alle gaver man giver er til maks 100kr pr gave.

Det har vi valgt at holde ved i år, så vi har vel gaver for 1600kr ca.

Vi forventer ikke gaver for mere end 100kr pr stk, og det har vi gjort meget klart for hele familien.

Jeg synes også der er stor tendens til at det hele handler om penge, i hvert fald til en af siderne i familien. Og jeg orker simpelthen ikke det ræs, hvor alle skal vide hvad man giver og får for.

En tæt i min familie havde ikke fattet pointen sidste år, og hun skrev til os efter jul (vi havde vist købt en rejse eller bil eller et og andet stort og dyrt) at hun var skuffet over gaverne, og hvordan vi havde råd til den store ting når nu vi ikke kunne give ordentlige gaver. 

Jeg blev bare så sur, at man som menneske kan finde på at brokke sig over at få en gave. Jeg fatter det simpelthen ikke! Nå det var et sidespor :b

Men vi giver for 100kr pr person, og det tror jeg vi bliver ved med. For jeg synes ikke der er behov for gaver op i 300-400kr for at vise vi tænker på personen, og gerne vil glæde denne med en gave til jul  

Der er seriøst en i din familie som har sagt sig og skrevet sådan?? Jeg er målløs. Sådan en besked ville få mig til at droppe alle gaver til dem fremover af ren princip. Hvad faen er det for noget...

Til TS - vi har gradvist skåret flere og flere gaver væk mellem de voksne, så jeg efterhånden kun giver til mine forældre og min kone. Børnene får selvfølgelig.

Og så er jeg ved at brække mig over den der med at der er beløb for hvor meget en gave skal koste. Jeg ved godt det ved nogle børn kan være svært fordi de har det med at sammenligne, men der er jo også voksne der har det på den måde og jeg kan ikke have det. Man må give det man har lyst til at give og hvis man falder over noget som man synes er værd at give så er det ligemeget om det så koster 80 kr.

Anmeld Citér

6. november

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Hos os giver vi kun børn gaver - og bedsteforældrene fra børnene. 

I min egen familie går vi ikke rigtigt op i det med gaver, hvor det er virkelig vigtigt i svigerfamilien. Svigermor vil også meget gerne bestemme, hvad vi giver og hvor meget vi giver... det gider jeg simpelthen ikke have! 

Sidste år gjorde vi faktisk det, at vi trak lod om hvem der skulle give hinanden af voksen, så vi fik en gave hver. Jeg tror måske vi gør det samme i år. Vi er VIRKELIG en stor familie med mange søskende og børn... 

børnene kan heller ikke rumme alle de gaver der gives, hvilket er træls... så vi har snakket om at folk må gå sammen mht. Gaver til børnene. 

Jeg synes ikke beløbet skal have betydning for folk skal jo have lov til at give det de har lyst til. Gaver skal gives med en tanke bag. Om en gave koster 50 kr eller 400 kr. Jeg er ligeglad  

julen er dyr... og for ikke det skal være nok, så har vi 3 fødselsdage op til jul også..

Anmeld Citér

6. november

100%anonym

Profilbillede for 100%anonym
Anonym skriver:

Nu nærmere julen sig med hastige skridt og den årlige snak angående julegaver er sat ind. En dyr post for mange . For mig er glæden efterhånden væk,  for i vores familie handler efterhånden om penge penge penge og ikke om glæden ved at give og modtage det samme med fødselsdage. Snakken er altid , hvor mange vi er ( hele familien ) og hvor dyrt det er.

ja gaver er en dyr post , men gaver behøver jo ikke nødvendigvis at være dyre for at brunge glæde . 

Igennem tiden er aftalerne ændret for , hvem man giver gaver i takt med familien er vokset. Aftalen de sidste år har været kun børnene giver hinanden gaver, men den aftale er også sløjfet.   ( jeg er ikke enig i dette , men flertallet har talt )

så mit spørgsmål er egenlig mest af den nysgerrige karakter .

hvad gør I med julegaver, hvem giver I gaver ?

Hvilken prisleje ?

Jeg har meldt mig ud af julen i år fordi jeg ikke har pengene til at holde den. Giver selvfølgelig min søn gave. Men har meldt ud til bror og forældre at jeg ikke ønsker at deltage grundet økonomien. 

Det var de heldigvis forståelse for og vil stadig give min søn gave. 

Jeg skulle have haft ham denne jul. Men jeg har frivilligt valgt at overdrage ham til hans far så jeg ved han får en god jul. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.