Eksperthjælp: Hvilke konsekvenser er der?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.937 visninger
0 svar
1 synes godt om
5. november 2018

Trine Andreasen

Umulig 3 årig.

Vi har altid fået ros for vores snart 3,5 år søn, at han er tålmodig, har rigtigt gode maner, og er en rare og søde dreng.

Så bliver vores søn 3 år og nej selvstændig fasen kommer! - Alt er nej, jeg er på det tidspunkt gravid, og har nedsat energi, far er der bare og stiller ikke krave til vores søn, og laver mange tomme trusler
- han siger stadig nej til ALT selv når han vil ud til mormor vil han ikke ud i bilen osv.

Nu har vi en 3,5 årig der er umulig! Han har ingen respekt, for os og sådan var det også før han blev store bror ( fik en lille bror for en måned siden) Det regerede han kraftig på så det var oveni også en stor kamp og er stadig.

Vi går til gymnastik og vi er de eneste af 40 børn der ikke lytter efter, han løber fra os, og slår os, brug helt utroligt grimt sprog ( jeg skal ikke spille hellig men sådan snakker vi ikke hjemme os hos)

Jeg bad ham lukke døren mens jeg ammede vores søn, da der kom kold luft ind han kigger direkte på mig, og siger nej, og går langsom forbi mig, og sætter sig og kigger i en bog. - jeg holder ved og siger luk den dør, han gjorde det ikke, jeg kunne ikke få ham til noget, samt løber han fra mig i parkering pladser, og griner, hvor jeg nu skal holde fysiske fat i ham, og han skriger som en stukken gris.

Oveni bruger barnet stadig ble :/ han VIL ikke bruge pot eller wc, fik et råd at tvinge ham, og gjorde det 2 gange hvor han skreg og skreg! Og det synes jeg bare ikke er i orden, at tvinge ham, når han skriger sådan. - Så vi har lagt det på hylen for en tid.

Seriøst jeg er fuldstændig på bar bund, og jeg skammer mig utroligt meget. Vi har mistet kontrol over vores 3 årig.

Har du nogle råd?

PS. BH siger han er den dejligeste dreng.

Kære du

Tak for sit brev.

Hvor er jeg glad for at du skriver for det er en rigtig uheldig situation I er kommet i.

Og at skamme sig er nok en af de værste følelser der findes og særligt når det er over sit eget barn.

Derfor vil jeg rigtig gerne hjælpe dig.

Der er mange forskellige ting du kan gøre for at få din søn til at samarbejde med dig og jeg vil give dig et par af teknikkerne herefter.

Men jeg fornemmer at det lige nu er ved dræne dig fuldstændig og derfor vil jeg gerne tilbyde dig en gratis skype/telefon session hvor vi kan tale mere i dybden om det.

Hvis du har lyst kan du bare skriv på kontakt@naturligopdragelse.dk og så finder vi en dag der passer.

Men tilbage til teknikkerne.

Når jeg læser dit spørgsmål er det tydeligt at der er en vis uoverensstemmelse mellem dig og far.

Det lyder ikke som om I ikke er helt enige om hvordan I skal opdrage.

Og når du så har mindre energi pga den lille bliver det far og hans måde der får mest plads.

Det der sker når I har så forskellige måde at gå til opdragelsen på er at jeres søn bliver forvirret. Han kan ikke “mærke” hvor I er og hvor jeres grænser går. Derfor prøver han jer af. Ikke fordi han er ondskabsfuld eller for at genere jer, men simpelthen fordi det er hans måde at lære på.

Han mærker efter hvor grænsen går.

Men som jeg læser det så er der ingen grænse eller måske nærmer sagt ingen konsekvenser når han gør ting han ikke må.

Derfor er det vigtigt at I begynder at lade ham mærke de konsekvenser der er når han ikke vil hjælpe jer eller ikke vil hør efter hvad I siger.

Lad mig lige gøre det klart at konsekvenser ikke er straf.

I kan altså ikke straffe ham for ikke at høre efter. Straf er når det er en konsekvens taget ud af kontekst.

Som for eksemplet når han løber væk fra jer og han så ikke få fredagsslik.

En konsekvens er at han bliver nød til at holde enten mor eller far i hånden når I ikke er hjemme, for I kan ikke stole på ham.

Og dette er vigtigt at fortælle ham.

Det samme når han ikke vil lukke døren. Så er det vigtigt at der er en konsekvens.

Det kunne være at sige højt at hvis han ikke vil hjælpe dig så vil du heller ikke hjælpe ham. Og så lad vær. Næste gang han spørger om noget siger du nej og fortælle at du ikke vil hjælpe fordi han ikke hjalp dig tidligere.

Husk at ” ikke hjælpe” samme dag og gerne så hurtigt som muligt efter.

Det er vigtigt med konsekvens men det er også vigtig at forstærke det gode han gør.

Så det næste stykke tid er det vigtigt at du og din mand roser din søn højt hver gang han gør noget godt.

Også selv det bare er en lille ting.

Ros når han gør hvad I siger, ros når han gør noget godt af sig selv og ros når han er sød og kærlig.

Og så husk

1.Stræb efter accept, ikke efter enighed.
2.Reager på respektløshed, ikke på det barnet siger
3.Sørg for konkrete konsekvenser, bliv ikke vred
4.Støt hinanden over for børnene

Mange hilsner Trine

P. S I forhold til at smide bleen kan du se om mit "Smid bleen - nemt og uden gråd" er noget for dig. 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.