Hej,
Jeg har den skønneste lille pige på snart 21 måneder. Da hun var lille havde hun Store problemer med søvn, men det gik i sig selv, da hun var ca 11 måneder.
Her i starten af sommeren begyndte problemerne lidt igen. Hun ville pludselig slet slet ikke sove middagslur i sin barnevogn. Vi rykkede hende så indenfor til lur, hvilket hjalp, men åbenbart kun midlertidig. Siden starten af september er det blevet et mareridt at putte, både hjemme og i dagplejen.
Normalt kan vi bare lægge hende efter putteritual, sige godnat og gå ud, hvor hun så ville sove efter 5-10 minutter uden problemer.
Nu ligger hun i stedet og snakker, råber og synger og kan blive ved i flere timer. Nogle gange rejser hun sig op i sengen og spurter rundt i den.
I dagplejen bruger hun ofte 1,5 time på at falde i søvn. Hver mandag sover hun ikke, for der er de i legestue, hvor hun så får holdt de andre børn vågne. Det skal siges at dagplejemor selvfølgelig prøver hver gang! Hun har også forsøgt at putte i et andet rum, men det er der dagplejemødrene sidder. Der er nemlig kun de to rum, så det dur heller ikke.
Vi har forsøgt at putte både tidligere og senere. Putter vi tidligere snakker hun længere. Putter vi senere falder hun bare senere i søvn.
Hun kompenserer for den manglende søvn ved at sove længe næste morgen. Men vækker vi hende tidligere om morgenen, så er hun bare pylret hele dagen og det ændrer intet ved sengetid.
Vi har også forsøgt at gå ind med jævne mellemrum, både hvor vi intet siger, taler blidt og taler bestemt. Det virker heller ikke. Og det hjælper heller ikke bare at ignorere hende.
Hvad ville dit bedste råd være? Vi har et fast putteritual, der er ingen gråd i forbindelse med sengetid eller noget. Hun siger selv, at hun skal i seng, når putteritualet er slut, så hun ved godt, hvad der skal ske.
Venlig hilsen
En desperat mor
Trines svar
Kære mor
Tak for dit spørgsmål og undskyld mit sene svar.
Det er en helt normal problematik som I står i.
Faktisk er spørgsmål omkring søvn det jeg rådgiver mest om.
Når jeg læser din beskrivelse er det tydigt at du har en nysgerrig og viljefast pige som har bestemt sig for at det der med at sove til middag det er spild af tid.
Det er meget mere spændende og underholdende at ligge og synge og tale.
Men som jeg læser din beskrivelse så er det nødvendigt at hun sover til middag både fordi hun ellers sover længere om natten og fordi det er problematisk i forhold til dagplejer?!
Umiddelbart tænker jeg der er to muligheder.
I kan droppe hendes middagslur.
Det vil så betyde at hun har brug for mere søvn i løbet af natten og derfor er I nød til at putte hende tidligere.
For at kunne sove er vi afhængig af at kroppen danner melatonin. Det danner den blandt andet når det er mørkt.
Når du beskriver at din datter fik problemer i sommers giver det rigtig god mening i forhold til kroppens dannelse at Melatonin. Der har simpelthen være for meget lys.
Hvilket hjalp da hun blev rykket indenfor.
Men der er stadig for meget lys til hun kan blive træt.
”Heldigvis” går vi mod mørket tider hvilket betyder at det bliver tidligere mørkt.
Det sætter gang i dannelsen af melatonin hvilket vil gøre hende putte klar tidligere.
Det betyder dog at I, hvis I skal op kl 7, faktisk allerede skal putte hende kl 18.
For et barn i den alder skal ca have 13 timer.
Den anden mulighed er at I skaber et putteritual om dagen der gør hende klar til at sove.
Jeg forestiller mig at det skal starte ca en time inden putning. Hvor gardinerne bliver trukket ned, der må kun legens stille lege, der høres en historie, skiftes ble, kommer i nattøj.
Alt dette gøres langsomt og stille. Det er vigtigt at I er kedelige og tysse på hendes hvis hun snakker og synger.
Ingen høj musik eller tv.
Når hun så skal sove er det vigtigt at I, i hvert fald her i starten, stopper hende når hun synger og råber.
Sig tydeligt og bestemt ”du skal ikke råbe du skal sove” og gå så væk igen.
Gentag til hun falder i søvn.
Det tager med garanti lang tid i starten men hvis I bliver ved vil hun forstå at I mener det.
Du kan også se om mit korte online kursus ” Sådan får du dit barn til at sove” er noget for jer.
Jeg håber det giver mening ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk