Eksperthjælp: Talgkirtler på bystvorterne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

436 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. november

Vibeke de Lichtenberg

Hej Vibeke..
Jeg har et spørgsmål omkring, hvad det kan være, jeg har i mine brystvorter..
Det er nogle små hvidlige/gullige hårde "propper", som jeg kan tage ud med en pincet, når jeg har været i bad.. Det ligner lidt hård hud eller talgknopper, men så alligevel ikke helt..
Jeg har altid haft det, men efter jeg blev gravid (39+6 i dag), er det blevet meget mere, og jeg fjerner det nu flere gange om ugen..
Hvad kan det være, og er det noget, som jeg skal have undersøgt før fødslen?

Vibekes svar

Hej

Det du beskriver lyder som det, der kaldes de Montgomery’ske kirtler. Det er en særlig slags talgkirtler som producerer et fedtholdigt, olieagtigt sekret, der netop er gullighvidt, og som beskytter brystvorten under amning. Dette sekret virker smørende og anti-bakterielt og dufter attraktivt for barnet. Nogle mener, at det er blandt andet disse kirtler der gør, at barnet er i stand til at dufte forskel på sin egen mor og på andre kvinder. Under graviditeten bliver de Montgomery‘ske kirtler større pga. af den forhøjede værdi af østrogen.

Ud fra det, du beskriver lyder det helt normalt, og ikke som noget, der umiddelbart skal undersøges. 

Venlig hilsen

Vibeke de Lichtenberg

Jordemoder

Vibeke kan derfor i brevkassen tilbyde personlig og individuel tilpasset vejledning, og rådgive i spørgsmål, der vedrører de fysiske og psykiske aspekter af din graviditet, fødsel og barsel.

Se Vibekes hjemmeside: delichtenberg.nu

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.