Hej Trine,
Jeg skriver til dig ang. min datter på snart 5 år.
Hun har fået et tic, som simpelthen er ved at drive mig helt til vanvid - Hun rømmer sig konstant. Hun har gjort det i en kort periode for ca 4 mdr siden, men ikke så voldsomt som nu.
Der er ikke nogen episoder, som har udløst det (hvad jeg umiddelbart kan se)... Hun er et glad barn, som trives rigtig godt i sin børnehave og hjemme.
Hendes far og jeg er ikke sammen, men har et rigtig godt samarbejde og hun har aldrig kendt til andet.
Men nu er det gået helt amok og jeg har seriøst overvejet at købe ørepropper, fordi jeg simpelthen ikke kan holde det ud længere.
Jeg ved ikke hvor voldsomt det er i børnehaven, de har ikke nævnt noget, men når hun kommer hjem, så rømmer hun sig ca hvert sekund og det er ikke en overdrivelse.
Jeg VED at hun ikke kan lade være og har forsøgt med at få hende til at nynne, synge, snakke... Aflede med aktiviteter etc. Men indimellem kan jeg simpelthen ikke holde det ud mere og beder hende i afmagt om at stoppe, selvom jeg ved det ikke hjælper.
Hun er endda begyndt at vågne om aftenen, fordi hun siger lyden så snart hun kommer op til overfladen og derfor vækker sig selv.
Hvad skal jeg gøre? Kan hun hjælpes og hvornår skal jeg blive bekymret - Synes det er voldsomt, også med tanke på, at der ikke har været ændringer i hendes liv...
Hjælp??
Trines svar
Kære mor
Tak for dit spørgsmål.
Kan godt forstå du er frustreret.
Det er også en svær situation du og din datter er kommet i.
Det er faktisk helt normalt at børn udvikler tics i en kortere eller længere periode.
Faktisk tyder forskning på at op mod 20-30% har tics.
Men selvom det er normalt er det vigtigt at kigge på om der er omstændigheder der gør at din datter har tics.
Er der nogle ændringer i hendes børnehave?
Er der nogle ændringer hjemme?
Har I en lidt for travlt hverdag?
Sådan nogle ting kan føre til en form for stress som så kan føre til tics.
Det du også kan overveje er om der er sket en ændring i din og din datters relation?
Får du lyttet til hende og været nærværende i jeres samvær?
Og får du svaret på en kærlig og omsorgsfuld måde?
Tal også med hendes børnehave.
Oplever de det samme?
Hvis de ikke gør, kunne det tyde på at det handler om noget hjemme.
Når alt det så er sagt er det vigtigt at du går til læge med hende hvis det står på i mere end 3-4 mdr.
En læge vil hurtig kunne vurdere hvad det drejer sig om.
Og så se om du ikke kan fortsætte med Ikke at kommentere på det.
Tænk på det som at det er kroppen der rømme sig og ikke din datter.
Det kan måske hjælper dig med ikke at blive irriterede og din datter med ikke at blive ked af det.
Jeg håber det giver mening.
Ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk