Hej! Jeg har før stillet et lignende spørgsmål- men nu er min søn blevet ældre og vi har stadog lidt samme "problem/undring".
Vores dreng fylder 3 år i næste måned. Han kan endnu ikke rigtig svare på hvad han har lavet fx i dagplejen, hjemme hos mormor, til gymnastik osv. Hvis vi spørger om han fx har gynget kan han sagtens svare ja/nej og også hvem der var med osv. Men spørger vi fx hvad har du leget med i dagplejen kan han kkke svare. Eller hvem har du leget sammen med? Han kan ikke svare på det. Enkelte gange kommer der små ting hvis jeg stiller snydespørgsmål. Hvis jeg fx ved han har set postmand Per på iPad dernede så kan jeg spørge "så Du teletubbies på iPad" så svarer han ofte: nej- postmand Per. På den måde kan man nogengange få lidt ud af ham.
Han kan dog godt fortælle dagplejemor om oplevelser på eget initiativ. Fx havde han i fredags fortsæt at vores hund barn blevet begravet- det skete i sommerferien, han fortalte at vi havde været i Tivoli igår (som så var i ugen før) og at han havde lavet græskarhoveder derhjemme. Så indimellem husker han selv ting og fortæller om, men kan som sagt ikke rigtig fortælle om sin dag.
Dagplejepædagogen mener han bør kunne dette og vi er lidt i tvivl. Ofte bliver han faktisk irriteret når vi spørger ham og siger "stop nu mor"...
ser frem til at høre fra dig.
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål.
Der er stor forskel på børn og på deres kognitive udvikling og derfor kan hverken jeg eller dagplejer sige om din søn burde kunne fortælle om sin dag.
Særlig ikke når nyeste forskning viser at et 3 årig barn har svært ved at hente erindringer frem på kommando hvilket skyldes at deres frontal lapper ikke er fuldt udviklet endnu.
De kan god spontant komme i tanke om oplevelser da det sker via association.
På samme måde som når du spørger din søn om han har set Postmand Per.
Men så snart der kræves at de henter en erindring frem kommer frontal lapperne til kort.
Derfor er det vigtigt at I ikke presser og afkræver et svar.
I stedet er det godt hvis I stiller spørgsmål der kan sætte hans association i gang. Det som du kalder snyde spørgsmål.
Du ved måske allerede hvad han har lavet hos dagplejer eller hos mormor og så stiller du spørgsmål ud fra det.
For eksempel ”Har du leget med Peter og Søren i dag? ” eller ” Gik dig og mormor over på legepladsen? ”
Håber det giver mening.
Held og lykke med at få din søn i tale :0)
Mange hilsner Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk
Anmeld
Citér