Hvad skal jeg gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

876 visninger
9 svar
15 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. oktober 2018

Anonym trådstarter

Hej Alle 

Står i den situtation at jeg til juni venter mig en lille baby startede som elev i september og er stadig igang med min prøveperiode, har snakket med HK som syntes jeg skal give virksomheden besked helst hurtigst muligt... dette kan betyde at jeg bliver opsagt uden grund og HK mener at det er en god sag at køre hvis jeg bliver fyret. Jeg vil jo helst ikke fyres og elsker virkelig mit arbejde allerede, jeg vil helst gerne vente med at fortælle nyheden om den lille ny til januar/februar hvis jeg kan, men føler stadig at jeg er nød til at oplyse virksomheden om det inden vores julefrokost d 14 dec, min prøveperiode stopper d 15 dec.

Men er blevet meget i tvivl efter min samtale med HK, burde jeg sige det nu? inden julefrokost? eller så sendt som muligt? 

håber virkelig at i vil hjælpe mig 

Mvh den kommende Mor 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2018

grinny

Altså jeg ville have sagt det fordi det er for mig helt forkert at lade være!

Det er jo sådan set din egen skyld at du skal have et barn og det skal virksomheden ikke straffes for.

Jeg har selv stået der! 14 dage efter jeg fik opkaldet om at jeg havde fået elevpladsen finder jeg ud af, at jeg er gravid. Fordi jeg var ærlig og de var rigtig søde blev min elevplads rykket et år så de kunne få en anden ind i stedet for mig. 

Anmeld Citér

23. oktober 2018

Mamalou

Jeg ville sige det efter NF scanningen. Så er du over de kritiske uger og ved at alt er som det skal være. Jeg vil ikke trække tiden længere end det, da jeg ikke synes det er fair for din arbejdsplads og hvis der skal findes en god løsning på elevpladsen, så kommer du længst med åbenhed & ærlighed. 

Anmeld Citér

23. oktober 2018

ErDuHerIkkeSnart

Du skal selvfølgelig, præcis som alle andre gravide kvinder, først og fremmest glæde dig over din graviditet og vide, at du og den ikke er en belastning, eller noget der skal undskyldes for.

For ikke at skabe endnu større ulighed mellem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet, end der allerede findes, har arbejdsmarkedets parter (det vil sige også arbejdsgiverne selv) aftalt, at du ikke er forpligtet til at oplyse om din graviditet før tre måneder før din termin.

Mange gør det naturligvis før, men det er helt op til sig selv - og der er hverken noget “uærligt” eller fordækt ved dette.

Stort tillykke med din graviditet. 

Anmeld Citér

23. oktober 2018

Tommelise

Jeg er helt enig med HK. Jeg ville sige det med det samme. 

De må ikke fyre dig p.gr.a. graviditet - heller ikke under prøvetiden, så der er ikke rigtigt noget formål med at vente.

Anmeld Citér

23. oktober 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Altså jeg/vi er typerne, der ikke har villet fortælle det til nogen før efter nf.

For mig/os har det været vigtigt at se, at alt så rigtigt ud, inden vi har fortalt det til andre.

Jeg ka slet ik se, at det kommer andre ved, at vi har valgt at få børn, og vi har på ingen måder taget hensyn til, hvordan det passede for vores arbejdspladser. 

Jeg ville uden tøven ligge et solidt arbejde allerede nu, også fortælle den glædelige nyhed når det passer jer eller når det ik ka skjules længer. Vh Stine 

Anmeld Citér

24. oktober 2018

Birthdaybaby

Sig det. Så hurtigt som muligt.

Jeg er selv leder og vi bliver SÅ glade når I meddeler os at I er gravide. Også selvom det passer af helvede til med bemandingen, sommerferiekabalen lige var gået op og vikarbudgettet er opbrugt osv osv osv. 

Vi er jo ikke umenneskelige, bare fordi vi har en vagtplan der skal gå op og et budget der skal overholdes. 

- og skulle du have en af de ganske få elendige chefer der kunne finde på at afskedige på det grundlag, så har du heldigvis en rigtig god sag. 

Tillykke med din graviditet. Nyd det nu. Ps: vi kan i øvrigt sagtens holde på en hemmelighed, hvis du gerne vil vente med at dele det med dine kolleger. 

Anmeld Citér

24. oktober 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg stod lidt i samme situation tilbage i august. Var dog ovre min prøveperiode. Jeg arbejder i salgsverden og pga massiv kvalme, opkast og træthed var min energi ikke som vanlig, hvilket havde påvirket mine resultater. Jeg fortalte det til min chef i uge 8 ( da han satte spørgsmålstegn ved hvorfor jeg ikke performede). Jeg fortalte det netop fordi jeg ville sikre mig bedre mod fyring - egoistisk, måske. 

Det der så skete med mig var at i uge 16 blev jeg opsagt pga manglende performance - og nu er min fagforening igang med at hive dem i retten og kræver godtgørelse. Så for mig var det godt jeg sagde det tidligt - for der findes stadig arbejdsgivere derude der fyrer gravide. 

Du taber intet ved at sige det nu. Jo det er selvfølglig ikke særligt sjovt hvis du mister- men det er alligevel de fleste der oplever en succesfuld graviditet. Tilgengæld er du bedre sikret af ligebehandlingsloven. 

Anmeld Citér

24. oktober 2018

Tommelise

Birthdaybaby skriver:

Sig det. Så hurtigt som muligt.

Jeg er selv leder og vi bliver SÅ glade når I meddeler os at I er gravide. Også selvom det passer af helvede til med bemandingen, sommerferiekabalen lige var gået op og vikarbudgettet er opbrugt osv osv osv. 

Vi er jo ikke umenneskelige, bare fordi vi har en vagtplan der skal gå op og et budget der skal overholdes. 

- og skulle du have en af de ganske få elendige chefer der kunne finde på at afskedige på det grundlag, så har du heldigvis en rigtig god sag. 

Tillykke med din graviditet. Nyd det nu. Ps: vi kan i øvrigt sagtens holde på en hemmelighed, hvis du gerne vil vente med at dele det med dine kolleger. 

Ja, det er jo netop meget nemmere for arbejdsgiveren at langtidsplanlægge, når man har kendskab til graviditeten. 

Jeg kan forstå, at man gerne vil vente til efter nf, men ellers kan jeg ikke se, hvad man vinder ved at vente med at fortælle det.

Man viser netop, at man ønsker at tage hensyn til planlægningen.

Personligt ville jeg have det virkelig skidt med at vente med at fortælle det.

Chefer ved godt, at kvinder bliver gravide og skal på barsel. Det er en del af arbejdspladsernes hverdag.

På samme måde som man ville fortælle om en planlagt operation eller en 6 ugers rejse til USA.

Hvis man bliver fyret - så er det måske alligevel ikke en arbejdsplads, man har lyst til at være på.

Anmeld Citér

7. november 2018

Anonym trådstarter

Fik endelig taget mig sammen til at fortælle virksomheden den gode nyhed! de var så glade på mine vegne og var slet ikke itvivl om at de gerne ville beholde mig mange år endnu selv baby er på vej!! 

Deres holdning var at når det ikke var planlagt så var det også sjovere at tage kampen op selvom man stadig er elev, fik samme tid at vide at når baby blev så stor og ikke kunne komme i insitutioner pga sygdom så var den meget velkommen på arbejdet også!!

De var også meget glade for at jeg fortalte dem det nu for så havde de en forståelse for hvorfor jeg skulle til lægen eller hvis jeg lå syg pga graviditeten. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.