Ødelægger det amning at give flaske?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.146 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. oktober 2018

MEF

1. Jeg er lidt i tvivl om jeg tør det her! Så nu spørg jeg jer hvad i tænker!

Jeg har en datter på 2 måneder og jeg ammer hende. Amningen har fungerer upåklageligt side fødslen og hun bliver hurtig stor og stærk. Jeg kan godt li at amme og har tænkt mig at fortsætte de næste mange måneder. Men jeg savner at kunne ta ud og gøre noget for mig selv! Ta i svømmehal eller en tur i skoven med hunden. Alene. Uden baby. 

Jeg tør ikke at være hjemmefra ret længe, for hvad nu hvis hun bliver sulten! Så jeg går og overvejer om jeg skal malke ud, så far kan gi hende det på flaske, hvis hun nu skulle blive sulten, mens jeg plejer mig selv lidt. Det jeg er bange for er om det er for tidligt? Om det kan ødelægge noget for amningen? 

Er der nogen med erfaringer de vil dele?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2018

A38

Jeg er på ingen måde ekspert. Men jeg pumpede ud da min datter var 8 uger gammel og så gav min mand hende en flaske, mens jeg var til frisøren. Det har på ingen måde ødelagt amningen, og vi har givet flaske to-tre gange siden hen. Hun 5 måneder nu.

Så jeg vil bare sige at det ikke nødvendigvis ødelægger amningen.  

Det er rigtigt at nogen bliver sutteforvirrede, men prøv med sådan en brystvorte-lignende flaske, hvor baby stadig skal arbejde for mælken. Nogen babyer gider slet ikke flasken, men hvis de gør og samtidig gider amme, så er det en kæmpe frihed. 

Anmeld Citér

22. oktober 2018

Anonym

MEF skriver:

1. Jeg er lidt i tvivl om jeg tør det her! Så nu spørg jeg jer hvad i tænker!

Jeg har en datter på 2 måneder og jeg ammer hende. Amningen har fungerer upåklageligt side fødslen og hun bliver hurtig stor og stærk. Jeg kan godt li at amme og har tænkt mig at fortsætte de næste mange måneder. Men jeg savner at kunne ta ud og gøre noget for mig selv! Ta i svømmehal eller en tur i skoven med hunden. Alene. Uden baby. 

Jeg tør ikke at være hjemmefra ret længe, for hvad nu hvis hun bliver sulten! Så jeg går og overvejer om jeg skal malke ud, så far kan gi hende det på flaske, hvis hun nu skulle blive sulten, mens jeg plejer mig selv lidt. Det jeg er bange for er om det er for tidligt? Om det kan ødelægge noget for amningen? 

Er der nogen med erfaringer de vil dele?

Jeg pumpede også ud da min søn var omkring 2-3 mdr så far kunne have alene tid med sin søn er par timer om ugen (vi var ikke kærester). 

Det ødelagde ikke amningen. Jeg ammede upåklageligt frem til 6 mdr da jeg selv valgte ar tage ammestop piller og slutte amning 

Anmeld Citér

22. oktober 2018

ErDuHerIkkeSnart

Kan kun tale ud fra egen erfaring - her var det intet problem at veksle, ammede uden problemer til 8-9 måneder. Det gav en masse frihed og far fik en skøn mulighed for at være “på”...

Anmeld Citér

22. oktober 2018

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Hmm.. jeg ville ikke selv gøre det, men jeg tænker, at “risikoen” må opvejes mod behovet. Hvor længe vil du gerne være væk og hvornår på dagen? Måske kan det passes ind med en god gang amning på et tidspunkt, hvor baby gerne vil sove en lidt længere lur? Måske kan far eller en anden gå en lang tur med barnevognen imens? På den måde kan du sikkert godt få 2-3 timer alene. Ellers må I da bare forsøge med flasken. For at minimere risikoen for at baby vil foretrække flasken, kan man jo bruge det langsomste suttehoved og paced bottle feeding. 

https://www.ammenet.dk/wiki/supplering

Anmeld Citér

22. oktober 2018

Anonym

Jeg malkede ud over en længere periode som jeg frøs ned, da jeg vidste at jeg skulle ind til en operation da baby var 10 uger. Far havde rigeligt med mælk at give af og havde også købt erstatning i værste tilfælde. 

Vi brugte sutteflasker fra avent med rundt suttehovede og det mindste hul. 

Der fungerede super og jeg kunne nemt vende tilbage til amning et døgn efter. Jeg er lige stopper med amning og baby er 10 måneder nu. 

Anmeld Citér

22. oktober 2018

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Tænker ikke, at en enkelt flaske i ny og næ skader noget. Det er mere hvis det bliver en meget regelmæssig eller daglig ting. Så kan baby måske begynde at foretrække flasken. Når det er sagt, så fik min dreng både flaske og bryst fra ham var 3 mdr. og jeg endte alligevel med ag amme til han var 19 mdr.

Anmeld Citér

22. oktober 2018

MEF

Tak for alle de konstruktive erfaringer! Jeg vidste faktisk ikke at der var forskel på flaskerne. Men det vil jeg da klart undersøge, hvad der er bedst. 

Det lyder jo som om det er lykkedes for flere af jer at både amme og gi en flaske i ny og næ. 

Det er heller ikke fordi jeg har tænkt mig at rende hjemmefra hver dag, men bare en gang i mellem, ville det være fedt at kunne komme ud og lade op, uden at bekymre mig om tøsen nu skulle blive sulten imens. Og om en måned skal jeg til fest, hvor det var tanken at far skal være hjemme med baby. Det kræver jo også at vi finder en løsning ift at hun skal spise. 

Igen, tak for input.

Anmeld Citér

23. oktober 2018

ErDuHerIkkeSnart

Ps: Det er heller ikke sikkert, at det betyder noget hvilken flaske ... vi har uden problemer kunne bruge det vi lige havde, og baby har været fuldkommen ligeglad med mærke, form osv. Vi havde vel en 3-4 forskellige fra de dér gratis babypakker og mindes ikke, at nogen var bedre end andre ...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.