Hej!
Min dreng på 4 1/2 har 3-4 gange tisset på børnehavens legeplads. Der startede med at en dreng i børnehaven gjorde det- det fik han skæld ud over og kort efter prøvede flere af drengene- inklusiv min egen- at gøre det også.
Nu er det dog sket et par gange igen, og det sker altid når han leger med den pågældende dreng. Han siger at x tisser derude og så vil han også. Jeg har sagt st selvom x tisser serie skal han ikke gøre det, at det er ulækkert og ellers må han blive indenfor. Han er flere gange kommet stolt hjem og fortalt at han ikke har tisset ude selvom x gjorde det men idag skete det desværre igen- en pædagog fortalte os det.
Når jeg snakker med ham om det ved han udemærket at det er forkert, men jeg tror han har svært ved at lade være i situationen fordi han godt kan lide at lave lidt sjov ballade og han synes det er lidt sjovt. Hvordan tackler vi det bedst? ?????
Det skal siges at han herhjemme er vant til at han gerne nå tisse i haven- men derfor virker det altså som om han godt ved der er andre regler i børnehaven.
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål.
Det er en ”problematik” jeg har oplevet flere gange og særlig med drenge.
Det der jo sker er at drenge øver sig i at tisse, ofte prøver de at ramme en spand eller en gren.
Det er sjovt.
Samtidig er det også en sanseoplevelse at gøre det udenfor.
Hvilket hjælper på glæden ved at tisse udenfor.
Og så er det jo forbudt.
At gøre ting der er forbudt giver spænding og sammenhold.
Men som du selv siger så skal han jo lære at overholde de regler der er i børnehaven.
Og han godt rent kognitivt forstå at der er forskellige regler hjemme og ude.
Jeg tror ikke på at det hjælper børn at straffe dem, særlig ikke fordi det ligger i deres natur at være udforsker og prøve forskellig ting af.
Derimod er det vigtigt at lære børn at deres handlinger har konsekvenser.
En konsekvens af, at han tisser ude i børnehaven når han leger med x er at han ikke kan lege med x i den næste uge.
Her er det vigtigt at du taler med personalet inden du fortæller din søn det.
For det er dem der skal håndhæve dette og det er ikke sikkert at de kan det lige nu.
En anden konsekvens er at det faktisk er ulovligt at tisse på åben gade og på offentlig grund. Hvis man bliver taget i det får man en bøde.
Det kunne du tale med din søn om.
Du kunne eventuelt også tage på besøg på din lokate politistation og spørger om de ikke vil fortælle at det er ulovligt at tisse offentligt.
Og så give ham en bøde hver gang det sker.
Hvis han ikke har nogle lommepenge som han kan betale med må han lave samfundstjeneste som for eksempel kunne være at rive bladene sammen i haven eller vaske op.
Jeg håber det giver enig ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk