Sige job op under barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

836 visninger
2 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. oktober 2018

Anonym trådstarter

Jeg skal starte på job den 16 januar 2019, nu skal jeg så flytte over 70 km væk, så har ikke mulighed for at arbejde på nuværende arbejdsplads desværre.

Min reelle barsel slutter den 1 december og overgår derfor til arbejdet, da jeg har restferie jeg skal afholde. Hvis jeg siger op under barslen får jeg så 3 uger karantæne og kan jeg få udbetalt mine ferie penge i stedet for, så jeg er "dækket ind" økonomisk I stedet for? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2018

Lililili

Hej

Der kan være gyldige grunde til at sige sit job op, så man undgår 111 timers karantæne. Svarende til 3 uger. 

Ægtefælleflytning
Hvis din ægtefælle eller samlever er flyttet for at overtage et arbejde af mere end 5 ugers varighed, påbegynde eller fortsætte et uddannelsesforløb, hvor der er mindst 18 måneder tilbage af uddannelsen eller starter eller flytter en selvstændig virksomhed, der udøves mere end midlertidigt og i et omfang svarende til over 30 timers lønarbejde om ugen.

Opsigelse og flytning skal ske inden et år efter, at ægtefællen/samleveren er flyttet. Afstanden fra bopælen og til det nye arbejde skal være mere end 3 timer.

Transport
Hvis afstanden mellem bopæl og arbejdssted medfører, at den tid, der går til transport, er mere end du skal acceptere efter reglerne om rådighed (som hovedregel mere end 3 timers daglig transporttid).
Før du opsiger jobbet eller ophører i et tilbud, er det et krav, at du har prøvet at få en anden arbejdstid, og at opsigelsen sker i umiddelbar tilknytning til ændring af din arbejdstid, omlægning af den offentlige transport eller, at dine transportmuligheder til og fra arbejdet ændres væsentligt.

Snak med din a-kasse om grunden.

Får du en karantæne, skal den afvikles inden du kan modtage dagpenge. Du skal være tilmeldt jobcenteret og stå til rådighed. Holder du ferie, rykker det blot de 111 timer.  

Man kan evt. søge kontanthjælp i perioden, hvis man opfylder kravende til det. 

Anmeld Citér

15. oktober 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Jeg skal starte på job den 16 januar 2019, nu skal jeg så flytte over 70 km væk, så har ikke mulighed for at arbejde på nuværende arbejdsplads desværre.

Min reelle barsel slutter den 1 december og overgår derfor til arbejdet, da jeg har restferie jeg skal afholde. Hvis jeg siger op under barslen får jeg så 3 uger karantæne og kan jeg få udbetalt mine ferie penge i stedet for, så jeg er "dækket ind" økonomisk I stedet for? 

Jeg ved ikke med de tre ugers karantæne - men jeg fik mine feriepenge udbetalt. Så det tænker jeg godt du kan. Jeg aftalte med min leder at min sidste arbejdsdag var efter ferien. 

Men hun var også meget sød og forstående overfor at jeg godt ville arbejde tættere på mit bopæl så mine børn kunne have kortere dage i institution. 

Hvordan er din leder? Er hun til at snakke med? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.