Hej Trine
Jeg vil hører hvornår du tænker børn kan øve i at spise uden hagesmæk.
Jeg under mig over i min datter institution. At de ikke giver smæk på til Formiddags mad (tit rugbrødet med smør eller boller)
Og til middag også en gang imellem (varmt mad)
Og igen til efter middag (frugt. Bolle og smør)
Har sprunget og de sagde. At børnene er gode til det. Og at de er stor. Man hvad ellers? Og hvordan/hvordan kan man se om de er forstor.
Årh forstår du hvad jeg spørger efter?
Trines svar
Kære Lotte
Tak for dit spørgsmål.
Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt så spørger du ind til hvornår man kan forvente at børn er store nok til at spise uden hagesmæk og hvordan man lærer dem ikke at spilde...
Og som altid med børne er det meget individuelt hvornår børn kan spise uden at spilde for meget.
Det kræver nemlig at dit barn både har styr på motorikken og på hånd/øje koordinationen.
Og faktisk er det både grov motorikken, det at kunne sidde oprejst selv og have styr på sine arme og hænder.
Og finmotorikken herunder pincetgreb og det at holde på en ske/gaffel det skal være på plads for ikke at spilde.
Hvornår de så kan det kommer jo så igen an på hvor meget du lader dit barn gøre selv. Og deres udvikling.
Jeg har igennem mange år mødt både små børn( under 2 år) som havde helt styr på at spise uden at spilde. Og store børn (4 år og op efter) som ikke kunne spise uden at spilde.
Og den største forskel er at de børn der kunne spise pænt havde fået lov til at øve sig.
Hvorimod de andre børn var blevet madet til de startede i børnehave.
Så hvis du gerne vil hjælpe dit barn til at lærer at spise uden at spilde så skal du lade dit barn spise selv.
Men du skal også smide hagesmækken væk.
Når du giver dit barn hagesmæk på viser du dit barn at du ikke tror at hun kan spise uden at spilde samtidig med der ikke er nogen grund til at hun skal gøre sig umage for der er jo en hagesmæk til at gribe det værste.
Hvis din datter har svært ved at spise uden at spilde vil jeg anbefale dig at kigge på hendes motorik og hånd/øje koordination.
Er det svært for hende at ramme munden?
Er det svært for hende at holde på skeen?
Har hun svært ved at sidde op?
Du kan også overveje om hun griser meget fordi hun savler. For så er det en rigtig god ide at vende hende af med sutten.
Jeg håber jeg fik besvaret dit spørgsmål ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk