Eksperthjælp: Bekymret mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

582 visninger
0 svar
0 synes godt om
14. oktober

Gitte Sander

Hej Gitte

tak for dit svar!

nu har N. Været 2 mdr i børnehave. De synes at han skal have hjælp. Jeg har været til et møde hvor der er udarbejdet et kompentencehjul. Og der kan jeg se, at der er nogle huller. Især på det sociale og sproget.

De siger, det er ikke fordi de er bekymrede, men synes at jo hurtigere han får hjælp jo bedre er det for hans udvikling. De siger at han er bagud socialt og har svært ved at skelne mellem hvad der er rigtig og forkert .
Der er altid en voksen ved siden af ham når han skal spise eller når de skal på tur osv. Han kan ikke sidde stille, han skal hele tiden følge med hvad der sker omkring ham. Han kan ikke kun forkusere på en ting.
Han spejler sig i alle, om det er godt eller skidt, han tager det hele.
Han kan også finde på slå hvis han bliver for træt.
N. Er en glad og livlig dreng, han interesserer sig for mange ting, og vil også gerne være med til aktiviterne i børnehaven, fx male, tegne, klippe/kliste..osv.
jeg synes at han er blevet lidt bedre sprogligt. Han siger flere ord og sætninger. Han er også begyndt og lege lidt med børnene. Men leger for det meste selv.

Siden han startede i børnehave, er han begyndt at være bange , især for edderkopper, mørke, og insekter. Er det normalt?!

Jeg ved stadig ikke om jeg har nogen grund til bekymring, men kan ikke lade være med at tænke om han er bagud udviklingsmæssig!! .. måske ikke aldersvarende !!

Bekymret mor

Gittes svar

Hej igen,

Det er rigtigt, at jo hurtigere et barn der har det svært får hjælp, jo bedre. Så hvis børnehaven mener han skal have hjælp ville jeg helt klart lytte til deres anbefalinger.

Husk at lægge vægt det gode, som fx at hans sprog bliver bedre og han er begyndt at lege med de andre. Det er to virkelig vigtige ting for hans udvikling. Der er sket meget på blot to måneder.

At børn er bange for ting, så som edderkopper, mørke og insekter er helt normalt. Når de så har en forældre i nærheden er det jo forældrenes opgave at lære dem, hvordan man egentlig takler hvis man bliver bange for noget. Vejlede dem. "Er du bange for mørket? Der sker ikke noget. Kan du se, der er lys i dørsprækken?" osv.

Nu går din dreng jo ikke hjemme ved mor mere, så han kan jo sagtens føle sig mere generelt usikker og nervøs, det er jo helt nyt at han går i børnehave og er væk hjemmefra. Børn i den alder kan ikke altid præcist sætte ord på, hvilke følelser de har og hvad disse følelser skyldes, det kan man først oppe omkring ti-års alderen. Måske har han fundet ud af at han også får lidt ekstra omsorg (hvilket han jo kunne have brug for i forhold til at han havde fået en lillesøster/lillebror), når han er bange.

Din faldgrube her er muligvis at holde en balance, fordi du jo reelt er bekymret for ham. Børn spejler sig i de voksne og det kan godt 'smitte' hvis mor er meget bekymret. Derfor er det vigtigt at du udstråler, at du regner med at han nok skal klare den og at der findes løsninger på ting. "Er du bange for edderkoppen? Den er da også lidt klam. Godt du ikke behøver røre ved den så. Den gør ingenting. Skal jeg fjerne den?" Det er vigtigt at børn føler sig mødt i de følelser de har, men når det handler om angst for ting er det også vigtigt at holde en balance og vejlede barnet i hvad en god reaktion ville være. Det kan være et udviklingspunkt hvis man selv er ængsteligt anlagt at udstråle ro.

Nu ved jeg ikke hvilken form for hjælp børnehaven tænker på at din søn skal have, men hvis han skal til psykolog vil han jo blive udredt, herunder også for om han angstniveau er unormalt højt. Det er selvfølgelig vigtigt at tage det i opløbet, hvis der er noget usædvanligt med det, men der skal han altså ind og undersøges før man kan sige noget om det.

Du skal selvfølgelig tage disse advarselslamper alvorligt og modtage den hjælp der tilbydes, men tænk også på at han har rigtig mange år foran sig, hvor han kan komme 'med' udviklingsmæssigt igen. Børn udvikler sig tit i spring, drenge er tit lidt langsommere i udviklingen end pigerne, og der kan ske rigtig meget med et barn på bare et år eller tre år. Det er på den måde ikke så 'farligt' at et barn er lidt bagud og reagerer, når det starter i børnehave. Hvis ellers det er en god børnehave og man har en så opmærksom mor, som din søn har, så kan tingene se fuldstændigt anderledes ud med ham om et par år.

Vh.

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.