Meget fjernsyn i dårlige perioder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

854 visninger
7 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. oktober 2018

Anonym trådstarter

Min søn på godt 2 år har hele sit liv haft dårlige perioder. Med undtagelse af enkelte dage hist og pist var der en dårlig periode fra fødsel til han var ca 1 år og 4 måneder. Her var der en kort periode på nogle uger, som var god. Herefter gik der tre måneder før der kom en god periode igen. Denne gang på 3 måneder, hvilket var fantastisk! Så havde kom der igen en dårlig periode på ca 2 måneder og siden da en god periode på et par måneder og nu er vi på vej ind i en dårlig igen. Jeg kender efterhånden alle tegnene, selvom jeg prøver at være rigtig positiv! En dårlig periode er ekstremt pylret, ked af det, aldrig sådan helt rigtig glad, intet overskud, vil KUN have mor (i en god periode stadig morsyg, men far kan til dels også bruges). Det var bare lige en kort forklaring. Skal siges der ikke mærkes så meget til det i dagplejen som vi gør herhjemme.

men min bekymring går så på, at han gerne vil se meget fjernsyn i de dårlige perioder. I gode perioder bliver der mange dage slet ikke spurgt efter fjernsyn og hvis der gør, så er det én, maks to gange. I de dårlige perioder, så bliver der spurgt HELE tiden. Normalt kan vi godt sige nej og ikke lige nu, og så accepterer hun det eller også kan hun blive sur, men efter et hysterisk anfald bliver hun glad igen, og accepterer det. Men i de dårlige perioder falder verden sammen. Vi giver tit efter i de her perioder, fordi det er så hårdt at gå med en der pylrer og græder på armen hele dagen. Men jeg synes bare hun ser for meget, men på den anden side virker det bare som om overskuddet slet ikke er til andet. Hvis vi ikke ser tv så læser vi bøger, hvilket er det eneste andet der kan virke. Ved ikke om jeg har noget spørgsmål. Måske er der nogen, der har et god råd? Eller erfaringer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2018

Babilooo

Jeg tænker at mængden af fjernsyn er det mindste problem - selvom det er det du spørger ind til. Hvad siger de andre voksne omkring barnet..? Omkring svingningerne..?

måske skal du have jeres læge/ PPR ind over med råd og vejledning.

Anmeld Citér

13. oktober 2018

Anonym trådstarter

Smølfine123 skriver:

Jeg tænker at mængden af fjernsyn er det mindste problem - selvom det er det du spørger ind til. Hvad siger de andre voksne omkring barnet..? Omkring svingningerne..?

måske skal du have jeres læge/ PPR ind over med råd og vejledning.

Tror det er det største problem for os nu, fordi vi har opgivet af få råd og vejledning. Vi har haft samtaler med alverdens personer, men ingen kommer rigtig med noget ud over hun er morsyg. Vores dp er egentlig den eneste som også kan se hvad vi mener, fordi hun kan se, hvordan vores søn ændrer adfærd ligeså snart jeg henter. Så ja, jeg vil gøre alt for at kunne få nogle svar og redskaber, men det er som om ingen forstår det eller har det. Herhjemme lever vi for de gode perioder, selvom de hårde tager alt fra os. Heldigvis er der gode perioder nu i forhold til det første år. Hvis du har nogle tanker om det må du meget gerne komme med dem - tager imod alt!

Anmeld Citér

13. oktober 2018

asphodel

Nu er det ikke det samme som din situation, men min datter på 2½ havde også en periode, hvor hun ikke ville noget som helst, så snart vi kom hjem fra dagpleje. Så skulle vi tænde for fjernsynet og så sad hun dér, indtil vi skulle spise aftensmad (vi slukker altid for fjernsynet, når vi skal spise aftensmad, det er en regel vi har, også selvom hun bliver sur). Det var som om, at hun ikke rigtig kunne komme i gang efter vi var kommet hjem.

Her hjalp det at tage hen på en legeplads straks efter at have hentet hende. Nogle gange hjalp det også hvis jeg havde arrangeret en aktivitet til når vi kom hjem, fx at male eller at bage "småkager" (jeg har noget færdiglavet butterdej i fryseren, som hun udstikker og pynter).

Det betyder ikke nødvendigvis at fjernsynet ikke bliver tændt den dag, men så er klokken i det mindste 16.30 og ikke 15, når tv'et bliver tændt. 

Så jeg vil foreslå at du arrangerer noget for hende i stedet for at hun skal beslutte hvad I skal, og jeg tror hvis det er noget "anderledes" end I plejer eller noget sjovt som I sjældent gør, så er der større chance for at hive hende væk fra tv'et.

Og ellers så bestil en tid ved lægen og få snakket om hvad du ser og oplever. 

Anmeld Citér

13. oktober 2018

Anonym trådstarter

asphodel skriver:

Nu er det ikke det samme som din situation, men min datter på 2½ havde også en periode, hvor hun ikke ville noget som helst, så snart vi kom hjem fra dagpleje. Så skulle vi tænde for fjernsynet og så sad hun dér, indtil vi skulle spise aftensmad (vi slukker altid for fjernsynet, når vi skal spise aftensmad, det er en regel vi har, også selvom hun bliver sur). Det var som om, at hun ikke rigtig kunne komme i gang efter vi var kommet hjem.

Her hjalp det at tage hen på en legeplads straks efter at have hentet hende. Nogle gange hjalp det også hvis jeg havde arrangeret en aktivitet til når vi kom hjem, fx at male eller at bage "småkager" (jeg har noget færdiglavet butterdej i fryseren, som hun udstikker og pynter).

Det betyder ikke nødvendigvis at fjernsynet ikke bliver tændt den dag, men så er klokken i det mindste 16.30 og ikke 15, når tv'et bliver tændt. 

Så jeg vil foreslå at du arrangerer noget for hende i stedet for at hun skal beslutte hvad I skal, og jeg tror hvis det er noget "anderledes" end I plejer eller noget sjovt som I sjældent gør, så er der større chance for at hive hende væk fra tv'et.

Og ellers så bestil en tid ved lægen og få snakket om hvad du ser og oplever. 

Tak for dit svar! Han elsker legepladsen og han elsker at være ude, men i de dårlige perioder vil han ofte ikke, og hvis man endelig får ham i tøjet, græder han hele gåturen derhen og er passiv.

men god idé med nogle specielle ting vi skal! Det tror jeg faktisk måske godt kunne virke. Vi har gjort det lidt, fordi det er lidt svært at finde på noget nyt hver dag, men kan være jeg skal have mere gang i at udvide mine kreative evner!

Anmeld Citér

13. oktober 2018

Babilooo

Har I haft PPR psykolog inde over..?

det har hjulpet her.. med andre udfordringer

Anmeld Citér

13. oktober 2018

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Jeg tænkte præcis det, som Asphodel skriver. Udover det aner jeg selvfølgelig ikke, om de dårlige perioder er dårligere end for mange andre små børn, eller om de er tegn på noget underliggende.

Vores søn på efterhånden knap 3 år vil også rigtig gerne se TV om eftermiddagen. Han kan være træt efter vuggestuen og have brug for at koble af. Hvis vi ikke tænder Tv, skal vi finde på aktiviteter til ham og lege sammen med ham; male, lege med modellervoks, store perler, hans elskede legetøjsdyr eller aktionmænd, tur på legeplads eller lign. 

Anmeld Citér

13. oktober 2018

AlwaysAno

Min knap 3 prige kører også op og ned i perioder. Han har det med at udvikle stress og ocd og autisme synptomer i hans dårlige perioder. Vi havde ppr indover og fik ham udredt på psyk. De diagnosticerede ham med en emotionel forstyrrelse. Det har hjulpet os til at forstå ham bedre, men også til at forebygge de dårlige perioder for vi er blevet bedre til at spotte hvad der tricker ham og starter de dårlige perioder. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.