Hvad hade i gjort?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

978 visninger
9 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. oktober 2018

Anonym trådstarter

Jeg har brug for råd  

Har en søn fra slut april 2017 (1år og 17mdr) som desværre blev født med kræft hvilket har gjort jeg har været meget pylret omkring ham og han sover derfor stadig inde hos os i sin tremmeseng, han sover stadig ikke 100% igennem da han vågner og vil op til os i sengen og putte og have tryghed hvilket jeg prøver at lære ham at han ikke skal men nogen gange nægter han bare at sove videre med mindre han kommer op i sengen til os, men han skal være storebror om ca en uge og far vil derfor gerne have ham ind på eget værelse nu men jeg har allermest lyst til at have begge børn inde hos os, da jeg føler jeg svigter min søn når nu lillesøster kommer da min søn jo stadig har brug for meget tryghed og jeg er bange for han føler sig “smidt ud”  

Hvad hade i gjort?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2018

Mullemee

Jeg havde vægtet hensynet til mit barn højere end hans far, da faren er voksen, og derfor burde kunne sætte barnet før sig selv. Ingen børn sover hos deres forældre til de bliver 18, så der er nok kun en periode.

Det kan også være, at han selv siger fra, hvis den lille ny græder meget eller larmer. Men jeg synes du skal lade ham selv tage beslutningen. Jeg kan også frygte, at det bliver en ond spiral I kommer ind i, hvis du - udover at skulle tage dig af en baby - også skal "kæmpe" med din dreng, for at få han til at sove alene. Det er ikke holdbart i længden.

Pøj pøj med det hele. 

Anmeld Citér

9. oktober 2018

Anonym trådstarter

Mullemee skriver:

Jeg havde vægtet hensynet til mit barn højere end hans far, da faren er voksen, og derfor burde kunne sætte barnet før sig selv. Ingen børn sover hos deres forældre til de bliver 18, så der er nok kun en periode.

Det kan også være, at han selv siger fra, hvis den lille ny græder meget eller larmer. Men jeg synes du skal lade ham selv tage beslutningen. Jeg kan også frygte, at det bliver en ond spiral I kommer ind i, hvis du - udover at skulle tage dig af en baby - også skal "kæmpe" med din dreng, for at få han til at sove alene. Det er ikke holdbart i længden.

Pøj pøj med det hele. 

Så du hade ladet ham blive ved med at sove inde hos os? 

Anmeld Citér

9. oktober 2018

Mullemee

Anonym skriver:

Så du hade ladet ham blive ved med at sove inde hos os? 

Ja, det havde jeg. Jeg havde vægtet hans behov for tryghed højere end hans fars behov for at få ham ud af soveværelset. Mange børn kan ikke forstå at mor og far og den nye lille baby må sove sammen og den store må ikke være der. Det kan føles vældigt uretfærdigt og det er svært at sætte ord på.

Anmeld Citér

9. oktober 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Han bliver storebror lige om lidt - det er alt for sent at træne det nu - når der kommer en ny baby vil de fleste der bliver storebror/søster føle det hele er svært, og her er det forældrenes job at sørge for at den store ikke føler sig erstattet eller tilsidesat. Så nu her 1 uge inden der kommer en ny baby er det for sent at træne og ville være synd for en dreng der så både skal forstå hvorfor han bliver smidt ud af mor og fars soveværelse, men samtidig forstå hvorfor en ny baby ikke bliver. 

Om man er til børn der sover i ens seng eller ej er et personligt spørgsmål. Men I kan ikke nå det nu inden baby kommer og så må far tilsidesætte sit behov og tilgodese sin store dreng. Lige pludselig gider han ikke sove hos jer mere, ingen børn på 18 sover i deres forældres seng. 

Anmeld Citér

9. oktober 2018

SB84

Jeg havde også ladet ham sove hos jer.

Vi har en pige på 4 år som stadig kommer ind stort set hver nat. Hun blev storesøster for halvanden måned siden så nu er vi bare 4 i sengen i stedet for 3 vores store sover i perioder igennem i sin egen seng men i de perioder hvor hun har brug for at komme ind til os er hun velkommen. Det har været svært for hende med lillesøster så hun skal ikke smides ud af soveværelset oveni

Anmeld Citér

9. oktober 2018

Rosa-Sophia

Stakkels lille dreng og jer som familie. Det må have været rigtig hårdt for jer alle sammen. Ville lige som dig beholde ham i soveværelset, da det er det han er vant til og som en anden skriver, det er sent at træne ham i at sove selv, når lillesøster kommer om en uges tid. Tænker, at det er vigtigt at han ikke får følelsen af at måtte vige pladsen for hende (hvis så lille en dreng, da kan få den følelse). Under alle omstændigheder tænker jeg, lidt ligesom dig, at han ikke skal lægges på sit eget værelse fra den ene dag til den anden, mens mor, far og lillesøster sover sammen i soveværelset.

Håber, at det løser sig, som de andre skriver, bliver han ikke ved med at sove hos jer for altid. Men der har jo været specielle omstændigheder omkring det.

Anmeld Citér

9. oktober 2018

ErDuHerIkkeSnart

Enig med de andre - det er for sent at gøre noget ved nu, så tæt på lillesøsteren ankomst og alt det tumult, den slags medfører for en lille storebror. 

Om man vil have børn i sengen eller ej, er et temperamentsspørgsmål, men nu hvor det er det han er vandt til, ville jeg ikke nænne at lave det om med så kort varsel.  Du kan vel sagtens føde når som helst, og det nytter aldrig noget at lave halvhjertet om på vanerne, for så at fortryde og opgive fordi det er for overvældende for alle midt i perioden med en nyfødt også.

Vent til der er ro på. Her har vi i de sidste par måneder fravendt storesøster (knapt 2,5 år) sutten, flyttet til nyt værelse, rykket i “stor-pige-seng” osv. så hun ikke associerer noget af det med, at lillebror kommer om lidt. De ting vi ikke har nået (fx en lidt kortere putterutine), de må stille og roligt komme, når vi alle har vender os til at være blevet 4 fremfor 3. Og så går det såmænd nok også

Tillykke med lillesøster og held og lykke.

Anmeld Citér

9. oktober 2018

Miti's mama

Det er for sent at begynde med det nu. Det må vente til der kommer ro på igen. Dog skal du være opmærksom på at holde lillesøster sikker i sengen når storebror kommer og skal putte med - hav evt en vugge eller tremmeseng til lillesøster som står ved siden af dig, måske med siden indtil dig taget af. Storebror vil ikke kunne forstå at hun ikke må få dyne på hovedet og at man ikke kan mase hende for at komme til.

Så kan det være i kan træne dem i egen seng samtidig på et tidspunkt, alt efter hvordan det nu passer jer.

Anmeld Citér

9. oktober 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Jeg har brug for råd  

Har en søn fra slut april 2017 (1år og 17mdr) som desværre blev født med kræft hvilket har gjort jeg har været meget pylret omkring ham og han sover derfor stadig inde hos os i sin tremmeseng, han sover stadig ikke 100% igennem da han vågner og vil op til os i sengen og putte og have tryghed hvilket jeg prøver at lære ham at han ikke skal men nogen gange nægter han bare at sove videre med mindre han kommer op i sengen til os, men han skal være storebror om ca en uge og far vil derfor gerne have ham ind på eget værelse nu men jeg har allermest lyst til at have begge børn inde hos os, da jeg føler jeg svigter min søn når nu lillesøster kommer da min søn jo stadig har brug for meget tryghed og jeg er bange for han føler sig “smidt ud”  

Hvad hade i gjort?  

Vores ældste fik eget værelse da han var knap 2 år. Han blev storebror da han vat knap 3 år. Den første tid sov vi alle 4 i vores seng. Senere hen blev den lille puttet i tremmesengen og den store i vores seng. På et tidspunkt købte vi en ny seng til den store og så ville han gerne sove på eget værelse men kom stadig ind til os i ny og næ. Da den lille blev knap 1 år rykkede vi ham ind til storebror. De kunne stadig på skift have dage hvor de godt ville ind til os. Idag er de 4 og 7 og beder kun om at komme ind til os hvis de har haft mareridt. 

så jeg tænker ikke han behøver ind på eget værelse endnu. Tænk også på hvor underligt det egentlig er, at han skal ligge alene på sit værelse mens resten af familien ligger sammen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.