Hvordan ved man om baby har ondt i ørerne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.137 visninger
9 svar
6 synes godt om
8. oktober 2018

Lisette W

Min yngst er 6 måneder. Den sidste lange periode har han sovet uhyggeligt dårligt. Min mand mener at det er over en månede det nu har stået på. Jeg ved det ikke for dag, nat og uger flyder sammen. Har det som om jeg har drukket alt for meget og er svimmel, har kvalme og svært ved at fokuser en stor del af dagen. Jeg puttet omkring kl. 19. Han bliver ammet i søvn. 1,5-2 timer sener går det i gang. Han græder, drejer rundt i sengen og klynker i søvne. Jeg tager ham over og nusser ham, tilbyder mere mælk. Så sover han 10-30 min. og så er den gal igen og sådan går hele natten. Det er en lettelse at stå op ved 5-tiden for det er nærmest tortur at døse hen og så blive vækket med det samme. Først gættede vi på appetitspring, så på at det skyldes alt det nye der sker for ham i hans udvikling med pludselig at kunne kravle mm. Så tog jeg til sundsplejersken som mente vi skulle give ham mere fast føde og mere kød for st mætte ham. Det har gjort at han nu ikke ammer så ofte om natten men han er stadig ked og mosler rundt. Jeg tog derfor til sundsplejerske igen i dag og hun mente der måske kunne stå væske i ørerne og vi skulle prøve med panodil her til aften og så få en tid til ørelæge. Jeg har nu givet ham panodil og er nu ret nervøs ved det. Vi har doseret efter hans vægt men hvis han nu ikke har noget med ørerne kan der så ske noget ved at have givet ham det? Og hvordan kan man vide om han har ondt eller "bare" er urolig eller drømmer? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2018

anna111

Profilbillede for anna111

Der sker apselut ikke noget ved du har givet panodil det har jeg måtte gøre ofte på grund af mellemørebetændelse siden vil tro 4 mdr alderen du må tænke på om du ikke osse selv tager noget smertestillende når du har ondt? Så hvorfor skal baby have ondt? 

Og det du beskriver lyder meget som ondt i ørene baby/børn vil ofte græde og pylre når de kommer ned og ligge sut og bryst kan nogen gange lindre lidt.

Ville ingen gang tage til min almindelige læge men direkte til ørelægen da de ofte kan se mere ind egen læge jeg måtte ofte køre fra egen læge hvor de sagde det nok var en virus  for samme dag at måtte køre til vagtlægen og få pinselin for mellemørebetændelse begge mine børn har fået lagt dræn adskillige gange for mellemørebetændelse. 

Anmeld Citér

8. oktober 2018

Lje

Min yngst er 6 måneder. Den sidste lange periode har han sovet uhyggeligt dårligt. Min mand mener at det er over en månede det nu har stået på. Jeg ved det ikke for dag, nat og uger flyder sammen. Har det som om jeg har drukket alt for meget og er svimmel, har kvalme og svært ved at fokuser en stor del af dagen. Jeg puttet omkring kl. 19. Han bliver ammet i søvn. 1,5-2 timer sener går det i gang. Han græder, drejer rundt i sengen og klynker i søvne. Jeg tager ham over og nusser ham, tilbyder mere mælk. Så sover han 10-30 min. og så er den gal igen og sådan går hele natten. Det er en lettelse at stå op ved 5-tiden for det er nærmest tortur at døse hen og så blive vækket med det samme. Først gættede vi på appetitspring, så på at det skyldes alt det nye der sker for ham i hans udvikling med pludselig at kunne kravle mm. Så tog jeg til sundsplejersken som mente vi skulle give ham mere fast føde og mere kød for st mætte ham. Det har gjort at han nu ikke ammer så ofte om natten men han er stadig ked og mosler rundt. Jeg tog derfor til sundsplejerske igen i dag og hun mente der måske kunne stå væske i ørerne og vi skulle prøve med panodil her til aften og så få en tid til ørelæge. Jeg har nu givet ham panodil og er nu ret nervøs ved det. Vi har doseret efter hans vægt men hvis han nu ikke har noget med ørerne kan der så ske noget ved at have givet ham det? Og hvordan kan man vide om han har ondt eller "bare" er urolig eller drømmer? 

Eftersom han er så lille, så er det jo rent gætværk om han 'bare' sover dårligt, om han drømmer, har ondt i ørerne eller noget 4. Du må bruge udelukkelsesmetoden/hvad der virker mest realistisk, når de er så små. Men jeg ville - ud fra din beskrivelse - få en tid ved ørelægen. Det kræver ikke henvisning. Og så ville jeg også give panodil samt hæve sengen i hovedenden (lettere sagt end gjort, når de er så små og karter rundt). Hos os er det stensikkert, at hvis han (nu er han 3 - vi har prøvet det en håndfuld gange) pludselig kun kan sove 2 timer i træk, klynker om natten og ikke kan finde ro, så er det ørerne. Panodil i barnet og til ørelæge næste dag. Typisk klager han aldrig over, han har ondt og ingen feber.

Ifht. panodil: det er jo ikke gift. Og I har givet det jf. vægten. Så helt, helt ro på. Men selvsagt: har det ingen virkning, så lad være med at give mere før I har været til læge. 

Vh.

Anmeld Citér

9. oktober 2018

Soonmom

Min den yngste vågnede omkring 20 gange hver nat fra han var 6-12 mdr.

Da han var Ca 9 mdr tog vi til ørelæge for at for tjekket ørene og fik at vide at alt så fint ud. Da det fortsatte og jeg var sikker på at det var ørene (han vågnede og var afhængig af en sutteflaske og var faktisk ligeglad med om det bare var vand der var i) fik jeg en ny tid da han var omkring 11 måneder til en rensning af ørene (han havde ekstremt meget ørevoks og jeg tænkte om det var det der generede).

De kunne så ikke rense på ham, så han skulle i narkose og så ville hun se om han skulle have dræn i samme omgang. 

Han fik så dræn på begge ørene og allerede næste nat klarede han det uden sutteflaske (dog stadig med mange opvågninger) og den næste månede kun med Max en håndfuld opvågninger. Så det hjalp helt klart her 

Anmeld Citér

9. oktober 2018

Mops7

Du kan ikke med sikkerhed vide det, hvis han ikke bliver tjekket. Dog sagde min læge inden hun undersøgte videre, at jeg skulle prøve at ligge min babys hoved højt (altså eventuelt på flere puder, eller en voksen og en baby pude), da de ofte græd når de lå ned, hvis de havde væske på ørerne. Pludselig sov min baby som en drøm og vi fandt ud af, at der var væske på ørerne. Dog skulle vi se tiden an og det forsvandt af sig selv efter noget tid. Det hvert fald et ret godt tegn på, at det kunne være ørerne, hvis man prøver det og det virker. 

Så prøv. Se om det hjælper 

og nej, der kan ikke ske noget ved panodilen, så længe du har doseret ud fra vægt og med det tid imellem der skal gå.  Det skal du ikke være bange for. 

Anmeld Citér

9. oktober 2018

God-mor

Lisette W skriver:

Ville bestille en tid hos ørelægen ASAP. Min søn reagerede på samme måde da han havde rigtig ondt i ørene. Han havde meget væske i begge øre, og han fik lagt dræn. Han har aldrig sovet bedre  Det gjorde virkelig en verden til forskel. Min søn havde så også haft møb 7 gange! Jeg ved ikke om din lille har haft det, men selvom det ikke skulle være tilfældet kan det sagtens skyldes væske i mellemøret at han sover så ringe. 

Anmeld Citér

9. oktober 2018

Lisette W

Tak for alle jeres svar. Jeg var til ørelæge med ham i dag og der er intet galt med hans ører heldigvis Men hvad det så er ved vi jo så ikke 

Han sov fra 7.30-3.30 i nat hvilket var helt vildt! Om det var panodil eller bare et tilfælde er ikke til at sige. Han har ikke fået panodil her til aften så nu må vi se hvordan det går i nat. 

Anmeld Citér

9. oktober 2018

EKAB

Profilbillede for EKAB
Lisette W skriver:

Tak for alle jeres svar. Jeg var til ørelæge med ham i dag og der er intet galt med hans ører heldigvis Men hvad det så er ved vi jo så ikke 

Han sov fra 7.30-3.30 i nat hvilket var helt vildt! Om det var panodil eller bare et tilfælde er ikke til at sige. Han har ikke fået panodil her til aften så nu må vi se hvordan det går i nat. 

Kan han have ondt et andet sted? Tænker når han sov bedre på Panodil.

Jeg ville nok smutte forbi egen læge og en kiropraktor, når nu ØNH lægen ikke fandt noget.

Anmeld Citér

9. oktober 2018

Lisette W

EKAB skriver:

Kan han have ondt et andet sted? Tænker når han sov bedre på Panodil.

Jeg ville nok smutte forbi egen læge og en kiropraktor, når nu ØNH lægen ikke fandt noget.

Jeg tror også jeg kontakter egen læge hvis det fortsætter for at høre om han har et bud på hvad det kan være. Det er jo synd for ham at han ikke kan få sovet

Anmeld Citér

9. oktober 2018

Panther

Profilbillede for Panther

Prøv at google “silent reflux” og overvej, om det kan være det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.