Min yngst er 6 måneder. Den sidste lange periode har han sovet uhyggeligt dårligt. Min mand mener at det er over en månede det nu har stået på. Jeg ved det ikke for dag, nat og uger flyder sammen. Har det som om jeg har drukket alt for meget og er svimmel, har kvalme og svært ved at fokuser en stor del af dagen. Jeg puttet omkring kl. 19. Han bliver ammet i søvn. 1,5-2 timer sener går det i gang. Han græder, drejer rundt i sengen og klynker i søvne. Jeg tager ham over og nusser ham, tilbyder mere mælk. Så sover han 10-30 min. og så er den gal igen og sådan går hele natten. Det er en lettelse at stå op ved 5-tiden for det er nærmest tortur at døse hen og så blive vækket med det samme. Først gættede vi på appetitspring, så på at det skyldes alt det nye der sker for ham i hans udvikling med pludselig at kunne kravle mm. Så tog jeg til sundsplejersken som mente vi skulle give ham mere fast føde og mere kød for st mætte ham. Det har gjort at han nu ikke ammer så ofte om natten men han er stadig ked og mosler rundt. Jeg tog derfor til sundsplejerske igen i dag og hun mente der måske kunne stå væske i ørerne og vi skulle prøve med panodil her til aften og så få en tid til ørelæge. Jeg har nu givet ham panodil og er nu ret nervøs ved det. Vi har doseret efter hans vægt men hvis han nu ikke har noget med ørerne kan der så ske noget ved at have givet ham det? Og hvordan kan man vide om han har ondt eller "bare" er urolig eller drømmer?
Du kan ikke med sikkerhed vide det, hvis han ikke bliver tjekket. Dog sagde min læge inden hun undersøgte videre, at jeg skulle prøve at ligge min babys hoved højt (altså eventuelt på flere puder, eller en voksen og en baby pude), da de ofte græd når de lå ned, hvis de havde væske på ørerne. Pludselig sov min baby som en drøm og vi fandt ud af, at der var væske på ørerne. Dog skulle vi se tiden an og det forsvandt af sig selv efter noget tid. Det hvert fald et ret godt tegn på, at det kunne være ørerne, hvis man prøver det og det virker.
Så prøv. Se om det hjælper
og nej, der kan ikke ske noget ved panodilen, så længe du har doseret ud fra vægt og med det tid imellem der skal gå.
Det skal du ikke være bange for.
Anmeld
Citér