Som gravid så er man nok mest bekymret for, om ens barn er sundt og raskt og derefter bekymret for ens eget ve og vel. Dog har jeg også tænkt meget på frygten for strækmærker i min første graviditet og nu igen i min anden graviditet.
I dag faldt jeg over en artikel på Facebook om hvilke metoder man bedst kan forebygge strækmærker på. Altså hvad man gør, før strækmærkerne opstår. Jeg er godt klar over, at hvis de først kommer, så er det for sent og så er der ikke noget at gøre.
Jeg synes faktisk at vejledningen var ret god og her er den bedste anbefaling at man med dyb og lang massage af områderne med mandelolie, får den største effekt. En stor undersøgelse har testet over 140 gravide under deres graviditet og kvinder der fik masseret maven med mandelolie, havde 50% mindre risiko for at få strækmærker end de øvrige kvinder. Det er alligevel noget af en reduktion af risikoen.
Artiklen kan ses her: www.massagecentret.dk/vejledning_gravide_striae_gravidarum.html
Så nu har jeg masseret mave, bryst og område for neden i 30 min, for at være helt sikker og det vil jeg gøre løbende under min graviditet.
Anmeld
Citér