Dårlig samvittighed

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.184 visninger
6 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. oktober 2018

Anonym trådstarter

Hej, 

jeg er sikkert ikke den eneste som har været eller er plaget af dårlig samvittighed når man er gravid. Jeg har i dag haft en hyggedag med min kæreste for at fejre vires årsdag, og i den forbindelse har vi fået pozza og sodavand, og har købt noget slik ind. Men sandheden er, at jeg den sidste uges tid har haft virkelig svært ved at holde mig fra det lidt mindre sunde mad. En müslibar her, en kop varm kakao der og lign. Jeg har så dårlig samvittighed over, om min lille pige har det godt derinde, jeg er 26+6 i dag, og har angst oveni, så jeg er møgnervøs for ikke at være god nok konstant. 

Er der andre der har haft det på samme måde, eller som kan fortælle mig om det er okay at den har fået lidt mere gas for det lidt sødere den sidste uges tid? Har selvfølgelig holdt mig fra for meget koffein og for meget salt, og tager mine vitaminer og spiser frugt og grønt hver dag. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2018

anjo01

Anonym skriver:

Hej, 

jeg er sikkert ikke den eneste som har været eller er plaget af dårlig samvittighed når man er gravid. Jeg har i dag haft en hyggedag med min kæreste for at fejre vires årsdag, og i den forbindelse har vi fået pozza og sodavand, og har købt noget slik ind. Men sandheden er, at jeg den sidste uges tid har haft virkelig svært ved at holde mig fra det lidt mindre sunde mad. En müslibar her, en kop varm kakao der og lign. Jeg har så dårlig samvittighed over, om min lille pige har det godt derinde, jeg er 26+6 i dag, og har angst oveni, så jeg er møgnervøs for ikke at være god nok konstant. 

Er der andre der har haft det på samme måde, eller som kan fortælle mig om det er okay at den har fået lidt mere gas for det lidt sødere den sidste uges tid? Har selvfølgelig holdt mig fra for meget koffein og for meget salt, og tager mine vitaminer og spiser frugt og grønt hver dag. 

Hvor lyder det som en hyggelig fejring af jeres årsdag du skal overhovedet ikke have dårlig samvittighed over at spise en müslibar og drikke varm kakao. Så længe du generelt spiser varieret, så er det helt okay at få lidt ekstra sødt ind. - jeg kan fortælle, at jeg, i min graviditet, havde en periode hvor jeg var nede i Føtex og købe deres chokoladekokuskage, og at jeg endda fortærede den helt selv. Jeg kan også fortælle, at det ikke kun skete én gang 

har du snakket med din læge om det? Alle mødre er selvfølgelig nervøse for, om det de gør er godt nok, men med angst oveni hatten, ville jeg sørge for at få det snakket igennem med en læge, der kan berolige dig. Du vil garanteret også kunne få mulighed for at få ekstra besøg af sp, når først du har født. 

Anmeld Citér

3. oktober 2018

Anonym trådstarter

anjo01 skriver:

Hvor lyder det som en hyggelig fejring af jeres årsdag du skal overhovedet ikke have dårlig samvittighed over at spise en müslibar og drikke varm kakao. Så længe du generelt spiser varieret, så er det helt okay at få lidt ekstra sødt ind. - jeg kan fortælle, at jeg, i min graviditet, havde en periode hvor jeg var nede i Føtex og købe deres chokoladekokuskage, og at jeg endda fortærede den helt selv. Jeg kan også fortælle, at det ikke kun skete én gang 

har du snakket med din læge om det? Alle mødre er selvfølgelig nervøse for, om det de gør er godt nok, men med angst oveni hatten, ville jeg sørge for at få det snakket igennem med en læge, der kan berolige dig. Du vil garanteret også kunne få mulighed for at få ekstra besøg af sp, når først du har født. 

Det har været super hyggeligt, især fordi vi begge havde for travlt i går da det reelt var  jeg er rigtigt glad for at høre at jeg ikke er den eneste. Jeg prøver at spise varieret, især med aftensmaden, men både morgenmad og frokost er ofte rugbrød med forskelligt pålæg og lidt grønt eller frugt, så det er forhåbentligt varieret nok.. 

jeg har snakket med min jordemoder om det, og har en jordemoder som specifikt har med sårbare gravide at gøre pga min angst, og hun har været rigtig god til at hjælpe mig med at holde hovedet koldt  men nogen gange bider det en o bagdelen.

Anmeld Citér

3. oktober 2018

ErDuHerIkkeSnart

Som ovenstående foreslår, tror jeg også, at det måske kunne være godt for dig, at få talt lidt med læge/jordemoder om dine mange bekymringer.

For selvom lidt usikkerhed kan være helt normalt, så bliver forældreskab en virkelig hård omgang for dig, hvis lidt sukker og junkfood giver dig decideret dårlig samvittighed. Så måske vil det være godt at snakke lidt med nogen, som kan forsikre dig om, hvor hammer robuste sådan nogle unger i virkeligheden er. Nogen som kan hjælpe dig lidt med at skelne mellem almindelig “sund” bekymring og så mere irrationelle “katastrofetanker”?

Jeg ønsker dig en god graviditet - nu kører jeg lige resten af posen med M&M’s ned og hopper i seng 

Anmeld Citér

4. oktober 2018

Øboen

Enig med de andre, shit der røg da meget usundt indenbords da jeg var gravid. Bare man holder sig fra at spise for meget lakrids og følger de regler der.. så pyt da med det. Jeg havde evigt kvalme og tit var det bare de mere usunde ting jeg kunne få ned. Noget skulle jo indenbords.

Jeg selv var dog mega angst for at have spist noget forkert.. fx: spiste jeg mon ikke en rød bøf før jeg vidste jeg var gravid? Var et nervevrag fordi jeg var sikker på at jeg var blevet smittet med den der sygdom man kan få fra rødt kød. Jeg blev pga angst anset som sårbar gravid og blev tilbudt at være tilknyttet familie-et-eller-andet jeg ikke kan huske hvad hedder. Men det gav mulighed for ekstra jordemodersamtaler, hvilket jeg dog ikke benyttede mig af da jeg var glad for min jordemoder. Men det gav mulighed for et par samtaler med en psykolog. Og er du gal hvor har det hjulpet mig, havde også andre former for angst, fx. frygt for at der gik ild i komfuret eller at døren ikke var låst og sådan noget. Det har jeg faktisk kunne slippe 95% af siden de samtaler. Så prøv at undersøg om du ikke kan få gratis samtaler med en psykolog. 

Anmeld Citér

5. oktober 2018

SofieM_Kbh

Vores krop er fantastisk og er designet til overlevelse og bringe små fantastiske guldklumper til verden. En myslibar ryger jo ikke ned i barnets mave, men i din krop og barnet optager blot de ting, som baret har brug for. Så længe man får rigeligt af vitaminer, mineraler og fedt/protein/kulhydrat, så skal barnet nok holde fest i maven, uanset om mor er til chokolade, kaffe, is, vafler eller slikposer. Ny det! 

Anmeld Citér

5. oktober 2018

Janet1989

Du skal virkelig ikke have dårlig samvittighed - jeg havde også en periode hvor jeg kværnede twix bars nærmest hver dag  

jeg vejede normalt 54 kilo før jeg blev gravid - nu er jeg 33 ugers gravid og har taget 18 kilo på , selvom jeg får rugbrød eller grovrundstykke til morgenmad og masser af salat til min aftensmad og går lange ture  

så du skal virkelig ikke have dårlig samvittighed ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.