Anonym skriver:
I har ret. Jeg må finde ud af hvor min pyt-knap sidder henne. Det kan bare være svært at finde den - men jeg vil lede efter den!
Hun kommer ikke fra en anden kultur, som sådan. Altså hun er da fra et naboland. Jeg tror egentligt bare at hun er lidt anderledes af person.
Jeg synes bestemt ikke at jeg er en person der prøver at gøre mig bedre end andre. Jeg er meget åben overfor at andre er anderledes eller lever på andre måder. Men jeg er bare typen der tør at spise en uvasket vindrue og købe det billigste kød. Det kan måske virke stødende på en person der prøver at træffe de mest fornuftige valg. (Bare lige for afklare
)
Måden hvorpå jeg generer hende, tror jeg, er at jeg ofte prøver at forstå begge sider af en sag - før jeg tager personens parti. Det gælder både ved veninder, kæreste og min mor. Jeg er ikke typen der siger "Det er synd for dig" eller "Det er for dårligt" uden at jeg forstår situationen. Hun er måske bare en person hvor jeg netop skal gøre sådan, fordi hun har nemt ved at misforstå folk, hvis de stiller opklarende spørgsmål. Jeg prøver altid at være forstående, men engang i mellem kommer jeg til at sige "Tror du ikke bare du misforstod" eller lignende - dét er en sætning der er forbudt. Det har jeg lært!
Jeg synes ofte hun ender i diskussion med sine tre børn. Her oplever jeg oftest at det er fordi hun drager egne konklusioner, der er forkerte. Jeg ønsker bare ikke at være endnu en af dem hun diskuterer med - og jeg føler lidt at der er blevet lukket op for den 'mulighed' nu.
Alt i alt skal jeg nok bare blive bedre til at tage hende med et smil og forsøge ikke at komme til at tænde diskussions-ilden i hende. Men jeg kan slet ikke finde lysten til at se hende igen. Hun har bare ramt mig :-(
Det kan da være rigtig svært at finde pyt-knappen.
Jeg synes, det er en god egenskab at kunne se en sag fra flere sider, og det at sige "Tror du ikke bare, du misforstod", synes jeg faktisk, er en god sætning. Fordi man måske netop har misforstået, og så kan det være godt at få en anden vinkel på det.
Jeg var ikke klar over, at den sætning var forbudt.
Men det er den åbenbart hos din svigermor (og sikkert mange andre).
Din svigermor er måske lidt af det, man kalder en "følelsesvampyr" - jeg forstiller mig, at hun dræner dig for energi, så du føler dig helt flad, når du har været sammen med hende.
Der er bare det, at man ikke kan ændre på andres adfærd. Man kan prøve at tale med dem, og man kan markere - på en ordenlig måde - hvis de overskrider ens grænser. Men ændre dem kan man ikke, hvis de ikke selv vil.
Det eneste, man kan ændre på - eller prøve at ændre på - er hvordan man selv forholder sig til det. For netop ikke at blive drænet for energi.
Jeg er heller ikke bange for at købe det billigst kød - men jeg gør det ikke, hvis jeg kan finde noget af en bedre kvalitet. Jeg bruger heller ikke skyllemiddel, og jeg går op i, hvilke produkter jeg bruger (f.eks. kropsplejeprodukter).
Men - som sagt er jeg ikke altid lige god til at "praktisere" det. Og meget af det, der ryger i indkøbskurven er ikke økologi.
Hvad man gør m.h.t. den slags - er jo op til én selv. Bare man ikke prædiker for andre.
Jeg har set flere tråde, hvor folk netop er trætte af at blive "skoset" for netop at gå op i økologi. Og det var egentlig det, jeg mente - om du kom til at signalere, at det er noget pjat, at hun går op i økologi, og at hun bare "forsøger" at gøre det rigtige. Men det gør du nok ikke.
Kan du give et lille eksempel på, hvordan din svigermor har "ramt" dig ?