Eksperthjælp: Måske er det Night Terror?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.460 visninger
0 svar
0 synes godt om
27. september 2018

Trine Andreasen

Hej.
Min ældste søn på 4 vågner mange gange hver nat. Gerne et sted mellem 3-6 gange. Han vågner og græder og kan ikke finde ro. I starten af natten kan vi tage ham ud og tisse når det sker og så lægger han sig til at sove igen men jo længere hen på natten vi kommer jo voldsommere bliver hans grådanfald og vi har svært ved st få ham til ro igen. Ofte ender det med at jeg eller far sover hos ham resten af natten.
Hans søvn har altid været præget af mange opvågninger og det kan tælles på en hånd hvor mange gange han har sovet natten igennem i sit liv.
Der er i samråd med fys afprøvet kugledyne af flere omgange, men desværre uden effekt. Vi har også prøvet massage inden sengetid- at tale hele dagens hændelser igennem osv. Intet virker.
Han bliver puttet ml 19-19.30 og står op mellem 6-6.30 hvor han selv vågner og han har helt faste sengetider hver dag. Han falder i søvn selv indenfor 5 minutter efter han er lagt om aftenen.
Når vi taler med ham om hvorfor han er ked af det om natten kan han ikke forklare det...
Hvad skal vi stille op? Vi har også prøvet kranio saltal, zoneterapi, kiropraktor osv.
Han har fået dræn 9 gange- sidste gang permanente t-dræn og de fungerer godt.
Hvad kan hans urolige søvn mon skyldes?
Han er en glad, klog og meget aktiv dreng som trives i sin hverdag og i børnehaven...

Trines svar

Kære du

Tak for dit spørgsmål og undskyld den lange svar tid.

Hvor er det synd for din dreng og for jer. heldigvis kan der måske være noget der kan hjælpe.

Først så kan jeg ikke lade vær med at tænke på det begreb der hedder "Night terror" når jeg læser dit spørgsmål.

"Night Terror eller natteskræk er en søvn forstyrrelse der rammer børn fra de er ca. 18 mdr og frem til omkring 6 års alderen. Det er som sagt en søvnforstyrrelse som skyldes at nervesystemet ikke er udviklet nok. Man taler om et umodent nervesystem eller at barnets hjerne ikke har udviklet sig nok til at kunne bearbejde dagens indtryk og stimuli.

Det betyder at hjerne kommer på overarbejde og at hjerne ikke formår at lukke ned. Og derfor kommer der mange sanseindtryk igennem. Det gør at barnet bliver urolig om natten og ofte også fysisk da kroppen også får svært ved at slappe af.

Det er vigtigt at understrege at der ikke er noget galt med din søn eller andre børn der lide af Night Terror. Det er ikke et psykisk problem eller et problem der opstå grundet dårlig trivsel eller af at han er ked af det.

Faktisk er der nogle undersøgelser der tyder på at det er arveligt, men at det ofte springer et led over.

Andre faktorer kan være hvis han er syg og har feber, men det lyder det ikke til at være tilfældet hos jer.

Det vigtigste du kan gøre er at "tjekke ud" hver aften.

Du kan kalde det noget andet men det gå i sin enkelthed ud på at I får afsluttet dagen ved at tale om de ting der er sket. Spørg din søn om hvad han har oplevet?

Hvad der har været godt?

Hvad der har været mindre godt?

Hvad han har spist?

Hvem han har leget med?

Osv.

På den måde hjælper du hjernen med at bearbejde de sanseindtryk og følelser han har fået i løbet af dagen hvilket giver mere ro i løbet af natten.

Jeg ved godt du skriver at det har i prøvet, men jeg vil gerne have at I prøver igen og er vedholdende.

Også selvom han, hvis han er som de fleste 4 årige drenge, ikke kan huske noget som helst.

Derfor er det en rigtig god ide at du taler med pædagogerne i hans børnehave. Fortæl om problematikken og spørg om de har mulighed for at skriv ned/fortælle/ sende sms til dig med et kort oprids over hvad han har lavet.

På den måde kan du stille ledende spørgsmål som kan hjælpe ham på vej.

En anden mulighed er at det ikke handler om Night Terror men at det handler om at han ikke har lært at finde ro selv. Det er også helt normalt.

Og med hans historik kan det også været en oplagt mulighed.

Når børn ikke har lært at finde ro er de afhængig af de voksne til at skabe roen for dem. Det ser både om natten når de sover og om dagen hvor de først kan sidde stille eller holde op med at græde når de er tæt på en voksen.

Jeg ved ikke om dette lyder som din søn?

Men hvis det gør er det vigtigt at I hjælper ham med at finde de redskaber der virker for ham. 

I kan tale med ham om hvad der ville kunne trøste ham om natten, måske skal han have en særlig bamse eller en monstre-spray (vandforstøver med vand og en mærkat med en rød streg over et monster) eller noget helt tredje.

Og så er det også vigtigt at I forlader værelset INDEN han falder i søvn.

Hvis I er i værelset når han falder i søvn vil han forvente at I er der når han vågner når det så ikke er tilfældet bliver han ked af det. Derfor skal I forlade værelset inden han sover.

Og når han vågner skal I kun bliver der længe nok til han falder til ro og så gå ud at værelset igen.

Hvis vil vide mere så har jeg et kort online Kursus "Sådan får du dit barn til at sove" som netop også guider dig igennem denne proces. Du kan læse mere her

Jeg håber det giver mening eller er du velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner

Trine

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.