Kan de fyre mig grundet det? HJÆLP

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

976 visninger
8 svar
9 synes godt om
27. september 2018

Anonym trådstarter

Hej alle sammen. 
Dette bliver nok noget af en roman, men jeg håber I vil give jer tid til at læse og forhåbentlig komme med jeres mening. 

Sagen er den, at jeg står med en positiv graviditetstest (Kun 5 uger henne) Jeg er lige blevet fastansat på mit arbejde for 14 dage siden. 
(Jeg arbejder i hjemmeplejen og til alle der kender det, er det et ret fysisk hårdt arbejde)

I februar måned mistede vi vores lille datter, hun blev kun 3 uger gammel. Hun blev desværre født alt for tidligt (25+6) den for tidlige fødsel medførte voldsomme skader på hendes hjerne og lægerne valgte derfor at stoppe hendes behandling, da hun aldrig ville kunne få et værdig liv  .. Det er med blandede følelser at jeg står med en positiv test, for selvfølgelig er jeg VILDT lykkelig og samtidig er alt i mig fyldt med angst, jeg er SÅ bange for at miste igen. 

Nå men altså..... Alle lægerne omkring mig fortalte sidst, at hvis jeg nogensinde blev gravid igen, skulle jeg "pakkes ind i vat" dvs. en sygemelding og fuldstændig afslapning gennem hele graviditeten, for vi skulle gå med livrem og sele (og selvfølgelig et hav af ekstra kontroller)
Dette jeg er fuldstændig indforstået med og synes selvfølgelig at det er den helt rette løsning - Vil gøre alt i verden for at beskytte min lille "blob" i maven 

MEN jeg er så nervøs for hvad min arbejdsgiver siger (inderst inde er det selvfølgelig det mindste problem, bare at baby kommer sund og rask til verden) men alligevel, vil jeg jo blive sindsyg ked af at få en fyrreseddel, da jeg er utrolig glad for mit arbejde og økonomien jo selvfølgelig også skal hænge sammen. 

Hvad tænker I omkring alt dette? Kan min arbejdsgiver fyrre mig?

Jeg har virkelig brug for at vende det med nogen. Jeg kan ikke rigtig dele det med familie og venner, da jeg ikke ønsker at dele den skønne nyhed endnu. 

Varme efterårshilsner L..... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2018

ErDuHerIkkeSnart

Ring til din fagforening straks og få god råd og vejledning, til det forløb som venter. De kan læse din kontrakt, kender dine vilkår og kan i sidste ende være bindeled til arbejdsgiver ved en evt. konflikt. Held og lykke med det hele!

Anmeld Citér

27. september 2018

Camillos

Anonym skriver:

Hej alle sammen. 
Dette bliver nok noget af en roman, men jeg håber I vil give jer tid til at læse og forhåbentlig komme med jeres mening. 

Sagen er den, at jeg står med en positiv graviditetstest (Kun 5 uger henne) Jeg er lige blevet fastansat på mit arbejde for 14 dage siden. 
(Jeg arbejder i hjemmeplejen og til alle der kender det, er det et ret fysisk hårdt arbejde)

I februar måned mistede vi vores lille datter, hun blev kun 3 uger gammel. Hun blev desværre født alt for tidligt (25+6) den for tidlige fødsel medførte voldsomme skader på hendes hjerne og lægerne valgte derfor at stoppe hendes behandling, da hun aldrig ville kunne få et værdig liv  .. Det er med blandede følelser at jeg står med en positiv test, for selvfølgelig er jeg VILDT lykkelig og samtidig er alt i mig fyldt med angst, jeg er SÅ bange for at miste igen. 

Nå men altså..... Alle lægerne omkring mig fortalte sidst, at hvis jeg nogensinde blev gravid igen, skulle jeg "pakkes ind i vat" dvs. en sygemelding og fuldstændig afslapning gennem hele graviditeten, for vi skulle gå med livrem og sele (og selvfølgelig et hav af ekstra kontroller)
Dette jeg er fuldstændig indforstået med og synes selvfølgelig at det er den helt rette løsning - Vil gøre alt i verden for at beskytte min lille "blob" i maven 

MEN jeg er så nervøs for hvad min arbejdsgiver siger (inderst inde er det selvfølgelig det mindste problem, bare at baby kommer sund og rask til verden) men alligevel, vil jeg jo blive sindsyg ked af at få en fyrreseddel, da jeg er utrolig glad for mit arbejde og økonomien jo selvfølgelig også skal hænge sammen. 

Hvad tænker I omkring alt dette? Kan min arbejdsgiver fyrre mig?

Jeg har virkelig brug for at vende det med nogen. Jeg kan ikke rigtig dele det med familie og venner, da jeg ikke ønsker at dele den skønne nyhed endnu. 

Varme efterårshilsner L..... 

Kondolerer jeres tab! Og tillykke med jobbet...! Jeg mener ikke du må fyres grundet graviditet... Få fat på din læge.. Og forklar derefter din arbejdsgiver situationen.. Det kan være din læge råder dig til at arbejde til du har overstået dine 3 mdr prøvetid.. Håber alt går godt denne gang 

Anmeld Citér

27. september 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

De må ikke fyre dig pga graviditet. Men fyringer kan begrundes på mange måder så det er nok meget godt at få fagforening ind over. 

Anmeld Citér

27. september 2018

Carina:-)

Der er 3 mdr prøvetid - der må begge parter sige stop uden begrundelse. 

Men derudover kan man altid fyres ,...man er ikke fredet som gravid,arbejdsgiveren skal bare give en anden begrundelse.

Kan godt forstå du synes det er svært,men du bliver nødt til at følge lægernes råd- så må det briste eller bære med jobbet. 

Og jeg ville ikke tage fagforeningen ind over- du ha rkun været der i 14 dage ,og de kan ikke forhindre din arbejdsgiver i at sige stop - men det ændre ikke på at nogle fagforeninger godt kan være fremme  i skoenen, fremmer ikke dit samarbejde med din arbejdsplads Hvis de føler sig presset af at fagforeninge evt kontakter dem ,for at få en aftale på plads. 

Anmeld Citér

27. september 2018

Porcuriosidad

Profilbillede for Porcuriosidad

Jeg vil også sige at du skal rådføre dig med din fagforening. Hvis du bliver fyret kan de hjælpe med at vurdere om fyringen er berettiget eller ej og om der bør handles på det. Hvis ikke den er berettiget og dokumenteret i andre forhold end graviditet, kan de rådgive om hvordan du skal forholde dig. De skal selvfølgelig ikke kontakte din arbejdsplads før der evt er et reelt problem. Har for nylig haft en fin snak med min fagforening om samme emne, da jeg selv er blevet opsagt trods barsel pga økonomiske forhold på arbejdspladsen, som er en gyldig årsag i mit tilfælde. 

Held og lykke med job og graviditet!

Anmeld Citér

27. september 2018

Maricella

Profilbillede for Maricella

Man må aldrig fyre på grund af graviditet/barsel, men man kan godt blive fyret  på trods afaf man er gravid/barslende. Men sidstnævnte er meget svært, da det kræver massiv dokumentation fra arbejdsgivers side af at det skyldes andre forhold. I en prøvetid kan man opsiges uden grund, MEN når der er tale om en gravid, skal arbejdsgiveren igen sansynliggøre at det ikke er pga graviditeten -i praksis betyder det at de skal begrunde meget tydeligt hvorfor  

Anmeld Citér

27. september 2018

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn
Maricella skriver:

Man må aldrig fyre på grund af graviditet/barsel, men man kan godt blive fyret  på trods afaf man er gravid/barslende. Men sidstnævnte er meget svært, da det kræver massiv dokumentation fra arbejdsgivers side af at det skyldes andre forhold. I en prøvetid kan man opsiges uden grund, MEN når der er tale om en gravid, skal arbejdsgiveren igen sansynliggøre at det ikke er pga graviditeten -i praksis betyder det at de skal begrunde meget tydeligt hvorfor  

Nemlig, og i prøveperiode vil det være svært for arbejdsgiveren at bevise noget ud fra, da den gravide jo ikke har været der så længe, og de derfor ikke kan vurdere, om den gravide er kompetent til sit arbejde eller ej.

Selv hvis man ikke gør sit arbejde godt nok, skal man stadig varsles om en fyring, og man skal have tid til at rette op på de kritikpunkter, der er ved ens arbejdsindsats.

ts. tag din fagforening med på råd, og tillykke med din lille spire 

Anmeld Citér

27. september 2018

Lucinde

Profilbillede for Lucinde

Man er også beskyttet i prøveperioden ift. ligebehandlingsloven. Det vil sige, at arbejdsgiver skal kunne løfte bevisbyrden for, at evt. opsigelse IKKE skyldes graviditet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.