Væksthæmning ? Erfaringer og råd søges

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.643 visninger
14 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. september 2018

Anonym trådstarter

Hej baby.dk brugere.

Jeg går og er bekymret for min datters højde. Hun er knap 1 år og er kun 68 cm. Hun vejer lidt over 9 kg og tager faktisk stadig hurtigt på. 

Hun var ved fødslen kun 48 cm og 2600 g, hun var skønnet 3400 ca. 

Hun er fuldt ud med i sin udvikling og trivsel, kan gå og forstå mange ting, god til at give udtryk for hvad hun vil og generelt et glad barn. 

Jeg er dog meget bekymret for hendes højde, som skrevet.. Jeg får alle vegne kommentarer på hvor lille hun er, sp har også været lidt bekymret tidligere, men vi er afsluttet ved dem, da hun blev 9 mdr. 

Min datter er ikke rigtig vokset i 3 mdr nu.

Jeg vil selvfølgelig nævne det til lægen ved 1 års u undersøgelse, men jeg ved ikke om min læge overhovedet vil handle på det. Han er meget la la med alt... Og nej, vi kan ikke bare skifte læge, for han er den eneste med åben tilgang i vores område, desværre.

Er der nogle der har så små børn? Er de bare små eller er de væksthæmmet? Og i så fald hvordan fandt i ud af det? 

På forhånd tak.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2018

Anonym

Vi har en datter med væksthæmning men vi er samtidig også under udredning for forskellige typer dværgvækst. Jeg ville bede om en henvisning til børnelægen. Når et barn ikke vokser vil jeg mene at det Skal undersøges  hvad årsagen kan være. Er i forældre ikke særlig store? 

Anmeld Citér

22. september 2018

Babilooo

Anonym skriver:

Hej baby.dk brugere.

Jeg går og er bekymret for min datters højde. Hun er knap 1 år og er kun 68 cm. Hun vejer lidt over 9 kg og tager faktisk stadig hurtigt på. 

Hun er fuldt ud med i sin udvikling og trivsel, kan gå og forstå mange ting, god til at give udtryk for hvad hun vil og generelt et glad barn. 

Jeg er dog meget bekymret for hendes højde, som skrevet.. Jeg får alle vegne kommentarer på hvor lille hun er, sp har også været lidt bekymret tidligere, men vi er afsluttet ved dem, da hun blev 9 mdr. 

Jeg vil selvfølgelig nævne det til lægen ved 1 års u undersøgelse, men jeg ved ikke om min læge overhovedet vil handle på det. Han er meget la la med alt... Og nej, vi kan ikke bare skifte læge, for han er den eneste med åben tilgang i vores område, desværre.

Er der nogle der har så små børn? Er de bare små eller er de væksthæmmet? Og i så fald hvordan fandt i ud af det? 

På forhånd tak.

Hvis din datter i den alder slet ikke er vokset på tre måneder og samtidig er så petit ville jeg bede om en udredning. Bliv henvist og få eventuelt en genanalyse. 

Heldigvis er der jo meget man kan gøre idag mht væksthormon.. så hun ikke ender på 120 cm. ... hvis der er et problem. 

Anmeld Citér

22. september 2018

Anonym

Min søn er også lille. Han er 15,5 måned og vejer 9 kg og måler 74 cm.. vi er henvist til en børnelæge og skal afsted for første gang på onsdag.

han er fuldt ud med motorisk, har kravlet siden han var 5 måneder, gået siden han var knap 10 måneder, og kan også sige en del ord, så der er udelukkende hans vækst jeg er bekymret for.. 

men jeg ville også tale med lægen om en henvisning - om ikke andet for en second opinion hvis ikke egen læge er bekymret. 

Anmeld Citér

22. september 2018

Imaong

Jeg har to døtre der begge er ekstrem små den store bliver 3 år om lidt hun er lige kommet op i en str 92 og vejer 10,3 

lillesøster er lige blevet 1 år er 76 lang og vejer 6,2 kg 

jeg selv er 157 og vejer 47 kg de er begge tilknyttet børneafdelingen og er helt perfekte som de er de mener at det er vækstgen jeg har giver videre til dem jeg vejede selv 19 kg da jeg startede i nulde klasse og min BMI lå på 17 indtil jeg blev de 16 år nu er den på 19 

Anmeld Citér

22. september 2018

Imaong

Jeg har to døtre der begge er ekstrem små den store bliver 3 år om lidt hun er lige kommet op i en str 92 og vejer 10,3 

jeg selv er 157 og vejer 47 kg de er begge tilknyttet børneafdelingen og er helt perfekte som de er de mener at det er vækstgen jeg har giver videre til dem jeg vejede selv 19 kg da jeg startede i nulde klasse og min BMI lå på 17 indtil jeg blev de 16 år nu er den på 19 

Det er et diagnose der hedder lille højde som de mener jeg har og har givet videre 

Anmeld Citér

22. september 2018

Carina:-)

Min snart 3 årige er 82 cm.

Vi har været på børneamb siden jan var 5 mdr.

Han er udbredt på alle måder og er bare uforklarligt lille af str.

Vi skal derind hver 6 måned og det fortsætter de med også selv om de ikke ved hvorfor han ikke vokser for at fange det hvis han stopper med at vokse.

Han var 64 cm ved 15 måneder 

Min datter var ligesådan   6.7 kg og 68 cm ved 1 år

Nu e hun 10 og er helt normal i højde men stadig for lille i vægt men det er ligegyldigt da det er højden der er det vigtigste.

Anmeld Citér

22. september 2018

Anonym

Hej baby.dk brugere.

På forhånd tak.

Jeg har en dreng der også er meget lille af sin alder. Han er 3 år og 2 mdr og bruger str 86/92 i tøj afhængig af mærket. 

Sidste vinter brugte han str 80 i flyverdragt (2 et halvt år gammel). 

Han er helt normal. Han vokser bare ikke ligeså hurtigt som andre men han følger sin kurve og trives og udvikles som han skal. 

Skal lige siges han også havde et par mdr hvor han ikke voksede overhovedet omkring de (halvdel år ca) 

Jeg fol fostervandsprøve allerede i 20. Uge grundet andre ting og der var intet at komme efter 

Anmeld Citér

22. september 2018

Anonym trådstarter

Jeg svare lige samlet. 

Mange tak for jeres svar. Det bekræfter mig i, at jeg vil stå fast ved lægen og bede om at komme videre til en børnelæge. 

Jeg er selv en lille en, på 159. Men min mand er 183. Jeg har ligeledes set min egen kurve fra jeg var baby, som min mor har gemt, og jeg var IKKE en lille baby! Eller det vil sige, jeg var også meget lille ved fødsel, 2700.. Men det kom jeg lynhurtigt efter. Jeg stoppede bare med at vokse som 12-13 årig. 

Hvordan foregår det når man kommer videre fra egen læge? Hvad gør de, og hvor længe skal man vente fra henvisning?

Anmeld Citér

22. september 2018

Soonmom

Imaong skriver:

Er det pga vægt eller højde ? 

For synes da ikke 76 cm er lavt for en 1 årig det er mere vægten der stiller ud ?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.