Fra start til slut

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

811 visninger
6 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. september 2018

*Toffee*

Der er en meget stor sandsynlighed for at jeg lander i behandlingsverdenen. Det er med en blanding af desperation, frustration, vrede, bitterhed, usikkerhed og bare et lille bitte håb. Barnløshed er godt nok ikke til at holde ud, når det bare er et kæmpe ønske! Samtidig har jeg min alder og efterhånden også min tålmodighed imod mig. 

Jeg har svært ved at gennemskue hvor lang tid forløbene tager. Måske mest aktuelt i Nordjylland.

Fra du gik til lægen og til du blev gravid, hvor lang tid gik der?

Eller spørgsmålet er måske mere hvor lang tid der gik fra du kontaktede lægen til du var klar til den behandling der reelt gjorde eller forsøgte at gøre dig gravid?

Det virker en anelse uoverskueligt 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2018

ErDuHerIkkeSnart

Det er mega uoverskueligt - og så blandet at stå overfor. Jeg kan godt forstå, at du er “desperat”. Ved du, hvilken type behandling du står overfor, eller skal du/I først igennem udredning? Det er meget vanskeligt at generalisere et  “typisk” forløb - for barnløshed forekommer jo af 117 forskellige årsage og “sværhedsgrader”. Men det kan være, at jeg kan opklare lidt af det mest “gængse” for dig ... 

Anmeld Citér

11. september 2018

*Toffee*

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Det er mega uoverskueligt - og så blandet at stå overfor. Jeg kan godt forstå, at du er “desperat”. Ved du, hvilken type behandling du står overfor, eller skal du/I først igennem udredning? Det er meget vanskeligt at generalisere et  “typisk” forløb - for barnløshed forekommer jo af 117 forskellige årsage og “sværhedsgrader”. Men det kan være, at jeg kan opklare lidt af det mest “gængse” for dig ... 

Jeg har slet ikke været forbi lægen endnu, så det må være selve udredningen der skal klares først. 

For et par år siden blev jeg dog tjekket for PCO og selvom svaret fra lægen var lidt utvetydigt så har jeg det umiddelbart ikke. Blodprøver var fine. Cyklus er dog lettere urelmæssig. Vi har prøvet siden november 16 og har haft 2 spontane aborter i december 17 og januar 18. 

Vi havde aftalt at kontakte lægen midt september, med henblik på at komme i gang, men det har vi udskudt til efter årsskiftet og det.er.så.frustrerende. Særligt fordi jeg forestiller mig lange ventetider og behandlinger. Behandlinger jeg også frygter lidt. 

Anmeld Citér

11. september 2018

ErDuHerIkkeSnart

Det lyder som et fornuftigt og relevant skridt at kontakte lægen. Og der kan nemlig sagtens være ventetider på både udredning og behandling, afhængig sf hvor I ender.

Allerhelst skal I bede egen læge om henvisning til udredning hos en læge/gynækolog med “fertilitetsspeciale”. Udredning vil højst sandsynligt starte med din kæreste. Det er det letteste og mindst invasive at udelukke problemer med sædkvaliteten. Derefter bliver du formentlig tjekket igen, blodprøver, scanning og måske gennemskyldning af æggeledere.

Hvis ikke de finder noget “alvorligt” galt, vil insemination (IUI-H) ofte være først skridt. Her vil du forventeligt, grundet din uregelmæssige cyklus, blive mildt hormonstimuleret og fulgt frem til æggeløsning med scanninger, samt skulle tage en æggeløsende sprøjte, så man er helt sikker på at “ramme” det optimale tidspunkt. Dernæst vil din kæreste afleverer en sædprøve som oprenses og sprøjtes op ved det, som minder om en alm. gynækologisk undersøgelse. Denne behandling skal du ikke frygte - det er mest ventetider og de (stadig relativt få) lægebesøg, det kan være bøvlet og frustrerende.

Såfremt IUI af én eller anden årsag ikke lader sig gøre eller giver resultat efter c-antal gange, giver det ofte mening at se mod de mere indgribende behandlinger såsom IVF eller ICSI. Det er noget mereomstændigt -men ingen grund til at tage sorgerne på forskud. 

Jeg håber at ovenstående giver lidt opklaring og at det snart er jeres tur !

Anmeld Citér

11. september 2018

Nenime

Hvor kan jeg virkelig godt genkende dine frustrationer. Som der allerede er blevet skrevet er udredning og behandlingsforløb meget forskellige og det er næsten umuligt at sammenligne. 

Jeg kan dog godt forstå du søger erfaringer, jeg gjorde selv det samme. Jeg deler gerne mine erfaringer med undersøgelser og behandlinger som alle foregik i Aalborg. 

Jeg gik til lægen i november 2016, der sendte en henvisning til fertilitetsklinikken på sygehus Syd, blsnft andet pga. Ustabil cyklus og fordi vi havde forsøgt i 1,5 år. Vi fik papirer derfra slut november, fik taget prøver osv. Og var til møde første gang i januar 2017. Her talte vi om behandling osv., og fordi vi er det man kalder uforklarligt barnløse, skulle vi starte med 3-4 forsøg iui (inseminering) med hormonstimulation. Efter samtalen evsr vi i princippet klar til at gå i gang, men pga. Skæve stofskiftetal havde vi første forsøg i marts 2017, som desværre var negativt. 

Næste forsøg var i slut april 2017 og der var sørme bid. Vores datter Elin kom til verden præcis 8 måneder efter insiminering 

Jeg har intet at udsætte på systemet. Vi er blevet behandlet godt, hurtigt og professionelt hele vejen igennem, og vi oplevede ikke ventetid. Det gik faktisk hurtigere end vi overhovedet havde turde håbe på. 

Jeg håber I kommer hurtigt til og har du yderligere spørgsmål må du endelig spørge - det er jo en yderst forkortet version jeg kommer med. 

Anmeld Citér

11. september 2018

*Toffee*

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Det lyder som et fornuftigt og relevant skridt at kontakte lægen. Og der kan nemlig sagtens være ventetider på både udredning og behandling, afhængig sf hvor I ender.

Allerhelst skal I bede egen læge om henvisning til udredning hos en læge/gynækolog med “fertilitetsspeciale”. Udredning vil højst sandsynligt starte med din kæreste. Det er det letteste og mindst invasive at udelukke problemer med sædkvaliteten. Derefter bliver du formentlig tjekket igen, blodprøver, scanning og måske gennemskyldning af æggeledere.

Hvis ikke de finder noget “alvorligt” galt, vil insemination (IUI-H) ofte være først skridt. Her vil du forventeligt, grundet din uregelmæssige cyklus, blive mildt hormonstimuleret og fulgt frem til æggeløsning med scanninger, samt skulle tage en æggeløsende sprøjte, så man er helt sikker på at “ramme” det optimale tidspunkt. Dernæst vil din kæreste afleverer en sædprøve som oprenses og sprøjtes op ved det, som minder om en alm. gynækologisk undersøgelse. Denne behandling skal du ikke frygte - det er mest ventetider og de (stadig relativt få) lægebesøg, det kan være bøvlet og frustrerende.

Såfremt IUI af én eller anden årsag ikke lader sig gøre eller giver resultat efter c-antal gange, giver det ofte mening at se mod de mere indgribende behandlinger såsom IVF eller ICSI. Det er noget mereomstændigt -men ingen grund til at tage sorgerne på forskud. 

Jeg håber at ovenstående giver lidt opklaring og at det snart er jeres tur !

Tusind tak for din både dejlige og fyldestgørende forklaring  Det hjalp en hel del at få beskrevet rækkefølger og tiltag.

Ventetider og tålmodighed (og alle de andre følelser jeg nu har i denne situation) kan jeg ikke se mig fri for, men det at have et lidt samlet billede over hvad vi formentligt skal ud i, hjælper mig til bedre at kunne forberede mig og måske også min kæreste og det er jeg glad for. 

Tak, jeg håber også snart det om er os 

Anmeld Citér

11. september 2018

*Toffee*

Nenime skriver:

Hvor kan jeg virkelig godt genkende dine frustrationer. Som der allerede er blevet skrevet er udredning og behandlingsforløb meget forskellige og det er næsten umuligt at sammenligne. 

Jeg kan dog godt forstå du søger erfaringer, jeg gjorde selv det samme. Jeg deler gerne mine erfaringer med undersøgelser og behandlinger som alle foregik i Aalborg. 

Jeg gik til lægen i november 2016, der sendte en henvisning til fertilitetsklinikken på sygehus Syd, blsnft andet pga. Ustabil cyklus og fordi vi havde forsøgt i 1,5 år. Vi fik papirer derfra slut november, fik taget prøver osv. Og var til møde første gang i januar 2017. Her talte vi om behandling osv., og fordi vi er det man kalder uforklarligt barnløse, skulle vi starte med 3-4 forsøg iui (inseminering) med hormonstimulation. Efter samtalen evsr vi i princippet klar til at gå i gang, men pga. Skæve stofskiftetal havde vi første forsøg i marts 2017, som desværre var negativt. 

Næste forsøg var i slut april 2017 og der var sørme bid. Vores datter Elin kom til verden præcis 8 måneder efter insiminering 

Jeg har intet at udsætte på systemet. Vi er blevet behandlet godt, hurtigt og professionelt hele vejen igennem, og vi oplevede ikke ventetid. Det gik faktisk hurtigere end vi overhovedet havde turde håbe på. 

Jeg håber I kommer hurtigt til og har du yderligere spørgsmål må du endelig spørge - det er jo en yderst forkortet version jeg kommer med. 

Også tusind tak til dig for din dejlige og uddybende besked.  Ventetider kan selvfølgelig have ændret sig,  men det gjorde mig noget lettet at læse hvor hurtigt det alligevel gik for dig med at blive klar til behandling og til at det lykkedes. Tillykke  

Det vil også være Aalborg jeg bliver tilknyttet, går jeg da meget stærkt ud fra, spørg håber virkelig virkelig virkelig der stadig ingen ventetider.  Jeg bliver alligevel 38 til foråret. 

Både din og Erduherikkesnart's besked har nok lige "reddet" min aften. For pokker hvor var jeg bare ked af det og frustreret, nu fik jeg lige lidt fornyet håb og tro på at det måske nok kan lade sig gøre 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.