Samlevende + formue

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.095 visninger
7 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. september 2018

Anonym trådstarter

Kære alle, 

Vi er samlevende og vores situation ser således ud:

Far, mor, 2 fælles børn og 1 bonus barn (fars). 

Vi har lige solgt vores lejlighed, og flytter ind i en lejet bolig, da vi ikke har kunnet finde noget som vi gerne vil købe endnu. 

I tilfælde af at der sker mig eller min kæreste noget, hvad kommer der til at ske med pengene, som er på vores fælles konto?

Håber nogen har forstand på det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2018

nanan78

Profilbillede for nanan78

Jeg går ud fra I ikke har lavet testamente siden du spørger. Hvis een af jer dør arver børnene hele denne persons formue. Det er kun biologiske børn der arver. Som samlevende uden testamente arver man intet. Hvis I vil sikre hinanden skal I gifte jer eller oprette testamente .

Anmeld Citér

8. september 2018

Anonym trådstarter

nanan78 skriver:

Jeg går ud fra I ikke har lavet testamente siden du spørger. Hvis een af jer dør arver børnene hele denne persons formue. Det er kun biologiske børn der arver. Som samlevende uden testamente arver man intet. Hvis I vil sikre hinanden skal I gifte jer eller oprette testamente .

Vi har intet oprettet endnu men nu skal vi til det.

Det gælder vel også når det er fællespenge? De bliver vel delt 50/50?

Anmeld Citér

8. september 2018

nanan78

Profilbillede for nanan78

Det er jo kun den afdødes formue der går i arv. Men hvis det har været en fælles bolig og i har stået som fælles ejere med 50/50 fordeling, vil det være 50% af pengene.

Anmeld Citér

8. september 2018

Anonym trådstarter

nanan78 skriver:

Det er jo kun den afdødes formue der går i arv. Men hvis det har været en fælles bolig og i har stået som fælles ejere med 50/50 fordeling, vil det være 50% af pengene.

Ja, det tænkte jeg nok. Mange tak for din hjælp 

Anmeld Citér

8. september 2018

Lje

Ja, det tænkte jeg nok. Mange tak for din hjælp 

Men selvom det "kun" er 50%, kan det gøre nas alligevel. 

Som eksempel: hvis I ejer et hus til 3 mio. og ejer halvdelen hver, så skal du ud og finde 1,5 mio til børnene, hvis ikke I er gift/har testamente - da børnene arver så hans 50% ligeligt fordelt mellem sig.

Så det kan være ret mange penge man, midt i sorgen, skal kunne realisere ved lån/salg mv. 

I kan sikre hinanden noget bedre ved testamente eller giftermål.

Vh.

Anmeld Citér

8. september 2018

Camillos

Anonym skriver:

Kære alle, 

Vi er samlevende og vores situation ser således ud:

Far, mor, 2 fælles børn og 1 bonus barn (fars). 

Vi har lige solgt vores lejlighed, og flytter ind i en lejet bolig, da vi ikke har kunnet finde noget som vi gerne vil købe endnu. 

I tilfælde af at der sker mig eller min kæreste noget, hvad kommer der til at ske med pengene, som er på vores fælles konto?

Håber nogen har forstand på det.

I kan gå ind på testaviva og lave et testamente der kan i fordele arven hvis en af jer går bort. Så skal i have tinglyst det hos en notar der sidder i retten.  det koster 300 kr alt i alt 

Anmeld Citér

8. september 2018

Skouboe

I kan lave nogle ting med testamente, men det bliver aldrig så godt som et ægteskab, og jeg ville klart anbefale at I gik til en advokat og fik snakket tingene ordentligt igennem. Fx er samlevende ikke undtaget fra arveafgift.

Ud fra hvad du beskriver tænker jeg, at jeg ville råde jer til at blive gift, og få lavet et testamente, der giver særbarnet den normale boslod og begrænser arven til jeres fælles børn mest muligt (de arver jo alligevel den længstlevende), og uskiftet bo er som udgangspunkt ikke en god løsning hvis længstlevende er relativt ung.

Man kan teknisk set lave et testamente selv, men det risikerer ikke at være det papir værd, det er skrevet på. Gør jer selv den tjeneste at bruge pengene på en advokat og nogle ordentlige råd, specifikt tilpasset til jeres situation.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.