Rettigheder fælles forældremyndighed

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

960 visninger
8 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. september 2018

Anonym trådstarter

Jeg har virkelig et problem, min mand har delt forældre myndighed med hans ex over deres pige.. og de gik fra hinanden for mange år siden og egentlig et godt forhold til hans ex.

Men nu er hun begyndt at blande sig I hvordan tingene foregår hjemme hos os fx. hvad deres datter skal spise og hun fx. ikke må få saftevand eller mælk men kun vand. Og hun må ikke få noget grønt overhovedet som fx. grøntsager, frugt osv… (hvilket jeg synes er meget underligt) Og min mands datter forstår det ikke fordi hun bliver så forvirret fordi hun ikke må få noget hos os men gerne må få det hjemme hos mor.

Og så er hans ex begyndt ikke at informere os om tandlægebesøg (som de er udeblevet fra 5 gange I træk) hun informerere os ikke når hun holder deres datter hjemmefra skole I fx. en hel uge. Og hun informere os ikke når vi nu har fundet ud af det går dårligt I skolen.

Derudover er deres pige begyndt at ændre adfærd og har taget meget på det sidste halve år og er begyndt at få kraftige følelsesmæssige udbrud hvor hun lige pludselig begynder at græde og skal have opmærksomhed. 

Nu når vi prøver at kommunikere med hans ex kan der gå op til en uge før hun svarer os på sms / opkald… det skal siges vi kun har hans datter hver 14. dag fordi moderes flyttede til den anden ende af landet….

Hvad skal vi gøre? Har vi ikke nogle rettigheder? Kan vi kontakte hendes skole og komme med I forældre intra eller lign? Og kan vi blive mere involveret I fx. når hun holder deres datter hjemmefra skole og diverse andre ting?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2018

Anonym

Hvis de har delt forældremyndighed så kan din mand godt få et login på skole intra. Og ellers vil jeg sige at I skal ringe til statsforvaltningen. De er super gode til at rådgive. 

Anmeld Citér

7. september 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg forstår ikke hvorfor han ikke er på intra allerede fra første skoledag. Det er hans datter og han vil vel også gerne vide hvad de laver og evt komme til arrangementer når det passer ind? Eller hvad?? Skolen er jo en kæmpe del af hendes liv i mange år.

nå, sidespring. 

Hvis i ikke kan tale med mor om de her ting og komme til enighed. Er det vel noget med statsforvaltningen indover. Hold et mæglingsmøde hvor i får klarlagt  hvad hun kan blande sig i. Og få måske afklaret hvad mor har imod grøntsager og andet. Er det en fix ide? Eller er hun ved at forsøge at afklare noget med allergi? Altså det kan jo skyldes 1000 ting, men hvis kommunikationen er røget, kan det være svært at fonde ud af. 

Anmeld Citér

7. september 2018

L-mor

Anonym skriver:

Jeg har virkelig et problem, min mand har delt forældre myndighed med hans ex over deres pige.. og de gik fra hinanden for mange år siden og egentlig et godt forhold til hans ex.

Men nu er hun begyndt at blande sig I hvordan tingene foregår hjemme hos os fx. hvad deres datter skal spise og hun fx. ikke må få saftevand eller mælk men kun vand. Og hun må ikke få noget grønt overhovedet som fx. grøntsager, frugt osv… (hvilket jeg synes er meget underligt) Og min mands datter forstår det ikke fordi hun bliver så forvirret fordi hun ikke må få noget hos os men gerne må få det hjemme hos mor.

Og så er hans ex begyndt ikke at informere os om tandlægebesøg (som de er udeblevet fra 5 gange I træk) hun informerere os ikke når hun holder deres datter hjemmefra skole I fx. en hel uge. Og hun informere os ikke når vi nu har fundet ud af det går dårligt I skolen.

Derudover er deres pige begyndt at ændre adfærd og har taget meget på det sidste halve år og er begyndt at få kraftige følelsesmæssige udbrud hvor hun lige pludselig begynder at græde og skal have opmærksomhed. 

Nu når vi prøver at kommunikere med hans ex kan der gå op til en uge før hun svarer os på sms / opkald… det skal siges vi kun har hans datter hver 14. dag fordi moderes flyttede til den anden ende af landet….

Hvad skal vi gøre? Har vi ikke nogle rettigheder? Kan vi kontakte hendes skole og komme med I forældre intra eller lign? Og kan vi blive mere involveret I fx. når hun holder deres datter hjemmefra skole og diverse andre ting?

Det er jo svært, når kommunikationen fungerer dårligt, og det lyder som om I slet ikke får talt sammen. Har I prøvet at foreslå et møde med mor?

Det virker for mig fornuftigt at ændre pigens kost, hvis hun har taget meget på, som du skriver. En SP ville nok også som det første foreslå, at barnet kun drikker vand og at man begrænser frugt og andre søde sager. Under alle omstændigheder bør I jo have en dialog om hendes kost og ikke se det som ‘indblanding’.

Kan far ikke foreslå, at han kommer over til et møde med mor og sender hende en liste over de emner, han gerne vil drøfte: kost og vægt, trivsel og adfærd, gensidig information, osv. De kan evt. få en neutral 3. Person til at deltage.

Anmeld Citér

7. september 2018

Anonym

Far kan godt få adgang til intra. Hsn dksl bare kontakte klasselæreren. 

Hvad angår hjemmet. NEJ! Mor kan IKKE bestemme hvad i giver pigen at spise osv. Det har hun ikke krav på at vide. Hun har til gengæld krav på at fortælle om skole og læge besøg som f.eks tandlægen. 

Gå ind på google og søg på fælles forældremyndighed rettigheder. Så kan du læse om det

Anmeld Citér

7. september 2018

Anonym

Anonym skriver:

Kan mor måske have udviklet depression, fået misbrug, kæresten er skredet eller andre omvæltninger, som hun reagerer negativt på?

Anmeld Citér

7. september 2018

Tommelise

Jeg er enig med Anonym i, at I skal forsøge at finde ud af, om der er sket noget i ekskonens liv.

Hvis hun f.eks. har udviklet en depression, så er den adfærd, I beskriver, ikke særlig mærkelig. Og det kan ikke undgå at påvirke barnet.

Som en foreslår - få arrangeret et møde med mor. Det er ikke sikkert, at du skal deltage. Det kommer helt an på jeres forhold. Mor skal helst ikke føle sig "angrebet". 

Tilbyd at køre over til hende. Jeg tror, I gøre mere skade end gavn, hvis I involverer Statsforvaltningen,før I har fundet ud af, hvad der evt. sker. 

Hvis I slet ikke kan komme i kontakt, så kan I jo gå videre. 

Men jeg tænker også, det er lidt mærkeligt, hvis faderen ikke allerede er på skoleintra.

I er nødt til at handle - mest for barnets skyld, men også for pigens mor, hvis hun har brug for hjælp.

Anmeld Citér

7. september 2018

Anonym

Nej mor har ikke pligt,til at fortælle om almindelige tandlæge og lægebesøg (vaccination osv),eller at hun holder barnet hjemme.

De oplysninger har far selv adgang til,hvis han vil have det.

Anmeld Citér

7. september 2018

mpr

Anonym skriver:

Hun har intet at sige når pigen er hos jer, medmindre det omhandler medicin at det skal hun have (hvis I ikke gav det). Så skal hr far bare være mand nok til at sige fra.

Når der er fælles forældermyndighed har far ret til at vide hvad der foregår, han kan få login til forældre intra, han kan ringe til tandlægen og blive sat på så han får en sms når barnet skal til tandlæge. Og han kan kontakte læreren at han gerne vil informeres omkring fravær fra skolen og hvis det går dårligt, da det ikke fortælles internt af den anden forælder. De 2 sidste ved jeg ikke hvad I kan gøre noget ved med mindre i flytter for lige så lidt som mor har noget at sige i jeres hjem så har I heller ikke noget at sige i hendes, og med mindre der er meget fravær og I ville kunne tage over, så er der ikke rigtig noget at gøre, og så længe I kun er weekends forældre så rykker bopælen ikke nærmest uanset hvad der sker i mors hjem. Det er svært at have fingeren på pulsen når man ikke er en del af hverdagen, og så må man enten acceptere eller flytte og få mere samvær  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.