Hej Trine
Jeg ved ikke, om du kan hjælpe men jeg kan da prøve: min datter på 7 måneder har alle dage sovet svøbt i hhv. dyne, dybebetræk eller tæppe. Nu er hun efterhånden blevet så stærk at hun får revet sig løs og holder sig vågen med sine arme, som gnubber øjne, leger med nusseklud, tager sutten mv. Altså har vi en meget træt lille frøken, hvis krop ikke vil lade hende finde roen. Ganske få gange er det lykkedes hende at falde i søvn uden svøbet. Dette gør sig gældende i barnevognen, sengen, dengang i liften osv - men hvad søren gør vi? Når hun først er faldet i søvn er der ingen problemer og vi kan så tydeligt mærke (og se) på hende at hun er ved at dejse om af træthed. Er vi ude i en tyngdepose? Er der noget vi kan gøre? Det hjælper ikke at lade hende ligge og finde søvnen selv, for så "snakker" hun i nogle timer og som oftest bliver hun også ked af det - her hjælper det ikke at holde hende i hånden eller lægge en hånd på hendes mave.
På forhånd tak fra de desperate forældre
Trines svar
Kære du
Først og fremmest et stort undskyld over mit sene svar.
Du havde forputtede dig mellem nogle mails.
Det lyder som om at I allerede har prøvet at lade hende ligge og finde søvnen selv uden at dette dog er løsningen for hende.
Derfor vil min anbefaling helt klart være at prøve at investere i en tyngdepose eller en kugledyne.
Begge har den fordel at de vejer godt ned over hende.
Når det så er sagt så er det vigtigt at huske at hun er i et udviklingstrin hvor hun har fundet ud af at hun har hænder og at de er spændende.
Prøv om I ikke kan lave en masse aktiviteter hvor hun bruger sine hænder og også gerne hvor hun bliver rørt i ansigtet.
Dette kan "mætte" hendes behov.
Og hvis det ikke hjælper så prøve en tung dyne.
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk
Anmeld
Citér