Beskyttet efternavn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.388 visninger
10 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. august 2018

Anonym trådstarter

I min familie har vi beskyttet efternavn, da viber få der hedder det. Sagen er den, at vores fars søsters eksmands datter (forvirrende?) lige er blevet gift, og har taget vores efternavn? Kan hende, hendes mand og hans dater godt tage vores efternavn? 

Det er lidt en diskussion vibhar herhjemme. De har tager vores efternavn, men er på ingen måde relateret til vores familie? Og hvis man ikke må, hvad gør man så? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Hvis hun ikke er blevet gift med en som har navnet eller selv har haft det før så tror jeg ikke hun må tage et beskyttet efternavn.

Hvad man egentlig kan gøre ved det har jeg ingen anelse om.

Anmeld Citér

18. august 2018

Soonmom

Kommer vel an på hvor mange der hedder det og om det stadig er beskyttet.. Normalt kan man kun få beskyttet efternavne, hvis man gifter sig til det eller bliver født i familien(har haft det før) men er der ikke også noget med at hvis man har fået tilladelse fra x antal? (det sidste er jeg usikker på) 

Anmeld Citér

18. august 2018

Anonym

Har hun slet ingen relation til din familie? Heller ikke bedsteforældre?

I så fald TROR jeg ikke hun kan, men det lyder allerede som om det er gjort?
Prøv at kontakte statsforvaltningen, og forklar dem jeres sag hvis i føler det er super vigtigt for jer, og i ønsker at gå videre med det 

Nu forstår jeg ikke helt hvorfor i har så meget imod det, da det i min optik bare er et navn (men jeg har også et SUPER almindeligt efternavn) så hvis du har lyst må du meget gerne sætte mig ind i det 

Held og lykke herfra! Håber alt ordner sig 

Anmeld Citér

18. august 2018

Motherme

Anonym skriver:

I min familie har vi beskyttet efternavn, da viber få der hedder det. Sagen er den, at vores fars søsters eksmands datter (forvirrende?) lige er blevet gift, og har taget vores efternavn? Kan hende, hendes mand og hans dater godt tage vores efternavn? 

Det er lidt en diskussion vibhar herhjemme. De har tager vores efternavn, men er på ingen måde relateret til vores familie? Og hvis man ikke må, hvad gør man så? 

Det kan hun hvis én med efternavnet har givet hende tilladelse til det. Da jeg tog min mands navn (vi er ikke gift) skulle han give skriftligt samtykke til det, fordi han er den eneste i DK der hed det.  Hvis hun allerede HAR navnet, har nogen givet tilladelse eller også er det ikke beskyttet.

Anmeld Citér

18. august 2018

Lje

Anonym skriver:

Altså i realiteten din (pap)kusine? Jeg er lidt i tvivl i tvivl, om din faster er mor til pigen eller om det er din x-onkels datter? Har de sammen tager dette nye efternavn eller hed én af dem det i forvejen?

Jeg har selv et beskyttet efternavn, som jeg ikke er døbt og heller ej gift til (der er en lidt længere forklaring) og den gang skulle kirken verificere, at jeg kunne dokumentere i slægtsled en direkte forbindelse til navnet. Så der kunne navneskiftet ikke ske uden godkendelse. 

Så umiddelbart vil jeg tro, at kirken er garant her. Hvis du googler, kommer dette link op: https://ast.dk/born-familie/navne/fornavne-mellemnavne-og-efternavne. Se punkt 4 under 'særligt om beskyttede navne". Så hvis din faster og hendes x-mand tidligere har delt dette efternavn, så vil din (pap)-kusine kunne bruge navnet.

Men overvej lige om (eventuelt hvorfor) det betyder så meget for dig, hvis du beslutter at blive efternavns-politiet... Det kan skabe en masse tristhed men den type diskussioner. 

Vh.

Anmeld Citér

19. august 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hvis jeg forstår det ret, er det din fasters (tidligere?) papdatter, der har fået/taget navnet. Jeg formoder, hun ikke har været adopteret af din faster? Har hun haft navnet på et tidspunkt i sit liv, fx da din faster stadig var sammen med hendes far? For i så fald er det hendes ret. Hvad siger din faster? - hun må jo være “bindeleddet” her? Hvis hun fortsat opfatter sin papdatter som nær familie, kan jeg ikke se noget “navne-tyveri”. Er hendes papdatter derimod ude af hendes liv, er det selvfølgelig påfaldende, at navnet går videre i hendes familie.

Anmeld Citér

19. august 2018

Molka

Se denne side:  https://ast.dk/born-familie/navne/fornavne-mellemnavne-og-efternavne

Fx kan pkt. 4 på listen over, hvornår man kan få et beskyttet efternavn, sagtens være det, der er sket her.

Reglerne er, som de er, og de er faktisk ret strikse med dem, så hvis hun allerede har taget efternavnet, kan du godt gå ud fra, at enten a) navnet er ikke beskyttet alligevel eller b) hun opfylder kravlende for at få det.

Og så synes jeg da måske også, du skulle overveje, om skoene ikke er en anelse for små. Heg har også et beskyttet efternavn, men det er altså også bare et navn.

Anmeld Citér

19. august 2018

lineog4

Molka skriver:

Se denne side:  https://ast.dk/born-familie/navne/fornavne-mellemnavne-og-efternavne

Fx kan pkt. 4 på listen over, hvornår man kan få et beskyttet efternavn, sagtens være det, der er sket her.

Reglerne er, som de er, og de er faktisk ret strikse med dem, så hvis hun allerede har taget efternavnet, kan du godt gå ud fra, at enten a) navnet er ikke beskyttet alligevel eller b) hun opfylder kravlende for at få det.

Og så synes jeg da måske også, du skulle overveje, om skoene ikke er en anelse for små. Heg har også et beskyttet efternavn, men det er altså også bare et navn.

Det ser ud til ud fra punkt 4, at det er helt lovligt at hun tager jeres efternavn.

Anmeld Citér

19. august 2018

Tommelise

Som flere andre skriver, så ser det ud til, at hun gerne må tage efternavnet.

Forstår heller ikke helt, at du går så meget op i det. Det er et navn - og du og din familie bliver jo hverken mere eller mindre specielle, fordi der er flere, der bærer navnet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.