Anonym skriver:
I min familie har vi beskyttet efternavn, da viber få der hedder det. Sagen er den, at vores fars søsters eksmands datter (forvirrende?) lige er blevet gift, og har taget vores efternavn? Kan hende, hendes mand og hans dater godt tage vores efternavn?
Det er lidt en diskussion vibhar herhjemme. De har tager vores efternavn, men er på ingen måde relateret til vores familie? Og hvis man ikke må, hvad gør man så?
Altså i realiteten din (pap)kusine? Jeg er lidt i tvivl i tvivl, om din faster er mor til pigen eller om det er din x-onkels datter? Har de sammen tager dette nye efternavn eller hed én af dem det i forvejen?
Jeg har selv et beskyttet efternavn, som jeg ikke er døbt og heller ej gift til (der er en lidt længere forklaring) og den gang skulle kirken verificere, at jeg kunne dokumentere i slægtsled en direkte forbindelse til navnet. Så der kunne navneskiftet ikke ske uden godkendelse.
Så umiddelbart vil jeg tro, at kirken er garant her. Hvis du googler, kommer dette link op: https://ast.dk/born-familie/navne/fornavne-mellemnavne-og-efternavne. Se punkt 4 under 'særligt om beskyttede navne". Så hvis din faster og hendes x-mand tidligere har delt dette efternavn, så vil din (pap)-kusine kunne bruge navnet.
Men overvej lige om (eventuelt hvorfor) det betyder så meget for dig, hvis du beslutter at blive efternavns-politiet... Det kan skabe en masse tristhed men den type diskussioner.
Vh.
Anmeld
Citér