Hej- jeg har et spørgsmål angående søvn. Min dreng er 2,9 år. Han har altid sovet som en drøm - puttet kl 19 og ikke sagt en lyd igen før mellem 7-8 næste dag.
Men... i sommerferien da vi sov i telt sov jeg sammen med ham- efterfølgende ville han helst ikke sove alene men det gik over i løbet af et pr dage. Så flyttede vi og han kom i gæstedagpleje hvilket han slet ikke kunne kapere så nu er han hjemme i det nye hus indtil hans alm dagplejemor er tilbage. Men. Efter han var i gæstedagplejen første dag vil han ikke falde i søvn om aftenen uden vi sidder hos ham- han bliver dybt ulykkelig. Han vågner om natten og græder når han opdager vi ikke er der og det samme meget tidligt om morgenen.
Jeg er ikke i tvivl om at det er en form for en reaktion på alt det nye der har været sket men jeg er i tvivl hvordan.vi tackler det bedst. Skal man følge hans behov og blive hos ham/ sove ved ham- med den risiko for at det bliver en vane vi ikke kan bryde igen? Eller skal mak lære ham at det er ok at sove alene og insistere på at det skal han men selvfølgelig trøste ham når han græder selvom det så tager flere timer hvor vi går frem og tilbage?
Vi ville nødigt have at hans gode sovevaner bliver ødelagt?????
Han sover ikke om dagen så nattesøvnen er ret vigtig.
Trines svar
Kære du
Det lyder da til at det har været for meget for ham med både nyt hus og fremmede gæsteplejer.
Jeg synes du har gjort det helt rigtige i forhold til at tage ham hjem og lade ham blive til hans egen dagplejer kommer tilbage.
I forhold til søvn er det vigtig at du er der for ham lige nu.
For det har han brug for.
Men det er også vigtigt at du selvfølgelig lære ham at finde ro selv.
Lyt til hans græd.
Er det en ulykkelig gråd er det vigtigt at du er der så han kan mærke dig og du kan trøste ham.
Er det derimod en vilje gråd er det okay at sig at han godt kan falde i søvn selv og så lade ham ligge lidt.
Jeg vil anbefale dig at du fokusere på at skabe et godt putteritual hvor I hygger og skaber en rar stemning.
Når han så er ved at blive træt er det vigtigt at du gå ud af værelset så han ikke falder i søvn mens du er der.
For hvis han gør det så forventer han også at du er der når han vågner og når du så ikke er der bliver han ked af det.
Der findes forskellige teknikker som du kan bruge.
Hvis du er interesseret kan du læse mere om mit online kursus ” Sådan får du dit barn til at sove” hvor du får 5 forskellige teknikker til at få din søn til at sove og 18 anbefalinger til et godt putteritual.
Jeg ønsker dig og din søn alt det bedste.
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk
Anmeld
Citér