Eksperthjælp: Hvordan reagerer I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.961 visninger
0 svar
0 synes godt om
31. juli 2018

Trine Andreasen

Mit barnebarn skriger ad mig
Jeg er snart så frustreret og ked af det da mit barnebarn på snart to år i flere måneder har skreget ad mig, når jeg taler til hende eller siger farvel, når vi går tur. Vi går tur hver aften sammen med enten kun far eller begge forældre. Når vi passer hende er der ikke noget. Hun vil gerne sidde hos mig og søger mig af hende selv og vinker farvel til forældrene uden gråd eller tegn på at hun er ked af det. Der er som regel heller ikke noget, når vi besøger hende i hendes hjem. Jeg forstår slet ikke hvorfor og jeg er bange for hun ikke kan lide mig, hvilket selvfølegelig ville være det værste der kan ske, da jeg så gerne vil have et kærligt forhold til hende . Hun skriger ikke ad sin farfar. Kan du løse dette mysterie? På forhånd mange tak.

Trines svar

Kære farmor

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan så godt forstå din frustration særlig når det er dig det går ud over.

Du skriver ikke noget om hvordan du reagerer når dit barnebarn skriger af dig eller hvordan hendes forældre reagere. Så jeg må formode at I ikke stopper hende.

Det er vigtigt at I stopper denne adfærd med det samme.

For som jeg kan læse ud fra din beskrivelse så handler det ikke om frygt.

Børn i den alder begynder ofte at ville bestemme selv samtidig med at de prøver grænser af. Dette ses ofte i for at mange nej'er, vredesudbrud og generel dårlig adfærd. Ofte ses det i hjemmet hvor det enten er mor eller far der pludselig blive offer for vreden. Ofte er det den person som er mindst autoritær.

Måske er det også sådan hos jer? At du altid er den søde, overbærende og eftergivende?

Børn har brug for tydelige voksne der guider og sætter tydelige rammer.

Den bedste taktik til at stoppe denne adfærd er at slå hård ned på den med det samme.

Tal med hendes forældre om at det gør dig ked af det og at det ikke er godt for hendes sociale udvikling at fortsætte med denne dårlige vane. Derfor vil du gerne have at de hjælpe med at stoppe hendes skrigeri.

Bliv enig om hvad I alle siger. Det kan være ”Jeg vil ikke have du skriger af farmor/mig. Du kan bruge din stemme til at fortælle mig hvis du er sur/ked af det".

Hvis hun fortsætter er det vigtigt at der er en konsekvens af hendes handlinger. Det mest oplagte ville være at så går farmor ikke med mere, men det tænker jeg ikke er en løsning for dig.

Så alternativ kunne være at så går i begge og lader hende være til hun holder op med at skrige.

Jeg håber det hjælper til at opklare mysteriet og forhåbentligt stopper hendes skrigeri.

Mange hilsner Trine

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.