Hej! Mit spørgsmål omhandler min søn på 2,8 år. Generelt bliver han passet ret sjældent hvis man ser bort fra at han er i dagpleje til hverdag. Han er indimellem nogle timer hos mormor om eftermiddagen men ellers har han kun sovet hos mormor 3 gange af en enkelt nats varighed. Mormor er han 200% tryg ved og ser hende 3-4 gange i ugen, han knuselsker hende og vi kommer ofte hjemme hos hende. I denne weekend er vi flyttet og min søn og hans storebror er så blevet passet hos mormor. 2 hele døgn. Fra mandag kl 10 til onsdag kl 10. Førte dag gik fint- han spurgte efter mig mange gange men ikke noget der bundede dybt eller var ked af det eller noget. Putning gik også fint. På 2. Dagen var han også glad men om eftermiddagen spurgte han meget efter mig. Ikke ulykkelig men han ville gerne hjem. Kunne dog nemt afledes med leg osv. Da han skulle puttes blev han dog rigtig ked af det og sagde jeg vil sove ved mor eigtig mange gange hvor mormor måtte ligge hos ham- der kom ro på og han faldt trygt i søvn- græd sig ikke i søvn.
Mit spørgsmål er så: burde han have været hentet hjem? Kan det skade ham på længere sigt? Jeg ville gerne at han lærer at det er ok at savne og sove ude, og dem han er ved nok skal passe på ham- det er dog kun mormor der får lov endnu. Så ja, har brug for at vide om han kan have taget skade, skulle vi have grebet det anderledes an?
Som du måske kan fornemme have han storebror med- det tænker jeg også giver lidt tryghed. ??
På forhånd tak.
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål.
Bare rolig du har ikke skadet ham.
Når vi(de professionelle) taler om at et barn får et traume eller som du skriver tager skade er det nogle helt andre omstændigheder der skal til.
For det første taler vi om at barnet skal opleve af han ikke har nogle af sine omsorgspersoner i nærheden.
Det var ikke tilfældet med din søn da både mormor og storebror var der.
Ud fra din beskrivelse lyder det som om mormor håndterede situationen rigtig fint.
Hun formået nemlig at fortælle ham at det er okay at savne men at situationen ikke ændre sig.
Og det er faktisk rigtig sundt at oplev.
I dag er der nemlig mange ting der er til debat i mange familier og det lære børnene at hvis de insistere eller græder nok så kan det ændre tingene.
Men sådan er det ikke i den "virkelige verden" og derfor er det en bjørnetjeneste man giver sit barn.
Den anden ting de professionelle taler om er en utryghed over en længer periode.
Og da vi allerede har konstateret at din søn ikke var utryg men gerne ville have sin mor og at det kun var 2 dage er det ikke noget at frygte.
Mit bedste råd er at hvis du kommer i en situation igen, hvor du bliver i tvivl om du har gjort det rigtige, så kig godt og grundigt på sin søn.
Har han ændret karakter?
Har han mistet appetitten?
Har har uheld(hvis han har smidt bleen) eller problemer med at komme af med afføring?
Så kan det indikere at han har oplevet noget der har gjort ham utryg. Du kan jo ikke ændre på det der er sket men du kan så bruge ekstra meget tid sammen med ham i den næste periode så han mærker at du er der for ham.
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk