Eksperthjælp: Det kan være overvældende at starte i børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.495 visninger
1 svar
1 synes godt om
16. juli 2018

Trine Andreasen

Hej.

Vores søn skal Starte i børnehave efter ha gået i dagpleje. - Da vi takkede nej til første BH vi fik tilbudt, røg vi bagerste i køen. - det har resulteret i at vores dreng nu skal ha 6 ugers sommerferie før han starter i Bh.

Dette siger mange er for meget for en lille dreng der kommer fra dagpleje og skal starte i en store BH. - Vores dreng er uden tvivl sensitive ( vi har ikke fået en officielt “diagnose&rdquo Men genert anlagt, kan ikke lide for meget larme eller lugte.

Hvordan hjælper jeg vores barn mest muligt? Så han kan få en tryg start? Vi har snakket lang tid med børnehave og de mener en uge er nok til indkøring.

Han skal også være store bror til oktober, det optager ham meget selvom vi ikke snakker så meget om det, da vi vild ha det handler om ham lidt endnu.

Oveni er han hårdt ramte af sine følelser for tiden - Kan blive hysterisk vred, bider sine tænder sammmen, og bliver knald røde i hovedet - Bare Det at give ham hvad ham ber om, kan udløse et kæmpe hysterisk anfald. - Sådan har han aldrig været før. - Men vi det er hans alder der spiller ind her.

Trines svar

Kære BabyMama

Tak for dit spørgsmål. Det lyder til at være en helt normal og dejlig dreng I har.  

Jeg må indrømme at jeg undrede mig noget over dit spørgsmål.

For jeg synes ikke at 6 uger er for lang tids ferie.

Og faktisk mener jeg at det er endnu vigtigere med lang ferie og meget ro når man har et barn der er let påvirkelig.  

Men det er rigtig at det kan være overvældende for et lille barn at starte i børnehaven særlig når han er vand til de mindre forhold.  

Derfor er det en god idé at bruge ferien på også at forberede ham.  

Det kan I gøre ved at lave lege aftaler med andre børn.  

Tage på legepladsen og opfordre ham til at lege med andre børn alene.  

Hvis han ikke er helt tryg ved det eller ikke ved hvordan han skal finde nye venner skulle du prøve at læse mit blogindlæg "Derfor skal du lære dit barn verbale færdigheder" hvor jeg guider dig trin for trin til hvordan du kan lære dit barn at tage kontakt til nye kammerater.  

Tage steder hen hvor der er mange mennesker.  

Spise og komme på toilettet nye steder.  

Sove til middag(hvis han stadig sover) nye steder.  

Og selvfølgelig besøge hans nye børnehave.  

I forhold til at han er optaget af at han skal være storebror så synes jeg det er vigtigt at tale med ham om det hvis han er interesseret.

I må ikke feje ham af eller prøve at tale uden om, selvom det er i bedste mening.

Hvis han er nysgerrig så føl hans interesse og spørg ind til hvad han forestiller sig, hvad han håber og hvad han tror.

Og hvis han bliver usikker på fremtiden så berolig ham med at lige meget hvad der sker om hvem han bliver storebror til så vil I altid elske ham og være der for ham.  

Jeg håber det giver mening ellers er I velkommen til at skrive igen.  

Jeg ønsker jeg alt held og lykke med både børnehavestart og den lille nye.  

Mange hilsner  

Trine  

P.S I forhold til hans følelser, så er det helt normalt at børn i den alder begynder at reagere meget voldsomt på forskellige krav.

Det er helt naturligt.

Men det er vigtigt at I guider ham så han på den måde lære at håndtere sine følelser.

Det kan I gøre ved at sige "Jeg kan godt forstå du bliver sur når jeg beder dig om at gøre noget du ikke har lyst til, men du skal stadig...."

Og så uddybe "Det er okay at være sur, men jeg vil ikke have at du råber af mig"   

På den måde viser I at hans følelser er okay men at hans adfærd ikke er okay.  

Og så er det vigtig ikke at råbe og gerne give ekstra omsorg når han først er blevet hysterisk.

Det er nemlig utrolig svært for mange børns selv at komme ud af hysteriet når de først er kommet der. Så vær gerne fysisk, tag ham i armene og sig roligt at han skal slappe af.

Så viser du også med kroppen at selv om han opfører sig på en måde der ikke er i orden så han I stadig "rumme" ham.  

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Min mellemste havde også lang sommerferie inden børnehavestart. Vi gik ture forbi børnehaven og fortalte ham når ferien var slut skulle han starte der. Vi fik liv til af børnehaven til at komme forbi et par gange og lege lidt på deres legeplads. Det fungerede helt fint 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.