Sikre hinanden når man bliver gift

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.214 visninger
5 svar
1 synes godt om
16. juli 2018

Emma3101

Hej piger. 

Kæresten har friet og vi vil holde suprise bryllup for familien når vores datter skal døbes. 

Nu kigger vi så på det her med ægtepagt og hvad der er smartest. 

Vi bor i leje lejlighed, han har en stor gæld som han desværre har fået lavet før min tid. Vi har bil i mit navn og derfor ejer vi intet fælles. 

Har prøvet at læse mig frem til hvordan vi sikrer hinanden bedst muligt og især også når vi har en datter sammen. Men jeg forvilder mig rundt i alt det der står..

Vil i komme med jeres bud på en god måde? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2018

CBbaby

Gæld stiftet inden i gifter jer, hæfter kun den, som har gælden, hvis I bliver skilt. 

I har fællesformue - det betyder, at de i har af fomue skal fordeles hvis I bliver skilt. 

Så modregnes den gæld man har, når man splitter boet. 

Det vil sige: 

scenarium 1: 

din mand har en gæld på 500.000 ved indgåelsen af jeres giftemål.

du har intet. 

I bliver skilt efter 10 år, hvor din mand stadig har en gæld på 500.000, du har “kun” jeres fælles gæld til et huslån

Huset sælges for 2 millioner. Når boet gøres op vil man se på, hvem der har negativ kapital før boet deles. I dette tilfælde din mand, så han vil få flere penge ved det fælles hussalg end dig  

For lige at opsummere: 

1. Man hæfter selv for den gæld, der er indgået før ægteskabet (for altid) 

2. Man deler formuerne lige over - også dem som man havde før giftemålet. Det vil sige, at din bil bliver delt, hvis I bliver skilt (såfremt den er betalt ud og anses for at være et aktivt)

For at svare på dit spørgsmål: du sikrer dig bedst ved at lave en særpagt, hvis I kommer til at eje noget større sammen. Eks hvis I køber hus - så kan du få skrevet ind, at der ved bodeling IKKE tages hensyn til din mands egen gæld.

Når I er gift har I ret til at arve hinanden først, før der gives arv til børn. Det kan gøre en stor forskel ved død af den ene forældre, at man ikke skal skaffe penge til “tvangsarv”. 

Men ægtepagten er kun rigtig nyttig, hvis I ejer noget værdifuldt

Anmeld Citér

16. juli 2018

Emma3101

CBbaby skriver:

Gæld stiftet inden i gifter jer, hæfter kun den, som har gælden, hvis I bliver skilt. 

I har fællesformue - det betyder, at de i har af fomue skal fordeles hvis I bliver skilt. 

Så modregnes den gæld man har, når man splitter boet. 

Det vil sige: 

scenarium 1: 

din mand har en gæld på 500.000 ved indgåelsen af jeres giftemål.

du har intet. 

I bliver skilt efter 10 år, hvor din mand stadig har en gæld på 500.000, du har “kun” jeres fælles gæld til et huslån

Huset sælges for 2 millioner. Når boet gøres op vil man se på, hvem der har negativ kapital før boet deles. I dette tilfælde din mand, så han vil få flere penge ved det fælles hussalg end dig  

For lige at opsummere: 

1. Man hæfter selv for den gæld, der er indgået før ægteskabet (for altid) 

2. Man deler formuerne lige over - også dem som man havde før giftemålet. Det vil sige, at din bil bliver delt, hvis I bliver skilt (såfremt den er betalt ud og anses for at være et aktivt)

For at svare på dit spørgsmål: du sikrer dig bedst ved at lave en særpagt, hvis I kommer til at eje noget større sammen. Eks hvis I køber hus - så kan du få skrevet ind, at der ved bodeling IKKE tages hensyn til din mands egen gæld.

Når I er gift har I ret til at arve hinanden først, før der gives arv til børn. Det kan gøre en stor forskel ved død af den ene forældre, at man ikke skal skaffe penge til “tvangsarv”. 

Men ægtepagten er kun rigtig nyttig, hvis I ejer noget værdifuldt

Kæresten mener at vi skal lave særeje ? 

Anmeld Citér

16. juli 2018

Lje

Emma3101 skriver:

Hej piger. 

Kæresten har friet og vi vil holde suprise bryllup for familien når vores datter skal døbes. 

Nu kigger vi så på det her med ægtepagt og hvad der er smartest. 

Vi bor i leje lejlighed, han har en stor gæld som han desværre har fået lavet før min tid. Vi har bil i mit navn og derfor ejer vi intet fælles. 

Har prøvet at læse mig frem til hvordan vi sikrer hinanden bedst muligt og især også når vi har en datter sammen. Men jeg forvilder mig rundt i alt det der står..

Vil i komme med jeres bud på en god måde? 

Brug de 3000-4000 kr. hos en advokat, der kan vejlede ud fra alle hensyn og informationer. Det er langt den bedste løsning - for at forstå og agere på viden - for dem af os, som ikke har en jurist/spirrende advokat gemt i maven. 

Vh.

Anmeld Citér

16. juli 2018

CBbaby

Emma3101 skriver:

Jeg vil også tage kontakt til en advokat lyder som om, I ikke helt ved, hvad I skal bruge den til eller er enige. Jeg er ikke jurist, så jeg kan ikke give dig bedre info end det, jeg har givet.

Og som en anden skriver, så er det godt med professionelhjælp 

Anmeld Citér

16. juli 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Emma3101 skriver:

Jeg vil give CBbaby ret i, at ud fra de oplysninger, du skriver, virker det overflødigt med en ægtepagt. 

Du skriver, at din kæreste har en stor gæld. Denne store gæld vil også være hans i ægteskabet og ved en evt. skilsmisse uanset, om I laver ægtepagt eller ej.

Deruover ejer du en bil. Den vil altid være din både i ægteskabet og ved en evt. skilsmisse, men bliver I skilt, skal du dele værdien af bilen 50/50 med din mand, hvis I ikke har en ægtepagt, da han ingenting ejer.

I kan godt lave en ægtepagt, men har ingen af jer andre værdier end det, du beskriver her (f.eks. mange penge på kontoen), så er det eneste en ægtepagt vil sikre, at du beholder hele værdien af bilen i stedet for at dele værdien med din mand ved en skilsmisse. 

Ægtepagten kan også anvendes til sammen med et testamente at gøre arven til jeres datter meget lille og i stedet større til den af jer, der lever længst, men igen så længe arven efter din kæreste kun er gæld og arven efter dig er en bil, så er der ikke mange værdier at sikre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.