Hejsa,
Jeg ville høre, om der er nogen, der har haft børn med samme tempo, hvor der ikke har været nogen problemer.
Sagen er den, at min dejlige dreng på knap 7 mdr er langsom om de motoriske milepæle. Nu ved jeg godt, at børn er forskellige og har forskellige tempi, men i det her tilfælde har min sundhedsplejerske altså også sagt, at hvis der ikke er sket mere, når han er 7 mdr, så ser hun forbi med en fysioterapeut - så det er altså ikke bare fordi, at jeg pylrer.
Som sagt. Han bliver 7 mdr her om 10 dage. Han er først i den her uge begyndt at trille en lille smule. Før det kunne han hverken trille den ene eller anden vej. Når han har gjort det i denne uge har det ikke været ret ofte, og det virker ikke sådan helt vildt voluntært. Det er lykkes ind i mellem, men så de fleste gange er det tydeligt, at han forsøger, men det ikke lykkes.
Så jeg ved ikke, om den smule overhovedet tæller. Jeg har ikke set ham trille de sidste par dage. Min kæreste har set det et par enkelte gange.
Bortset fra det kan han jo ikke noget. Han kan ligge på maven og hvis overfladen er glat, kan han godt bevæge sig lidt om sin egen akse, når han rækker ud efter legetøj.
Finmotorisk tænker jeg, at han er fint med, og han er super godt med ift spisning. Socialt ingen problemer, han er en mega glad og udadvendt baby, der generelt sover godt.
I hele hans liv har han været langsommere end gennemsnittet til de forskellige milepæle som smil, grin, hovedkontrol osv.
Med til historien hører, at han havde en svær start. Han er født 2.5 uge før termin, og ikke fordi han var klar til at komme ud, men fordi en infektion fik vandet til at gå. Dernæst var vi indlagt i en uge, hvor han fik antibiotika i drop 3 x dagligt og også havde gulsot og var i lys. Så havde han kolik og reflukssymptomer, skreg næsten døgnet rundt, så det var umuligt at træne motorik med ham. Han sov alle sine lure på os, blev båret meget i vikle, for ellers skreg han. Vi var hos osteopat, som efter nogle behandlinger fik rettet op på nogle låsninger, og så fik han det meget meget bedre.
Så starten har jo sat ham lidt bagud i spillet, ud over han jo i forvejen egentlig ikke var klar til verden og ift. terminen og indlæggelsestid (som vores SP siger man i fagkredse "trækker fra" deres alder) egentlig "kun" er knap 6 mdr, og ikke de knap 7 mdr han er i "realtid".
Nu har vi ham self. super meget på maven. Vi øver at trille med ham, laver svingture, gynger, flyveture osv. Men der sker sku bare ikke noget.
Så summa summarum. Ville i være bekymret eller tænke, at det nok skal komme, bare langsommere end de gængse perioder, man plejer sige de skal ligge indenfor (fx siger SP de skal trille når de er mellem 4-6 mdr)?