Hvorfor stiller han alt på række?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.761 visninger
9 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. juli 2018

Anonym trådstarter

Jeg har et spørgsmål omhandlende min dreng på 2 1/2 år. Han er nemlig begyndt at stille alt på række. Han har tidligere gjort det lidt men det er eskaleret den sidste måned.. alt legetøj bliver lagt i en bunke for derefter at blive stillet snorlige på række. Hvis det fx er biler så skal alle bilerne vende med fronten samme vej osv, og han bliver top frustreret hvis vi ændrer på det. 

Når han spiser morgenmad skal hans skål stå foran ham med koppen lige bagved- den skal røre skålen, og bagved den skal bøtten med sukker stå- den skal røre ved koppen. 

Når han tegner lægger han alle tusser i en række og farver så med en ad gangen fra enden af, lægger de brugte i en ny række og starter så forfra når første række er brugt. 

Ved siden af at han gør disse ting der undrer mig lidt skal det måske tilføjes at han godt kan Lee rigtigt med legetøj og forestille sig at han fx laver mad - kører i legeland osv så forestillingsevnen er der. Han har også et ok gennemsnitligt sprog- men måske en lidt haltende sprogforståelse. 

Da han var baby var han svær at få øjenkontakt med men det er han ikke længere og han er glad for fysisk kontakt osv. 

Han er meget glad for at lege alene, men leger sommetider "med" (ved siden) af andre børn. Kan godt lege sammen med og efterligne storebrors leg. 

Så... er det normalt at lægge alt i rækker? Hvorfor gør han det mon? Skal man stoppe ham eller lade ham gøre det? 

På forhånd tak. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juli 2018

Anonym

Men er det ikke dig hvor din mand og dig mistænker autisme..?

Anmeld Citér

10. juli 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Men er det ikke dig hvor din mand og dig mistænker autisme..?

Altså vi har talt om det men ikke noget vi sådan har nævnt for nogle?☺️ Men jeg tænker ikke han ville være så god til andre ting hvis han var autist?☺️

Anmeld Citér

10. juli 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Min datter stillede også legetøjet på rækker i den alder. Ved ikke hvorfor hun gjorde det

Hun blev frusteret, hvis andre børn rykkede på det. Fandt aldrig ud af hvorfor hun gjorde det. Undrede mig også lidt. 

Anmeld Citér

10. juli 2018

Anonym

Vores den ældste gjorde/gør det også. 

Da han var nogenlunde samme alder som din, skulle alt stå på række. Oprydning og tørre støv af, gjorde han ofte, på sit værelse

Hvis han hjalp med borddækning, stod alt tilbehør på en lang række, midt på bordet. 

Hvis vi ændrede på nogle rutiner, kunne han gå helt i baglås. 

Han er 10 år i dag og kan godt lide at have overblik og tingene og have styr på hvornår vi skal hvad osv. Han vil stadig gerne have det pænt og ryddeligt på sit værelse og tingene skal stå på en bestemt måde. 

Jeg synes ikke det har været/er et så stort problem at det kræver lægelig vurdering eller lignende. Jeg er selv lidt perfektionist med nogle ting. Fx kan jeg ikke klare hvis tallerknerne ikke er ens og lignende og vil helst gerne have symmetri i tingene, da det virker for rodet ellers. Jeg har også nogle situationer hvor det har stor betydning for mig at tingene er snorlige. Men betegner ikke mig selv for “syg.”  

Anmeld Citér

10. juli 2018

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Jeg har et spørgsmål omhandlende min dreng på 2 1/2 år. Han er nemlig begyndt at stille alt på række. Han har tidligere gjort det lidt men det er eskaleret den sidste måned.. alt legetøj bliver lagt i en bunke for derefter at blive stillet snorlige på række. Hvis det fx er biler så skal alle bilerne vende med fronten samme vej osv, og han bliver top frustreret hvis vi ændrer på det. 

Når han spiser morgenmad skal hans skål stå foran ham med koppen lige bagved- den skal røre skålen, og bagved den skal bøtten med sukker stå- den skal røre ved koppen. 

Når han tegner lægger han alle tusser i en række og farver så med en ad gangen fra enden af, lægger de brugte i en ny række og starter så forfra når første række er brugt. 

Ved siden af at han gør disse ting der undrer mig lidt skal det måske tilføjes at han godt kan Lee rigtigt med legetøj og forestille sig at han fx laver mad - kører i legeland osv så forestillingsevnen er der. Han har også et ok gennemsnitligt sprog- men måske en lidt haltende sprogforståelse. 

Da han var baby var han svær at få øjenkontakt med men det er han ikke længere og han er glad for fysisk kontakt osv. 

Han er meget glad for at lege alene, men leger sommetider "med" (ved siden) af andre børn. Kan godt lege sammen med og efterligne storebrors leg. 

Så... er det normalt at lægge alt i rækker? Hvorfor gør han det mon? Skal man stoppe ham eller lade ham gøre det? 

På forhånd tak. 

Vores datter stiller også alt i rækker. Eller rundkreds. Altid på ens facon. 

Tror også det startede da hun var omkring de 2 år. 

Tror det er meget normalt. 

Det giver mening, giver ro i en hverdag med fart på.

Anmeld Citér

10. juli 2018

Tine B

Anonym skriver:

Altså vi har talt om det men ikke noget vi sådan har nævnt for nogle?☺️ Men jeg tænker ikke han ville være så god til andre ting hvis han var autist?☺️

Jo, det ville han godt kunne.. Personer med autisme er jo ikke alle ens, de har forskellige personligheder og færdigheder, præcis som alle os andre.. 

Anmeld Citér

10. juli 2018

Babilooo

Tine B skriver:

Jo, det ville han godt kunne.. Personer med autisme er jo ikke alle ens, de har forskellige personligheder og færdigheder, præcis som alle os andre.. 

Nu ved jeg ikke hvad han kan - men autister kan både være afhængig af konstant pleje og på et mentalt niveau som en 2 årig.

En del får uddannelser har model til hæje IQ og får jobs som forskere, ingeniører eller andet. Det er den anden del af spektret. 

Anmeld Citér

10. juli 2018

Tine B

Smølfine123 skriver:

Nu ved jeg ikke hvad han kan - men autister kan både være afhængig af konstant pleje og på et mentalt niveau som en 2 årig.

En del får uddannelser har model til hæje IQ og får jobs som forskere, ingeniører eller andet. Det er den anden del af spektret. 

Lige præcis.. Autismespektret er så kæmpe stort!

Anmeld Citér

10. juli 2018

Mortilah

Lige det med rækker, orden, placering osv det synes jeg lyder ret normalt. Begge mine har/har haft det. Jeg har det selv stadigvæk. Vi har på ingen måde nogen diagnoser og alt er som det skal være Lige dén del er jeg tit stødt på i større eller mindre grad hos 2-4 årige.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.