Jeg har et spørgsmål omhandlende min dreng på 2 1/2 år. Han er nemlig begyndt at stille alt på række. Han har tidligere gjort det lidt men det er eskaleret den sidste måned.. alt legetøj bliver lagt i en bunke for derefter at blive stillet snorlige på række. Hvis det fx er biler så skal alle bilerne vende med fronten samme vej osv, og han bliver top frustreret hvis vi ændrer på det.
Når han spiser morgenmad skal hans skål stå foran ham med koppen lige bagved- den skal røre skålen, og bagved den skal bøtten med sukker stå- den skal røre ved koppen.
Når han tegner lægger han alle tusser i en række og farver så med en ad gangen fra enden af, lægger de brugte i en ny række og starter så forfra når første række er brugt.
Ved siden af at han gør disse ting der undrer mig lidt skal det måske tilføjes at han godt kan Lee rigtigt med legetøj og forestille sig at han fx laver mad - kører i legeland osv så forestillingsevnen er der. Han har også et ok gennemsnitligt sprog- men måske en lidt haltende sprogforståelse.
Da han var baby var han svær at få øjenkontakt med men det er han ikke længere og han er glad for fysisk kontakt osv.
Han er meget glad for at lege alene, men leger sommetider "med" (ved siden) af andre børn. Kan godt lege sammen med og efterligne storebrors leg.
Så... er det normalt at lægge alt i rækker? Hvorfor gør han det mon? Skal man stoppe ham eller lade ham gøre det?
På forhånd tak.
Anmeld
Citér