Anonym skriver:
Vi har altid haft en mistanke om, at han er sensitiv i en eller anden form. Det kommer mest til udtryk herhjemme, men når han er i dagplejen eller uden os, så er det som om han kæmper igennem og ligger låg på sig selv og reagerer hjemme. Den dreng vi har herhjemme er ikke den som dagplejen kender. Det er dog blevet bedre i løbet af de sidste par måneder.
Vores har stort set aldrig strømper på - herhjemme - eller tøj for den sags skyld. Han opfatter ALT. Piller tit i sine negle, hvis der er et eller andet, vil ikke være beskidt, spiser ikke særlig varieret (dette er dog blevet bedre end engang han levede af havregrød og rugbrød). Kan det være derfor?
Ærlig talt så kunne jeg godt nok nogle gange have brug for at der var noget galt med ham. Det lyder mega ondt at sige, men jeg tænker så tit, at hans opførsel ikke kan være normal. Eller sagt på en anden måde, så tænker jeg tit, at det kan simpelthen ikke være normalt, at det skal være SÅ hårdt og udfordrende at være forælder uden at føle man gør noget rigtigt.
Ej undskyld, nu fik du lige det hele. Jeg føler mig bare så alene med det.
Det er helt okay - og jeg føler virkelig med dig. Det er en hård kamp og man kan meget hurtigt føle sig alene.
Selvom det ikke er den samme reaktion hos andre, så betyder det på ingen måde, at det er "normalt ".
Nogle børn har bare sanserne udenpå tøjet. Måske du skulle prøve at kontakte PPR - de har ofte en fys tilknyttet. Der findes en del måder at øve med sanserne. Bla blid stimuli af huden, ved FEKS bøstning- du kan søge om det på nettet. Du kan også nusse ham med FEKS massage bolde i forskellige størrelser, bløde,hårde osv - ganske forsigtigt og måske udenpå tøj til at starte med. Gør det til en leg, og rul forsigtig med boldene. Det skal gøres mange gange,helst flere gange dagligt og over længere tid.
Ved nogle hjælper det,ved andre ikke.
Til at starte med havde vi svært ved at affinde os med alle de særheder vores dreng havde - men nu anerkender vi at det er sådan det er. Han har det også svært med farver. Og går udelukkende i det samme sæt tøj,samme farve osv året rundt!! Vi har 10 helt ens sæt tøj til ham! I starten synes jeg simpelthen det var så pinligt!! Altså ingen kan jo se at han skifter tøj! Men nu har vi bare accepteret det.
Han har det også svært ved skarp lys. Sover ikke med dyne,fordi den er ubehagelig for ham og har aldrig brugt hovedpude fordi alle de små folder i stoffet er irreterende.
Jeg håber du kan bruge det til lidt .Prøv evt at tage en snak med dagplejen. De kan også være behjælpelig med PPR (som hvis faktisk hedder PPL nu).