Siger ikke selv til?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.251 visninger
6 svar
3 synes godt om
6. juli 2018

AlwaysAno

Hej!

min søn på 2 1/2 smed bleen for et par uger siden. Det går såmænd fint nok, men problemet er at han ikke selv siger til inden han skal tisse/lave stort. 

Han har derfor faste toilettider ifbm måltider, og har på den måde sjældent uheld. Hvis jeg ikke ender ham gå på toilettet siger han først til imens han tisser i bukserne eller når han lige har lavet stort... 

hvordan får jeg ham til at sige til? Havde ikke den udfordring med min ældste så er lidt på herrens mark. Han siger heller ikke til til i dagplejen, men har heller ikke uheld der hvis han kommer på wc på de faste tider ☺️

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2018

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

I skal blev ved med at ha de faste tidder. han har endnu ikke mesteren motorikken mellem hjerne og muskel til at forholde sig til at "sige til endnu " blev ved med det i gør. de fleste børn nå det punkt mellem 2-4 år men I er så langt. blev ved med det i gør. husk at sæt ord på det. nu skal vi tisse eller jeg kan se du skal tisse du holder på tissemanden(eller hvad i nu ser ham gør ) held og lykke 

Anmeld Citér

6. juli 2018

Jegermoar

Profilbillede for Jegermoar
AlwaysAno skriver:

Hej!

min søn på 2 1/2 smed bleen for et par uger siden. Det går såmænd fint nok, men problemet er at han ikke selv siger til inden han skal tisse/lave stort. 

Han har derfor faste toilettider ifbm måltider, og har på den måde sjældent uheld. Hvis jeg ikke ender ham gå på toilettet siger han først til imens han tisser i bukserne eller når han lige har lavet stort... 

hvordan får jeg ham til at sige til? Havde ikke den udfordring med min ældste så er lidt på herrens mark. Han siger heller ikke til til i dagplejen, men har heller ikke uheld der hvis han kommer på wc på de faste tider ☺️

Jeg tænker han slet ikke er klar til at droppe bleen når han ikke selv siger til. Man kan jo sagtens øve at gå på toilettet og have faste toilettider og stadig bruge ble. Et tegn på man er klar til at komme af med bleen er vel at man er bevidst om at kroppen skal tisse/lave lort.

Jeg ville nok tage bleen på og øve videre og når han så selv siger til så tage den af igen.

Anmeld Citér

6. juli 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Jegermoar skriver:

Jeg tænker han slet ikke er klar til at droppe bleen når han ikke selv siger til. Man kan jo sagtens øve at gå på toilettet og have faste toilettider og stadig bruge ble. Et tegn på man er klar til at komme af med bleen er vel at man er bevidst om at kroppen skal tisse/lave lort.

Jeg ville nok tage bleen på og øve videre og når han så selv siger til så tage den af igen.

Nogen børn kan ikke mærke det, før det sker. Men derfor kan man godt øve, man skal bare tage dem med på toilettet, og få dem til at prøve. 

Anmeld Citér

9. juli 2018

Muffinmus

Man skal overveje hvorfor man vil smide bleen.. Vil man gøre det fordi man som forælder ikke gider bleen mere, eller fordi barnet er klar til det??

Der skabes mange signaler mellem blæren og hjernen. Disse findes ikke færdige fra fødselen. Det betyder babyer tisser når de skal fordi fysiologien byder dem det. Når man så vælger at lave pottetider, så blander man sig og vælger hvornår ens barn skal tisse i stedet for hvornår barnet selv føler det skal og hvornår det lærer at følge de signaler der sendes.

Så, hvis dit barn ikke siger til, men har brug for faste tider for at det ikke går galt, kunne man jo vælge at lade bleen være på indtil der er fornuftigt samspil mellem krop og hjerne og ikke fordi forældrene styrer hvornår det ville være fornuftigt at tisse.. 

Anmeld Citér

9. juli 2018

Soonmom

Det der med om barnet er klar til det - stik det op et vis sted, nogen gange må man som forældre tage valget ellers er der ikke noget at sige til at så mange 4-5 årige stadig bruger ble 

Jeg ville egentlig bare fortsætte med at sætte ham på til de tider og nyde at han var på klokkeslæt,, der er ikke noget mere træls når man høre "jeg skal tisse" på de mest ubelejlige tidspunkter, så fedt at det er på faste tidspunkter ��

Kan ikke se argumentationen for at det er bedre for barnet at have ble på og komme på toilet på faste tidspunkt VS at have underbukser på og komme på toilet på faste tidspunkter 

Anmeld Citér

9. juli 2018

Newsence

Tænker som flere skriver at I er alt for tidligt igang. 

Han er jo netop ikke 4-5 år. Han er 2,5 år. Det er altså meget tidligt. De fleste bliver ikke klar før de er mellem 3og 4 år og drenge er oftere længere om det. 

Rent fysisk har hans hjerne ikke dannet den forbindelse som fortæller ham at om lidt skal heg tisse.

i risikere at han får mega nederlagsoplevelse fordi han fysisk ikke er i stand til at efterkomme det I vil fordi I er for tidligt igang. Personligt ville jeg droppe alt det derop vente til han er klar 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.