Eksperthjælp: Barn nu eller vente

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

776 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. juli

Gitte Sander

Kære ekspert.

Jeg står i det dilemma, at min mand og jeg begge er klar til at få vores første barn. Vi har kendt hinanden i 6 år, har alle de nødvendige rammer med hus, bil, økonomisk overskud og kærlighed til at kunne blive forældre. Min mand er 25 år, og har et skønt job og har været færdigudlært i 4 år. Men jeg er derimod lige blevet færdigudlært. Jeg har det sidste år arbejdet som studentermedhjælper på mit arbejde, hvor jeg skal færdiggøre et års elevtid fra august 2018 til august 2019. Problemet er dog at jeg ikke ved om jeg kan tillade mig at blive gravid inden for de næste par måneder, jeg ved at min elevtid “bare” bliver forlænget så jeg færdiggør den efter barsel. Med derimod har vi også snakket om at vente til april/maj med at begynde at prøve, så jeg lige når at færdiggøre den, men om de så vil ansætte en gravid kvinde er jo så også spørgsmålet.. vi er meget itvivl om vi bare skal hoppe ud i det, og sker det, ja, så sker det. Eller om vi liiige skal vente til start 2019. Men man ved jo aldrig om det lykkes med det samme.

Håber du forstår vores dilemma, og måske kan hjælpe os nærmere et svar

Gittes svar

Hej,

Jeg forstår godt jeres dilemma, men har også en klar holdning til at hvis man ønsker sig og har rammerne i orden til at få børn, så kan man lige så godt gå i gang med projektet.

Ved du hvad; det helt rigtige tidspunkt kommer aldrig, der kan altid være et nyt job eller studie eller rejse eller anden omstændighed, som man lige vil have afviklet før projekt barn. Det er jo det mange praktiserer og pludselig er man blevet 35 år og har sværere ved at blive gravid eller får en vanskeligere graviditet eller fødsel, plus en større risiko for handicap jo ældre forældrene er. Og iøvrigt er det i sidste ende ikke op til en selv om man overhovedet bliver gravid og får et barn i sidste ende. Rigtig mange er flere år om overhovedet at lykkes med at blive gravide, det er der bare ikke så mange der taler om, men det er fakta. Og det er også fakta at jo yngre man er, jo mere fertil er man, det vil sige jo lettere bliver man gravid. Og fertilitetsbehandling er altså ikke noget at ønske sig, det er hårdt for mange at gennemgå.

Så ja, sæt igang og se hvad det kan blive til. Du færdiggør jo bare det forskellige bagefter, hvis du skulle være så heldig at der kom et barn dumpende ned til jer. Og held og lykke med det! 

Mange hilsener,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.