Store følelser når man er 3 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

900 visninger
8 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. juli 2018

Anonym trådstarter

Hej.

søger lidt sparring 

vores lille barn er blevet 3 år, og bevares han kæmper med store følelser 

Skrig, og hysterisk anfald er dagligt og han bliver så vred han bliver blodrød i hovedet og skriger af lungernes kraft - Sådan har han ALDRIG været før

han flipper om vi leger sammen på gulvet og jeg gøre noget med legetøjet jeg ikke må - Han er en tikkende bombe.

Det er faktisk utrolig stressende

- Kan jeg hjælpe ham? Er der en Bog i kan anbefalde? Og hvor lang tid er denne periode? Til han bliver 4 år? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juli 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

grænser grænser grænser  

vis ham kærligt men bestemt at det ikke nytter at skrige og skråle når noget ikke lige passer én. 

Evt sæt ord på det han er frustreret/vred/hys over. Jeg synes ofte det hjælper når min pige hører at jeg godt ved hvad hun reagerer på. Også selvom hun ikke får sin vilje af den grund. 

Anmeld Citér

1. juli 2018

Rosa-Sophia

Min søn forvandlede sig også til en hidsig lille diktator da han var 3,5 år. Såvidt jeg husker varede det nogle måneder og var gigantisk hårdt. Men som Mor11 skriver grænser er vejen frem, hvor man samtidig anerkender, at det er okay  at han er vred/ked af det /frustreret osv. 

Anmeld Citér

1. juli 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hej.

søger lidt sparring 

Skrig, og hysterisk anfald er dagligt og han bliver så vred han bliver blodrød i hovedet og skriger af lungernes kraft - Sådan har han ALDRIG været før

han flipper om vi leger sammen på gulvet og jeg gøre noget med legetøjet jeg ikke må - Han er en tikkende bombe.

- Kan jeg hjælpe ham? Er der en Bog i kan anbefalde? Og hvor lang tid er denne periode? Til han bliver 4 år? 

Som de andre skriver er grænser vejen frem. Jeg gør dog samtidig det med min dreng, som også er 3 år, når han får sine hysteriske anfald. Anderkender at han er gal. Men siger samtidig roligt til ham at jeg godt forstår han er sur. Men at i stedet for at blive gal så fortæl mor hvad der gør dig gal. Og når du er færdig med at være sur så er jeg klar til at lege med dig igen. Også lader jeg ham rase af

Anmeld Citér

1. juli 2018

Anonym trådstarter

Super damer tak for svaret -

Ja grænser det er det vi skal igang med - Lige er vi stadig i shock over hans udbrud så det er godt i siger det 

Anmeld Citér

1. juli 2018

L-mor

Udover anerkendelse af følelser og vedholdende grænser, som de andre påpeger, kan jeg anbefale, at du ind imellem spørger nysgerrigt ind til, hvad tingene ‘kan’, så han får oplevelsen af at være den store, dygtige dreng, der forklarer, genfortæller handlingen fra de film/serier, de optræder, og får lært mor og far noget. Måske reagerer han også på, at mangle noget af den kontrol med legen i BH. Og so be it, men så er det dejligt at kunne få lov til nogle gange at styre legen derhjemme.

Og så gav min søns pædagoger mig en målsætning, de arbejder  med: at træne kompromisser. Du skal selfølgelig ikke acceptere anfaldet, men fx om kattedrengen kan flyve, når du styrer ham eller hvis han absolut ikke kan det, kan Uline, så styre kattemobilen Det er en værdifuld social kompentence.

Anmeld Citér

1. juli 2018

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hej.

søger lidt sparring 

Jeg vil anbefale at se på en af bøgerne af Carsten sommerskov. De tackler mange emner der er svære for børn, og sætter ord på de store svære følelser.

Derudover har jeg haft (og har stadig) stor succes med at lære min datter at tage dybe vejrtrækninger så hun falder ned og snakke med hende om hvordan man leger sammen. Altså at det ikke duer hvis den ene vil bestemme det hele, man skal deles og enes om tingene. Ellers må man lege alene. Nogle gange siger hun så at hun hellere vil lege selv, og andre gange leger vi videre sammen. 

Anmeld Citér

1. juli 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hej.

søger lidt sparring 

Anerkend hans følelser. Afled for at tage ham videre fra den følelse til noget andet. 

Og giv ham plads til at være sur - det er okay. 

Det går over. Synes det varede ved til han var 4 1/2. 

Har også en dreng på knap fire - han kan også få nogen ture men det er ikke så tit længere 

tal med ham på hans niveau når han er kølet ned. Nytter ikke noget når han er i den følelse. Og så tænk over hvad der er værd at være vedholdende ved og hvad du kan gå på kompromis med 

Anmeld Citér

1. juli 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Og lige en ting til: stol på dig selv som mor. Du tackler det sikkert fint og behøver ikke nødvendigvis læse dig frem til noget

mange gange kan man ikke gøre så meget - andet end at tale om det bagefter. Herregud de kan jo i den alder få et flip over at mælken kom i den "forkerte" kop, at man har skåret bollen over, at kiksen er lidt i stykker osv. osv. 

Kan tydelig huske min ældste fik et "flip" over at jeg havde vasket jordbærene og de nu var våde. Han græd og var gal i 20 min. over det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.