Pco og insulinrestens (staves)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

642 visninger
7 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. juni 2018

Anonym trådstarter

Hej piger :-) 

Jeg fik konstaterede pco for lidt over et år siden, eller den gyn som konstaterede det sagde det ikke var pco, men fertilitet klinik mente det var pco. 

Men jeg har efter jeg har læst meget omkring pco fundet ud af man kan være insulinrestens. 

Snakkede med egen læge omkring at jeg gerne ville tjekkes for det, men hun var et stort ? Og anede ikke hvad jeg mente med at blive tjekket for det. 

Så er mit spørgsmål, hvad skal jeg side til min læge for jeg kan blive tjekket for det? 

De eneste symptomer på pco er æggeblærer og overvægt. Men læser jeg omkring insulinrestens kan jeg se meget af det der er symptomer på har jeg problemer med. Feks ingen mæthedsfornemmelse, øget sukkertrang og ingen energi what so ever. 

Jeg spiser sundt og dyrker motion. 

Men mit egentlige spørgsmål er jo hvilke prøver skal lægen tage for at tjekke det med insulinen? :-) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2018

Rockertand

Anonym skriver:

Jeg fik konstaterede pco for lidt over et år siden, eller den gyn som konstaterede det sagde det ikke var pco, men fertilitet klinik mente det var pco. 

Men jeg har efter jeg har læst meget omkring pco fundet ud af man kan være insulinrestens. 

Snakkede med egen læge omkring at jeg gerne ville tjekkes for det, men hun var et stort ? Og anede ikke hvad jeg mente med at blive tjekket for det. 

Så er mit spørgsmål, hvad skal jeg side til min læge for jeg kan blive tjekket for det? 

De eneste symptomer på pco er æggeblærer og overvægt. Men læser jeg omkring insulinrestens kan jeg se meget af det der er symptomer på har jeg problemer med. Feks ingen mæthedsfornemmelse, øget sukkertrang og ingen energi what so ever. 

Men mit egentlige spørgsmål er jo hvilke prøver skal lægen tage for at tjekke det med insulinen? :-) 

Der ER ingen test, det er derfor, din læge ser ud som et spørgsmålstegn.

Insulinresistens er et syndrom, der kan bestå af flere faktorer/fingerpeg, det vil sige, at hvis du opfylder mindst 3 af kriterierne, så formodes du at have det.

Anmeld Citér

29. juni 2018

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Der ER ingen test, det er derfor, din læge ser ud som et spørgsmålstegn.

Insulinresistens er et syndrom, der kan bestå af flere faktorer/fingerpeg, det vil sige, at hvis du opfylder mindst 3 af kriterierne, så formodes du at have det.

Jeg har ellers hørt fra andre pco piger at de er blevet tjekket med blodprøver omkring det måske mig der har misforstået? 

Anmeld Citér

29. juni 2018

Rockertand

Anonym skriver:

Jeg har ellers hørt fra andre pco piger at de er blevet tjekket med blodprøver omkring det måske mig der har misforstået? 

Det er PCO-udredning, ikke isoleret set en prøve for insulinresistens.

Hvis man skal i behandling, er der et helt undersøgelsesprogram, man skal igennem.

Anmeld Citér

29. juni 2018

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Det er PCO-udredning, ikke isoleret set en prøve for insulinresistens.

Hvis man skal i behandling, er der et helt undersøgelsesprogram, man skal igennem.

Jeg har allerede fået pco udredning, spurgte min mands moster som er sugeplejeske. Hun mener at man skal have tjekket noget blodsukker og noget andet over 3 dage, så var ikke helt væk omkring med blodprøver  men tak for svar ����

Anmeld Citér

30. juni 2018

Rockertand

Anonym skriver:

Jeg har allerede fået pco udredning, spurgte min mands moster som er sugeplejeske. Hun mener at man skal have tjekket noget blodsukker og noget andet over 3 dage, så var ikke helt væk omkring med blodprøver  men tak for svar ����

Det er kun en del af det, du skal også have skannet æggestokke og have en samlet vurdering, man kan ikke konstatere PCO alene på baggrund af blodprøver.

Anmeld Citér

30. juni 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hej fandt lige dette på Google du måske kan bruge, jeg har pco, er insulinresistens og har haft type 2 diabetes i mange år, er heldigvis sluppet for det nu 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

9. juli 2018

Detgiderjeggerne

Jeg har PCOs og har også tidligere døjet med insulinresistens. Symptomerne har jeg dog fået rimeligt under kontrol med en bedre kost - og i takt med at jeg har tabt mig, jo mindre gener har jeg af det. 

Jeg er blevet udredt og fik også at vide, at insulinresistens er et symptom og ikke noget, man kan testes for. Men - personligt har jeg kunnet mærke det. Især nu hvor jeg har fået det bedre, kan jeg mærke en forskel i min krop. D.v.s. hvordan det IKKE er mere.

Ved insulinresistens reagerer kroppen i første omgang ikke på den insulin, der dannes når man spiser noget sukker. Kroppen producerer så endnu mere - og pludselig virker det hele på én gang. Det skaber et drastisk fald i blodsukkeret over ganske kort tid, som gør at man enten får det dårligt eller bliver hundesulten igen. Også selvom det måske kun er en halv time siden man spiste sidst.

Det er selve dét, der skaber sukkertrangen - og så kører det hele i en ond cirkel.

/Christina 

Hvis det lyder bekendt, så døjer du nok med det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.