Min søn på knapt 2 1/2 år, har desværre en del problemer henne i hans vuggestue. Jeg er meget bekymret, da jeg ikke oplever det samme hjemme. Langt fra! Og jeg er derfor i tvivl om det er dem der er noget galt med. Jeg er i tvivl om jeg skal skifte ham til en anden integreret vuggestue. Jeg har været henne og se på en anden og er meget positiv over den, men jeg vil heller ikke gøre ondt værre. Jeg er bange for at træffe et forkert valg, selvom jeg jo ved at det ikke kan blive værre! Jeg har det bare så dårligt når jeg aflevere A, fordi jeg ikke stoler på dem. Jeg føler ikke at de er der for ham og jeg føler ikke at de hjælper og guider ham. Måske at de har opgivet på forhånd?
A er en stille dreng. Altid glad, omsorgsfuld, elsker at ‘snakke’, og ellers bare forsigtig og observerende. Får hurtigt voksnes opmærksomhed og indleder tit lege med dem. Som at kaste en bold, gå på bobles, bygge togbane med dem også. Og også børn for den sags skyld.
Her får i lige et lang, men forkortet referat af hans problemstillinger.
Vuggestue
- A er dårlig til øjenkontakt og svær at ‘fange’ i opmærksomheden
Hjemme
- A har ingen problemer med øjenkontakt. Han kan dog være lidt svær at ‘fange’ hvis han lige har fundet noget legetøj der er rigtig sjovt. Her skal man kalde et par gange før at reagere.
Vuggestue
- A trækker sig i lege med andre børn. Han siger ikke fra hvis de andre tager legetøjet fra ham. Hvis han leger med et barn og der kommer andre til, trækker han sig ud af legen. De mener ikke han kan lege med de andre børn.
Hjemme
- Vi har ikke leget med mange børn på samme tid, men har jævnligt besøg af børn på hans alder. Her leger han fint lege sammen med det andet barn. Kigger på det andet barn og er opmærksom på hvad barnet gør og om det følger med i legen. Han siger fra, hvis det andet barn ville tage hans legetøj, ved at hvine og trække det til sig.
Det skal her nævnes at A ikke har et sprog endnu. Men det går stærk ligenu, og flere ord kommer til. Han er begyndt at ville gentage efter mig, og man kan tydeligt høre han gentager. Det er ikke korrekt, men der sker udvikling næsten dagligt pt.
Vuggestue
- A leger den samme leg med legetøjet. Han har svært ved at bruge sin fantasi. Eks skal toget køre på togbanen, og så er han ligeglad med om der er sat træer op, står heste eller andet. Bilen skal køre ned af bilbanen igen og igen. Den kører ikke lige en tur hen på bordet og rundt om dukkehuset og tilbage igen. De mener ikke han kan forestille sig ting.
Hjemme
- herhjemme stabler han klodserne(LEGO duplo) ovenpå hinanden og bygger et tårn. Tåget skal køre på togbanen. Så de er lidt ret. Men hvis jeg tager viser ham at tingene også kan andre ting, lytter og kigger han og gentager. Han laver mad i sit legekøkken hvor jeg lige skal ‘smage’ han vander blomsterne med hans vandkande (uden vand, men forestiller det) han tog kan også køre rundt på bordet, tv bordet og puttes ned i en skål osv. Og så kan de små mænd sidde på toget og blive kørt en tur. Så ja, der er lidt at arbejde med, men jeg synes ikke at det er bekymrende herhjemme.
Fordele ved vuggestue
Lille vuggestue med 12 børn. (Dog integreret med 40 børnehave børn også)
Deler legeplads med børnehave. (Så børnene kan spejle dig i ‘de store’
Ulemper
Jeg stoler ikke på vuggestuen
Alle A’s problemer er kommer efter han skiftede over i vuggestuen for et år siden. I den gamle vuggestue lå han i toppen i alt, pånær et enkelt knæk ved sprog. Han har gået i den nuværende siden han var 1 1/2 år
A er det ældste barn i vuggestuen. Den dreng der er tættest aldersmæssigt på ham er 1 år yngre. Ellers er der 2 piger som er hhv. 2 og 4 mdr yngre. Det bekymre mig at der ikke er drenge på hans alder som han kan lave med biler og andre drengeting med.
Fortæller ikke om fremskridt, men kun om de bekymrende ting.
Og så har jeg bare hørt og set så meget, skidt fra pædagogernes side. Børn der kommer til skade uden det bliver opdaget. Også slemme skader er sket. Pædagogerne der råber og irettesætter børn på en ubehagelig måde, hvilket er lang væk fra min tilgang til børn.
Håber virkelig ikke at det er for rodet at læse! Og håber så inderligt, at jeg kan få et råd med på vejen.
Triste, håbefulde og bekymrede hilsner.
P
Trines svar
Kære P
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå du er bekymret. Det er nemlig utrolig utrygt når der er så stor forskel på det barn du ser hjemme og det barn de ser i vuggestuen.
Det lyder som en dejlig dreng du har.
Og min første indskydelse er, efter din beskrivelse, at det måske ville give god mening at finde en anden vuggestue til ham.
Men nu har jeg selvfølgelig kun din version af historien.
Og kan det tænkes at pædagogerne fortæller dig deres observationer fordi de er bekymret og fordi de gerne vil gøre det bedste for din søn?
Og altså ikke for at "angribe" dig og din søn?
Jeg ved der findes en masse fantastiske institutioner rundt omkring men der findes også institutioner hvor personalet, ofte grundet de massive nedskæringer der er på det pædagogiske område, er dybt presset. Hvilket desværre kan føre til manglende overskud, som så igen kan føre til råben og uopmærksomhed.
Hvis din søn er landet i sådan en institution så er mit bedste råd at flytte ham hurtigts muligt.
Selvom det er utrygt at skifte vuggestue, så er det min erfaring at det altid er bedre at skifte end at lade et barn blive i en institution hvor han ikke trives.
Og det er tydeligt i din og deres beskrivelse at han ikke trives.
Et barn der ikke vil have øjenkontakt er ofte et barn der finder det ubehageligt at kigge ind i andre menneskers øjne. Og det kan der være flere grunde til men en af dem jeg ofte har set, er råbende voksne.
Og hvis du ikke er tryg ved pædagogerne "smitter" det af på din søn.
Så undersøg hvilke muligheder der er i dit område. Og prøv at se om du ikke kan finde en integreret institution så han ikke skal flytte endnu engang når han skal i børnehave.
Jeg håber det giver mening ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig og din søn alt held og lykke.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk