Jeg ville være ret obs på det. Ikke gå rundt og være drønnervøs hele graviditeten igennem, men udvise den forsigtighed som man anbefaler gravide.
Den væsentligst kilde til smitte er faktisk ikke direkte kontakt med kattens afføring. Stort set alle udekatte har haft infektionen, men selve katten udskiller kun smitte med afføringen i 14 dages tid. Derfor har mange ikke haft infektionen, selvom de altid har haft kat, sovet med dem i sengen osv.
Men i den periode, hvor katten smitter, udskiller den op til 10 mio. af de smitsomme oocyster. Og de kan overleve i jorden op til 1 år, og spredes let med overfladevand. Derfor er en væsentlig kilde til smitte jord - både den man kommer i berøring med i haven og den som sidder på grøntsager, man ikke vasker ordentligt. Derfor: Rod ikke i din have uden handsker på og vask under alle omstændigheder hænderne grundigt. Vær meget opmærksom på ikke at komme til at røre dig selv i ansigtet med jord på hænderne.
Udover jord kan man blive smittet af vævscyster i kød, der ikke har været opvarmet tilstrækkeligt (det er faktisk her, de fleste bliver smitter). Det er derfor, man anbefaler gravide at undgå råt/ikke gennemstegt kød.
Det er heldigvis ret sjældent, at gravide bliver smittet. Men hvis man bliver det, kan det have alvorlige konsekvenser for fosteret. Derfor ville jeg sørge for at tage mine forholdsregler.
Anmeld
Citér