Toxoplasmose

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.276 visninger
7 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. juni 2018

Anonym trådstarter

Hvor “bange” skal man være for Toxoplasmose?

vi bor i katte helvede hvor alle vores naboer har 2 til 3 katte ( aldrig set noget ligende)

De skider i vores have, og vi har en sandkasse med låg på, men de prøver om aftenen at komme ind i den

vi har et barn i forvejen der altid ud 

Har i haft en oplevelse omkring Toxoplasmose?

kender i nogle der har?

hvilken forholdsregler tager i? 

Seriøst vi har omkring 20 forskellige katte i vores have i om dagen - de går altid igennem vores have

- Hvor bekymret skal man være?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2018

Bellabum

Jeg ville ikke være super bekymret. Kræver at du kommer i kontakt med kattens afføring. Synes at huske at ca. 20 % af alle har haft det uden at vide det.

Jeg fik taget en blodprøve hos lægen da vi ventede vores datter så jeg kunne se om jeg skulle holde mig fra at tømme kattebakken. Jeg havde så haft det, så kunne desværre ikke slippe for den opgave 

Anmeld Citér

23. juni 2018

2017morigen

Ikke sønderligt. Jeg fik taget blodprøven ved første lægebesøg og har ikke haft toxoplasmose. Jeg tømte vores kattes kattebakke og vores katte sov forsat i vores seng. Jeg tørrede kattebræk op. Ingen af os fik det. Men jeg var meget omhyggelig med håndhygijen.

Jeg burde virkelig havde haft det som barn da jeg er opvokset på landet hvor låg på sandkasse ikke var noget man brugte. Jeg stjal mad både fra hundens og kattens skål som stor baby. Da jeg blev lidt ældre var et af de bedste legesteder naboen mødding da der holdt en gamle bil halvvejs derinde. 

Anmeld Citér

23. juni 2018

Anonym trådstarter

Bellabum skriver:

Jeg ville ikke være super bekymret. Kræver at du kommer i kontakt med kattens afføring. Synes at huske at ca. 20 % af alle har haft det uden at vide det.

Jeg fik taget en blodprøve hos lægen da vi ventede vores datter så jeg kunne se om jeg skulle holde mig fra at tømme kattebakken. Jeg havde så haft det, så kunne desværre ikke slippe for den opgave 

Kom i kontakt med lort i dag i sandkassen vi ha de glemte at lukke den i 30 minutter 

troede den var en sten, men der var sand på og jeg smed den med det samme og vaskede mine hænder

jeg burde ikke være bekymret rigth? 

JEg aner jo ikke hvilken kat der efterlade det

Anmeld Citér

23. juni 2018

Anonym

Du får ikke toxoplasmose af at røre ved en lort. Husk din håndhygiejne, og lad være med at indånde en masse kattebakkestøv. 

Jeg ville ikke være bekymret, min læge ville ikke engang tjekke for det, selvom jeg spurgte. 

Anmeld Citér

23. juni 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Du får ikke toxoplasmose af at røre ved en lort. Husk din håndhygiejne, og lad være med at indånde en masse kattebakkestøv. 

Jeg ville ikke være bekymret, min læge ville ikke engang tjekke for det, selvom jeg spurgte. 

Tusind tak! 

Blev bare pludselig bange fordi vi har så mange katte omkring os  

Anmeld Citér

23. juni 2018

Anonym

Jeg ville være ret obs på det. Ikke gå rundt og være drønnervøs hele graviditeten igennem, men udvise den forsigtighed som man anbefaler gravide.

Den væsentligst kilde til smitte er faktisk ikke direkte kontakt med kattens afføring. Stort set alle udekatte har haft infektionen, men selve katten udskiller kun smitte med afføringen i 14 dages tid. Derfor har mange ikke haft infektionen, selvom de altid har haft kat, sovet med dem i sengen osv.

Men i den periode, hvor katten smitter, udskiller den op til 10 mio. af de smitsomme oocyster. Og de kan overleve i jorden op til 1 år, og spredes let med overfladevand. Derfor er en væsentlig kilde til smitte jord - både den man kommer i berøring med i haven og den som sidder på grøntsager, man ikke vasker ordentligt. Derfor: Rod ikke i din have uden handsker på og vask under alle omstændigheder hænderne grundigt. Vær meget opmærksom på ikke at komme til at røre dig selv i ansigtet med jord på hænderne.

Udover jord kan man blive smittet af vævscyster i kød, der ikke har været opvarmet tilstrækkeligt (det er faktisk her, de fleste bliver smitter). Det er derfor, man anbefaler gravide at undgå råt/ikke gennemstegt kød.

Det er heldigvis ret sjældent, at gravide bliver smittet. Men hvis man bliver det, kan det have alvorlige konsekvenser for fosteret. Derfor ville jeg sørge for at tage mine forholdsregler.

Anmeld Citér

24. juni 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg ville være ret obs på det. Ikke gå rundt og være drønnervøs hele graviditeten igennem, men udvise den forsigtighed som man anbefaler gravide.

Den væsentligst kilde til smitte er faktisk ikke direkte kontakt med kattens afføring. Stort set alle udekatte har haft infektionen, men selve katten udskiller kun smitte med afføringen i 14 dages tid. Derfor har mange ikke haft infektionen, selvom de altid har haft kat, sovet med dem i sengen osv.

Men i den periode, hvor katten smitter, udskiller den op til 10 mio. af de smitsomme oocyster. Og de kan overleve i jorden op til 1 år, og spredes let med overfladevand. Derfor er en væsentlig kilde til smitte jord - både den man kommer i berøring med i haven og den som sidder på grøntsager, man ikke vasker ordentligt. Derfor: Rod ikke i din have uden handsker på og vask under alle omstændigheder hænderne grundigt. Vær meget opmærksom på ikke at komme til at røre dig selv i ansigtet med jord på hænderne.

Udover jord kan man blive smittet af vævscyster i kød, der ikke har været opvarmet tilstrækkeligt (det er faktisk her, de fleste bliver smitter). Det er derfor, man anbefaler gravide at undgå råt/ikke gennemstegt kød.

Det er heldigvis ret sjældent, at gravide bliver smittet. Men hvis man bliver det, kan det have alvorlige konsekvenser for fosteret. Derfor ville jeg sørge for at tage mine forholdsregler.

TAK

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.