Snart 1 år, peger ikke endnu

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.790 visninger
10 svar
15 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. juni 2018

HvidSne

Min datter er 11 1/2 måned og peger ikke endnu. Hun lader heller ikke rigtigt til 100% at fatte pointen, når vi peger. 

Hun har haft travlt både fin og grov motorisk og er ellers fint med socialt, så vidt jeg kan se. Jeg læste et sted, at de helst skal kunne pege, inden de bliver 1 år, og det tvivler jeg virkeligt på, hun når. Hvis hun vil et sted hen, så går hun derhen. Sidder hun i højstol/barnevogn, så kigger hun i retning af det, hun vil have, og siger "nam", indtil hun får det (hvad end det er.)

Er der noget bekymrende i det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2018

Babilooo

Hvordan er øjenkontakten?

du er nervøs for autisme?

Anmeld Citér

19. juni 2018

HvidSne

Hvordan er øjenkontakten?

du er nervøs for autisme?

Jeg er ikke bekymret for noget konkret, men det stod nævnt i en amerikansk artikel, at man skulle nævne det for ens læge, hvis de ikke pegede ved 12 måneder. Det satte tankerne i gang, selvom jeg ofte synes, amerikanere har en meget anderledes tilgang til tingene.

Hun har super god øjenkontakt, vinker, reagerer på sit navn og initierer lege, så derfor tænker jeg, at hun måske bare ikke har haft tid til at lære at pege endnu.

Anmeld Citér

19. juni 2018

Anonym

Sagt med et venligt glimt i øjet, så tror jeg at vi her er ude i nogle af den slags bekymringer, som moderne forældre giver sig selv uden ret megen grund. Hvis du i de næste mange år læser og holder din datter oppe mod alt hvad hun statistisk set “bør kunne” på bestemte tidspunkter, så bliver det opslidende at være jer.

Luk bøgerne (Internettet) og find din mavefornemmelse frem - har din datter det godt? Trives hun? Er hun generelt nogenlunde alderssvarende? Det er pretty much what you need to know. Og hvis du er virkelig meget i tvivl om noget, så snak med sundhedsplejersken næste gang hun alligevel er forbi. God sommer! 

Anmeld Citér

20. juni 2018

Anonym

HvidSne skriver:

Min datter er 11 1/2 måned og peger ikke endnu. Hun lader heller ikke rigtigt til 100% at fatte pointen, når vi peger. 

Hun har haft travlt både fin og grov motorisk og er ellers fint med socialt, så vidt jeg kan se. Jeg læste et sted, at de helst skal kunne pege, inden de bliver 1 år, og det tvivler jeg virkeligt på, hun når. Hvis hun vil et sted hen, så går hun derhen. Sidder hun i højstol/barnevogn, så kigger hun i retning af det, hun vil have, og siger "nam", indtil hun får det (hvad end det er.)

Er der noget bekymrende i det?

Min datter begyndte at pege da hun var 9 måneder, men til gengæld går hun ikke. Hun er 16 måneder nu. Børn udvikler sig forskelligt. 

Anmeld Citér

20. juni 2018

HvidSne

Anonym skriver:

Sagt med et venligt glimt i øjet, så tror jeg at vi her er ude i nogle af den slags bekymringer, som moderne forældre giver sig selv uden ret megen grund. Hvis du i de næste mange år læser og holder din datter oppe mod alt hvad hun statistisk set “bør kunne” på bestemte tidspunkter, så bliver det opslidende at være jer.

Luk bøgerne (Internettet) og find din mavefornemmelse frem - har din datter det godt? Trives hun? Er hun generelt nogenlunde alderssvarende? Det er pretty much what you need to know. Og hvis du er virkelig meget i tvivl om noget, så snak med sundhedsplejersken næste gang hun alligevel er forbi. God sommer! 

Tak for det fine svar  Jeg er uden tvivl en pylret førstegangsmor. SP kommer først igen, når barnet er 3 i vores kommune, så også lidt derfor jeg spurgte her - for at slå tanken ud af hovedet.

Anmeld Citér

20. juni 2018

HvidSne

Anonym skriver:

Min datter begyndte at pege da hun var 9 måneder, men til gengæld går hun ikke. Hun er 16 måneder nu. Børn udvikler sig forskelligt. 

Det har du helt ret i, og det skal jeg være bedre til at huske. 

Anmeld Citér

20. juni 2018

AlwaysAno

Jeg kan ikke huske præcist hvor Gammel min søn var da han pegede men han var i hvert fald over 1 år for kan huske jeg havde den samme bekymring som dig og havde også læst at de skulle pege inden de fyldte 1. Jeg tror måske han var 13-14 mdr.. 

han er i øvrigt 4 år nu og ikke autist eller noget 

Anmeld Citér

20. juni 2018

Anonym

HvidSne skriver:

Det har du helt ret i, og det skal jeg være bedre til at huske. 

Jeg er også selv vildt dårlig til at  huske det og har slået mig selv oveni hovedet så mange gange fordi vores datter er langsommere grovmortorisk end sine jævnaldrende. Jeg tænker hele tiden om det er mig der ikke har øvet nok og gjort de rigtige ting, men hun er bare ikke som de andre. Istedet kan hun mange ord, har kunnet pincetgreb siden hun var 6 mdr. Og alt muligt andet finmortorisk som mange andre ikke kan. Det er bare ikke det man ser.

Det er så nemt som forældre at blive unødvendig bekymret

Anmeld Citér

21. juni 2018

Nel

Min datter er snart 13 ½ måneder og peger heller ikke. Hun kan så mange andre ting tilgengæld. Du skal ikke være bekymret, jeg ville kun tænke over det, hvis barnet også virkede bagud på mange andre punkter

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.